AKTUALIZOVÁNO – Maloobchodní tržby v srpnu rostly o 11,1 procenta po červencovém poklesu o 0,4 procenta, analytici dle agentury Bloomberg čekali zvýšení o 8,5 procenta. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy v srpnu reálně meziměsíčně stagnovaly. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 5,6 procenta a bez očištění o osm procent. Meziroční růst tržeb bez očištění byl ovlivněn vyšším počtem pracovních dní, kterých bylo v srpnu o dva více než ve stejném měsíci 2015.
Srpen maloobchodu bohatě vrátil, co mu červenec vzal. Dvojciferný růst tržeb v celém odvětví včetně aut je letos už třetí a vždy souvisel s vyšším počtem pracovních dní, uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Největší zájem byl v obchodech o zařízení pro domácnost a rekreační vybavení, pro obě skupiny s meziročním přírůstkem tržeb přes 14 procent. Uvedený výčet je charakteristický pro současné spotřební chování domácností, dodal.
“Spotřebitelská důvěra se v srpnu poprvé od začátku roku zlepšila a s jejím zlepšením jsme se vrátili zpět k silným růstovým číslům z domácího maloobchodu,“ uvedl Viktor Zeisel z Komerční banky. Dodal, že spotřebitelům nadále pomáhá nízká inflace, klesající nezaměstnanost a rostoucí mzdy. Posilující maloobchod tak přispívá k domácímu ekonomickému růstu a zvyšuje i výběr daně z přidané hodnoty a tím pomáhá příjmům státního rozpočtu.
„Aby maloobchod rostl ještě rychleji, museli by spotřebitelé začít i méně spořit. Nicméně domácnosti raději investují své úspory například do nemovitostí,“ dodal Zeisel.
Analytik firmy Akcenta Miroslav Novák poznamenal, že velmi solidní růst maloobchodních tržeb v letošním roce potvrzuje, že spotřeba domácností bude i ve druhé polovině letošního roku hlavním tahounem růstu domácí ekonomiky. Za celý letošní rok lze očekávat růst maloobchodních tržeb mezi šest až sedmi procenty.
Zvýšení tržeb v srpnu zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Pokračoval dlouhodobý trend růstu prodejů prostřednictvím internetu, nyní o 31,3 procenta.
V nepotravinářském sortimentu vzrostl prodej ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,3 procenta, s výrobky pro domácnost o 14,1 procenta, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 10,7 procenta, s oděvy a obuví o 7,3 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 5,2 procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 6,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 1,1 procenta.
Česká výroba roste nejrychleji za čtyři měsíce – Roklen24.cz https://t.co/bFTy8RQYaA prostřednictvím @roklen24 pic.twitter.com/zRbrrSXNQl
— Roklen24.cz (@roklen24) 3. října 2016