Budujeme nezávislou síť globálně. Prvenství už nám v regionu CEE nikdo nevezme

Zdroj: Supply.do

Supply.do je technologická firma ze Zlína zaměřená na budování moderní infrastruktury a služby „all-in-one“ dodavatelského řetězce pro e-commerce. Propojuje svět fulfillmentu, logistiky a obalových řešení do jedné ucelené platformy. Vlajkovým produktem je Virtual Fulfillment (VF) – první aplikace svého druhu ve střední a východní Evropě, která propojuje e-shopy s fulfillmentovými partnery i vlastními sklady napříč Evropou a USA. VF umožňuje e-shopům jednoduše outsourcovat logistiku nebo škálovat pomocí interních skladů.

Chceme budovat nezávislou síť globálně a tohle prvenství už nám v CEE nikdo nevezme. Za poslední dva roky jsme vyrostli o dalších 150 procent a to jsme hlavní platformu Virtual Fulfillment spustili teprve loni. Zároveň každý rok rosteme v počtu zákazníků o vyšší desítky procent,“ říká v rozhovoru pro Roklen24 CEO Supply.do David Klímek. Uvědomuji si, že přinášíme inovace do oboru, který je trochu zkostnatělý,“ dodává.   

Vaším cílem byla aplikace pro správu sítě nezávislých fulfillmentů po celém světě a k tomu propojení dodavatelského řetězce. V jaké je dnes fázi a jaké konkrétní problémy klientům řeší?

Po investici v roce 2023 se nám podařilo značně zrychlit a znásobit vývoj našich dvou platforem. První, která je svým charakterem služby určená pro různá odvětví a řeší dodavatelský řetězec, jsme dokončili a spustili již v roce 2023. Touto divizí řešíme pro zákazníky veškeré produktové, transportní a dárkové obaly, stejně jako etikety, samolepky, plastové výrobky. Dnes už jsme se dostali tak daleko, že například u doplňků stravy u menších značek umíme zaštítit kompletní řetězec od plnění, přes lahvičky, etikety, obaly až po distribuci.

Druhou, větší, a zásadní aplikaci z pohledu e-commerce, je naše aplikace Virtual Fulfillment (VF). Spustili jsme ji loni a navázali na naše logistické služby. Naše VF platforma pomáhá e-shopům zefektivnit, zrychlit i zlevnit expanzi do zahraničí skrze logistiku, momentálně v rámci Evropy, Anglie a USA. Jako první platforma svého druhu v Evropě je určená pro e-shopy, které řeší logistiku buďto skrze fulfillment nebo mají vlastní sklad v ČR a potřebují expandovat dále do zahraniční. V tom se jedná o první platformu svého druhu, kdy e-shopům s vlastním skladem nebo naopak s požadavkem na fulfillment, stačí jediná aplikace pro logistiku.

Jak se vám daří růst nebo škálovat od investice a spuštění platforem?

Za poslední dva roky jsme vyrostli o dalších 150 % a to jsme hlavní platformu VF spustili teprve loni. Zároveň každý rok rosteme v počtu zákazníků o vyšší desítky procent. Nemáme ten nejvíc sexy obor na světě, proto dost lpíme na tom, jak celý business děláme. Uvědomuji si, že přinášíme inovace do oboru, který je trochu zkostnatělý. Vévodí mu výrobní a logistické firmy, které jsou na trhu desítky let a inovace jako ty naše, jsou strašně důležité – jak pro dodavatele, tak pro firmy, které stojí na opačné straně – zákazníky. Je pro nás důležité měnit způsob fungování, a to jak z pohledu digitalizace tohoto oboru, tak z pohledu toho hlavního, co e-commerce a mladé generace zajímá – customer experience. Řekl bych, že je to jeden z hlavních důvodů, proč k nám přichází nové a nové firmy na základě referencí a doporučení. Zároveň vnímáme, že se nám hlásí velké množství dodavatelských firem každý rok, které si uvědomují, že v tomto moderním světě ztrácí a chtějí být v našem dodavatelském řetězci. I proto říkám, že jsme stále ještě na začátku toho, co tvoříme, a to hlavní nás a trh teprve čeká.

Zdroj: Supply.do

Které trhy jsou pro vás momentálně nejzajímavější? Plánujete další expanzi? 

Tato otázka má tři pohledy. Zaprvé je to expanze na trhy, které zajímají nás, což je Německo, Holandsko a USA. Na těchto trzích jsme uspěli bez marketingu i bez obchodníků, a tak je na čase tyto části „zapnout“ směrem k těmto trhům a věnovat se jim aktivně.

