SNUGGS: Chceme být evropským lídrem inovací kolem menstruace


09:33 • 14. dubna 2019

Tagy: ČR, Snuggs, nanotechnologie, ekologie, Women Startup Competition

Snuggs. To slovo dnes na české startupové scéně zná snad každý. Za projektem, kterému se daří bourat tabu kolem menstruace, stojí Linda Šejdová a Tomáš Zahradník. A mají velké plány. Chtěli by být evropským lídrem inovací kolem menstruace. "Chceme právě detabuizovat téma menstruace, vzdělávat o udržitelnosti a pomáhat mladým holkám v začátcích menstruace," říkají.

Svým produktem bouráte tabu. Na soutěžích, v nichž jste uspěla, se o menstruačních kalhotkách hodně mluvilo? Jak vás napadlo začít s projektem Snuggs?

Na soutěžích kalhotky vždycky způsobily poprask. Už během pitche se publikum ozývá, po skončení za námi hodně lidí chodí. Není divu. Přijdu na pódium a spustím minutu o menstruaci, vložkách, tamponech, kalhotkách a jak na tom chceme vydělat peníze a zlepšit ženám životy.

Nosila jsem kalhotky od konkurenčního startupu z USA. Chtěla jsem jim pomoci s distribucí do Evropy, ale neplánovali v tu dobu expanzi. Tak jsme začali pracovat na vlastních kalhotkách, které by ty zahraniční ještě trumfly. A podařilo se.

Jak dlouho se již Snuggs věnujete?

Linda: V říjnu jsme stáli před rozhodnutím, kdo z nás dvou se kalhotkám bude věnovat naplno a kdo ještě zůstane v práci, dokud nezískáme stálý příjem z prodejů, případně investici. Nakonec jsme se rozhodli pro Tomáše. Já ještě pokračuji jako šéfka marketingu v BudgetBakers. Už se mi to ale krátí.

Stále tedy pracujete jinde, jak dlouho tedy ještě vydržíte?

Linda: Od ledna jsem si “stáhla úvazek” na čtyři dny v týdnu, abych měla o jeden den více času na SNUGGS. Avšak březen byl náš první prodejní měsíc a prodali jsme v něm 2000 kusů. To je velký příslib, ve stabilním obratu chceme pokračovat. Ozývají se nám retaileři, investoři. Je to slibně rozjeté.

Tomáši, máte za sebou působení v několika firmách. Co Vám nejvíc pomohlo? Co jste se naučil?

Tomáš: Snad jsem si alespoň trošku osvojil “cit” pro produkt, strategii, byznysové přemýšlení a výběr lidí do týmu. S pokorou však musím říct, že velké lekce mě teprve čekají. Místo na vysokou jsem šel pracovat rovnou do startupů, abych co nejdříve okoukal, jak (ne)stavět vlastní firmu od nuly. V každé firmě - tedy v Liftagu, Rekolech a především ve SpaceKnow - byli kolegové, kteří mě ovlivnili. Jak pracovně, tak osobnostně. Vždycky jsem se snažil přerůst svoji roli zaměstnance a zajímat se o to, co se děje v jiných týmech, jak se firmě daří a sledovat, jak se vedení rozhoduje v klíčových momentech. A ať už se dařilo nebo ne, vždycky z toho plynula lekce.

Co Vám říkají kamarádi, když se bavíte o své práci? Daří se Vám bourat tabu?

Tomáš: Naprostá většina se pousměje. Buď protože se cítí trapně o tom mluvit, nebo protože si mě pamatují jako softwarového vývojáře, co pracoval ve firmě, která vyvíjela umělou inteligenci na analýzu satelitních snímků. Docela skok, co?! Tahle provokace mě baví. Říkám jim, že není nic zábavnějšího než vyrábět fyzický produkt. Jinak co se týče menstruace... Já se o tom bavím jako o úplně běžné věci. Ostatní, ať už holka nebo kluk, to většinou během pár vět vycítí, zvyknou si a baví se o tom uvolněně.

A jaké zkušenosti se Vám nejvíc hodí pro Snuggs?

Tomáš: Ten cit, který jsem zmiňoval výše. Záměrně tu nezmiňuji naše hard skills. Samozřejmě, například Linda toho ví mraky o marketingu, ale není to tak, že bychom naše znalosti vzali a aplikovali na náš nový produkt. Všechno si vymyslíme znovu. To, co jsme dělali v předchozí práci, třeba tady vůbec fungovat nebude. Jen učící křivka teď u nás bude mnohem prudší.

Na jakých dalších projektech jste s Tomášem spolupracovala?

Linda: Třeba na projektu Prostředoškoláky.cz, který Tomáš založil už na střední. Pořádáme každý rok celostátní soutěž Středoškolák roku, kde hledáme mladé talenty v podnikání, vědě a sportu. Do projektu se nám podařilo zapojit velké partnery, soutěž za pět let získala svou popularitu a prestiž.

Můžete popsat produkt? Využíváte nanotechnologie?

Klíčová je absorpční vrstva. Ta musí co nejrychleji nasát krev (či slabší intenkontinenci) a odvézt ji z pokožky dovnitř, musí udržet kapacitu dvou až tří tamponů a být nepropustná a co nejtenčí. S nanovlákny dosahujeme řádově lepších vlastností, než s běžnými materiály.

V čem se kalhotky Snuggs liší od konkurenčních výrobků?

Funkční odlišení je v nejdůležitějších metrikách absorpční vrstvy - rychlost absorpce, kapacita a prodyšnost. Navíc, tyto vlastnosti dokážeme udržet na tenčí vrstvě.