Za druhé to je expanze naší VF sítě, kterou nechceme zpomalovat. Postupně přidáváme sklady v dalších zemích jako je Rumunsko, Itálie, Španělsko, Francie. Už loni jsme pak otevřeli expanzi na trhy jako Anglie, Holandsko nebo USA. Někde chceme síť postupně zvětšovat v dané zemi, jinde se jedná o zcela nový trh pro otevření kapacit skladů. Nicméně cíl je jasný, chceme budovat nezávislou síť globálně a tohle prvenství už nám v CEE nikdo nevezme.

A nakonec za třetí jsou tu expanze, kvůli kterým za námi chodí zákazníci. Často je to velká rozmanitost trhů, kvůli kterým za námi zákazníci chodí a se kterými chtějí pomoct. Kdybych měl vypíchnout ty zásadní, které vnímám a cítím potenciál pro české e-shopy, tak je to Maďarsko, Rumunsko a Polsko. Tam vidím velký potenciál v e-commerce i pro české firmy a zároveň my umíme zásadně vzdálenější trhy jako Rumunsko zlevnit. V čem mě ale některé e-shopy mile překvapily, tak je expanze do USA. Tohle je velké téma u nás, kvůli kterému za námi za poslední rok bylo nemálo e-shopů a některé nebyly rozhodně malé. Nyní to pozdrží cla, nicméně i tak vidíme potenciál veliký a je obrovský rozdíl posílat balíčky odsud nebo přímo v USA.

Udržitelná logistika je stále důležitější téma. Jak se k ní stavíte vy a co konkrétně Supply.do v tomto směru dělá?

To je velice trefná otázka. Pamatuji si totiž naše začátky, kdy jsme s tímto tématem začínali a ostatní se spíše smáli. Po třech letech se na toto téma dívá kdejaký výrobce či prodejce obalů a stejně tak fulfillmentové centra si na tom dělají PR a pak posílají balíky plné plastu či vzduchu. Kdo to myslí vážně nebo dělá úspěšně asi posoudí každý sám podle toho, jaké balíčky z e-shopů nám všem chodí.

My se na toto téma zaměřovali od začátku právě proto, že to jsou spojené nádoby. Jak obaly na míru pro naše e-shopové zákazníky, které tak zásadně redukují počet druhů obalů, tak stejně  redukují vzduch nebo plasty a různé výplně v transportních obalech.

Tím jsme začali a na to postupně navázali právě na Virtual Fulfillment. Tento koncept skladů v zahraničí má totiž sám o sobě zásadní vliv směrem k udržitelnosti. Pokud produkty e-shopů posíláme ze skladu v dané zemi nebo z vedlejšího státu, navíc s obaly na míru, zásadně tak redukujeme dobu dodání, ale i stopu CO2. U některých náročných oborů na zpětnou logistiku, jako například fashion odvětví, pak tuto stopu redukujeme dvojnásobně právě díky zahraničním skladům. Je totiž rozdíl, zda vám vratka tenisek či triček jede zpět do e-shopu 14 dní přes půlku Evropy nebo je za 2 dny vyřízená v Holandsku.

Vaši klienti jsou převážně e-commerce značky. Sledujete v tomto segmentu nějaké nové potřeby nebo změny chování?

Určitě od bodu zlomu v e-commerce v roce 2023 vidíme, jak e-shopy hledají efektivitu obecně u svých business modelů fungování. A to má právě dosah i na samotnou logistiku a dodavatelský řetězec. E-shopy více vnímají, jak jsou logistika i dodavatelský řetězec pro jejich business důležití. Vždycky jim říkám, že můžou mít propracovaný brand a marketing zapnutý na plné obrátky, ale pokud logisticky dělají zásadní chyby, pak jsou to vyhozené peníze za marketing. A to nemyslím jen při špatné volbě fulfillment partnera, ale i těch, kteří si logistiku dělají sami a často potřebují naší pomocnou ruku s procesy nebo efektivitou.

A z pohledu zahraničních zákazníků si všímám zajímavého chování směrem k Asii. Někteří zahraniční zákazníci utíkají z dodavatelských řetězců v Asii a přicházejí s požadavkem stavby dodavatelského řetězce v Evropě. Někteří kvůli clům, jiní naopak proto, že doby dodání a neustále problémy s dopravou značně ovlivňují jejich business směrem k e-commerce. Ten, jak víme, se vyvíjí velice rychle a s ním i požadavky na dobu dodání či dostupnost produktů.

Zdroj: Supply.do
Zdroj: Supply.do

Supply.Do je stále poměrně malý tým. Jak balancujete růst firmy s udržením kvality a efektivity v tak úzkém kolektivu?

Do značné míry to je právě naše výhoda, že i když se tým zdvojnásobil na počet lidí, pořád se snažíme držet tým malý. Jak vůči efektivitě interní, tak i externí. Nejsme ten typický start-up, co potřebuje pro každé oddělení C-level management hned, jak dostane investici. Naopak věřím core týmu, který jsem postavil a který již několikrát dokázal, že méně je někdy více.

Tím ale, že naší doménou jsou technologie, tak se nyní zaměřujeme i na vývoj AI a LLM směrem k interním procesům a směrem k našim aplikacím. Tohle je směr nejen pro nás, jak můžeme udržet tým malý, a i přesto znásobit efektivitu.

Zkušenosti z profesionálního sportu (David Klímek prošel kempem kanadského klubu NHL Edmonton Oilers, později působil ve slovenské extralize i francouzské hokejové lize, pozn.red.) jste často zmiňoval jako výhodu pro byznys. Pomáhají Vám stále, i ve fázi škálování firmy?

Ano, za tím si stále stojím, že sport je jedna z nejlepších průprav do businessu a managementu. Samozřejmě do značné míry to závisí na inteligenci a selském rozumu daného jedince, rozhodně neříkám, že každý, kdo prošel nějakým sportem, může podnikat. Jen říkám, že pokud člověk má selský rozum, pak ve sportu se naučí dovednosti a získá vlastnosti, které pro samotný business ve škole nezíská.

A zda to pomáhá při škálování firmy? Do značné míry to může pomoci, ale škálování je zase trochu jiná disciplína a je zde spousta pravidel/postupů, které se founder musí naučit. Tady bych neřekl, že pomáhá sportovní základ přímo, ale rozhodně může pomoci nepřímo – vytrvalost, práce se stresem, tah na branku, vedení lidí a spolupráce. To jsou rozhodně potřebné vlastnosti pro škálování, pokud si founder nepořídí management do firmy, který velkou část škálování řídí za něj.

Zlín není úplně typické startupové centrum. Má pro vás regionální umístění výhody, nebo narážíte na limity?

V dnešním otevřeném světě by nemělo hrát roli to, odkud jste jako člověk nebo firma. Ale asi všichni víme, že tomu tak stále ještě není. V tomto vnímám velké rozdíly mezi tím, když je firma v Praze nebo mimo Prahu. Ale na druhou stranu i ty pražské startupy vnímají rozdíl a příležitosti, pokud je firma z ČR nebo z Holandska či USA. 

Největší rozdíl je spíše v rámci networku, sdílení zkušeností s foundery, diskuze s investory apod. Trochu mě to mrzí, protože Zlín je podnikatelské město s největší podnikatelskou historií široko daleko a máme tady spoustu úspěšných i bohatých lidí, kteří hledají příležitosti a investice spíše v Praze. Je to ale naše hlavní a největší město, pochopitelně tak nelze srovnávat.

V čem Zlín ale rozhodně zaostává, tak je podpora mladých podnikatelů a inovací. Jsme jeden z největších startupů ve Zlínském kraji a za celé roky nás nikdo z městských nebo státních institucí nekontaktoval. Ať už kvůli networku, rozhovoru nebo jen v rámci diskuze o zkušenostech, které mám ze světa nebo i z té Prahy. V tom pak spočívá důvod, proč mladí lidé ze Zlína jdou na zkušenou spíše do Prahy a nové projekty vznikají spíše mimo Zlín.

Co byste dnes poradil začínajícím founderům, kteří chtějí budovat firmu?  

Digitální a fyzický svět je více a více propojen a bude tomu tak i nadále. Většinu věcí, které si dnes kupujeme online, tak slouží ke spotřebě. Digitální svět nám pomáhá získat právě fyzické věci rychleji nebo snadněji. A co si budeme povídat, i digitální produkty nám mají usnadňovat život ve fyzickém světě. Nejsem ten typ, který by se vyloženě díval na to, jaký obor dnes frčí nejvíce a ve kterém z nich by bylo nejlepší založit firmu. Zvláště dnes díky AI vzniká a vzniklo spoustu firem, které vypadají úctyhodně v rozhovorech a při velkých investicích. Co bude zajímavé vidět, je, jak některé z nich budou zanikat jen s dalším updatem ChatGPT nebo novým modelem či novou aplikací od velkých hráčů v této oblasti.

Proto bych poradil zaměřit se na to, čemu daný člověk rozumí, co ho baví nebo obor, ve kterém pracuje. Právě v těchto případech nejčastěji narazíte na něco, co Vám chybí nebo lze zlepšit, jak v tom digitálním, tak v tom fyzickém světě.

 

Newsletter