Další odlišností je náš brand, v rámci kterého chceme právě detabuizovat témat menstruace, vzdělávat o udržitelnosti a pomáhat mladým holkám v začátcích menstruace.

Na co se chcete nyní nejvíce zaměřit?

V těchto dnech zjišťujeme, kdo jsou naši nejcennější zákazníci a s jakými online i offline retailery budeme nejlépe prodávat. Nastavujeme si v Česku výrobní proces, skladování a doručování pro jednotky tisíc objednávek měsíčně.

A co design? S kým spolupracujete? Budou kalhotky ve více variantách?

Plánujeme více střihů a barevných variant. Občas budeme dělat i limitované edice, které budou vázané například na spolupráci s neziskovkami nebo téma, které zrovna budeme řešit. Rádi zapojíme designery, kteří s lingerií mají zkušenosti. Ať už české nebo zahraniční.

Kolik kalhotek ročně by podle vás měla „ideální zákaznice“ použít?

Ideální zákaznice pro nás je žena s menší a střední menstruací, která kalhotkami kompletně nahradí vložky. Do tohoto popisu spadám i já a stačí mi tři až pět kusů, které co rok obměňuji.

Jak lze podle vás kombinovat vložky, tampóny a kalhotky Snuggs?

Naším cílem je, aby žena měla co největší množství produktů, ze kterého si může při menstruaci vybrat. Takže jedním příkladem může být žena se silnou menstruací, která si vezme tampón nebo kalíšek a k tomu naše kalhotky jako pojistku. Protože tampóny i kalíšek můžou protéct a ženy je tak často kombinují s tenkými vložkami.

Možná se zdá, že cílová skupina je jasná. Ale zeptám se. Které ženy podle Vás začnou Snuggs využívat jako první? Dá se „cílovka“ specifikovat?

V první řadě jsou to ženy, které nosí vložky. Potom máme podskupiny jako jsou mladé matky, ženy, pro které je udržitelnost a ekologie důležité téma a mladé dívky, které s menstruací začínají.

Kolik dalších lidí vám pomáhá? Co je pro vás nejcennější?

Zatím jsme to zvládli všechno ve dvou. Od samého začátku ale pravidelně konzultujeme náš postup se zkušenějšími. První zaměstnance plánujeme nabrat v následujících měsících. Mezi nimi bude člověk, který bude mít na starosti výrobní proces, pomocník s marketingem a contentem nebo také customer support.

Uspěla jste nejprve v únoru ve Women Startup Competiton. Tam jste skončili třetí a také jste si odnesli cenu diváků. Koncem března jste vyhráli Creative Business Cup, který organizuje CzechInvest. Co všechno Vám tyto soutěže přinesly?

Nové zákazníky, zájem médií a potenciální investory. Před Women Startup Competition jsme ještě neplánovali prodávat, ale zájem na akci i po akci nás přiměl prodej uspíšit.

Výhodou Snuggs je také ekologický aspekt. To jste zmiňovala při prezentacích na obou soutěžích. Jak to chcete využít v marketingu?

Je to tak, jedna žena průměrně spotřebuje 240 vložek ročně. Pouze v Evropě se na skládky vyhodí deset miliard kusů vložek a tamponů ročně. Ženy si to samy uvědomují a je to často důvod, proč si o kalhotkách začnou hledat více informací. Je to jeden z hlavních pilířů naší komunikace.

Vyšel o vás článek ve Forbesu nebo na CzechCrunch. Začíná téma rezonovat tak, jak jste plánovali nebo tušili?

Doufali jsme, že se naše témata do médií dostanou. Jsou aktuální, netradiční a v našem podání trošku i drzé. A zatím se to daří. Články se samovolně hodně sdílejí, mají velkou čtenost, počet komentářů a "lajků". Věříme, že spolu s médii můžeme mít velký pozitivní dopad na společnost.

Ozvali se vám investoři? Kolik peněz by se vám teď hodilo na nastartování byznysu?

Někteří se nám ozvali sami třeba na zmiňovaných soutěžích, někteří po přečtení článků. Za čtyři miliony korun bychom významně akcelerovali vstup na trh.

Zvažujete využít influencerku?

Ano, náš produkt je pro to ideální. Je spousta influencerek, pro které je udržitelnost důležitým tématem. S takovými bychom chtěli moc rádi spolupracovat. A hlavně budeme rádi, když náš produkt budou používat.

Jaké jsou ambice, plány Snuggs v letošním roce? Čeho byste chtěli dosáhnout?

Chceme letos prodat deset tisíc kusů. Naškálovat výrobní proces, postavit tým o sedmi lidech, zvalidovat klíčové metriky týkající se uživatelského chování a akvizice zákazníků, vyzkoušet si pilot s online a offline retailery.

A dlouhodobá vize?

Chceme být evropským lídrem inovací kolem menstruace. Do tří let míříme na milion zákazníků kumulativně, a to především na německém, britském a francouzském trhu. Segment kalhotek tu potáhnou možná tři nebo čtyři firmy. Chceme být jedna z nich.

Linda Šejdová (23)
Linda pracovala pro několik startupů, LidskáSíla.cz, productboard a BudgetBakers. Vytvářela globální marketingové strategie, budovala brandy a vedla marketingový tým z pozice marketingové manažerky.
Tomáš Zahradník (24)
Tomáš pracoval jako softwarový vývojář ve startupech Liftago a Spaceknow. Ve startupu Rekola se věnoval byznys developmentu. Také založil neziskovou organizaci Prostředoškoláky.cz a produkční společnost Wollein Films.

 

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.