Záhada jménem Tesla

I přes nedávné skandály a přešlapy zakladatele Tesly Elona Muska jsou fundamentální ukazatele společnosti poměrně silné a výsledky za třetí čtvrtletí pravděpodobně splní očekávání.

V poslední době se kolem Tesly a jejího šéfa Elona Muska děje hodně věcí. Ačkoliv Muskovy poslední kroky byly pro společnost a její akcionáře jednoznačně negativní, mám dojem, že novinová bouře odvedla pozornost od skutečně důležitých signálů. Než však předložím své názory, chci se chvíli věnovat posledním událostem:

  • Dohoda s americkou komisí pro kontrolu cenných papírů (SEC) je dobrá a vyčistila vzduch i problémy s vedením Tesly. Tři noví, nezávislí, členové vedení jsou pro akcionáře dobrým signálem a zárukou, že se Musk bude více věnovat výrobě,
  • Rozvaha Tesly je slabá, což se odrazilo v ceně pětiletých CDS instrumentů nad 700 základními body. Rychlý růst dodávek však finanční situaci firmy zlepší a ve spojení s růstem kapitálu může Tesla dále pokračovat po nastavené cestě. Klíčové riziko představuje rozvaha,
  • Výroba se stabilně zvyšuje a většina problémů se vyřešila, což bude brzy jasné i skeptikům.

I přes problémy a nejistotu si dál myslím, že řada pozorovatelů vážně podceňuje Teslu i veškeré nedávné dění v odvětví elektromobilů. Tento názor z pera německého projektanta z mého pohledu skvěle vystihuje skutečnost, že němečtí výrobci aut jsou o míle pozadu a nehodlají obětovat krátkodobé marže a zisky ve prospěch dlouhodobého vítězství.

Už nyní jsou prodeje modelu Tesla 3 ve Spojených státech vyšší než u všech německých značek střední třídy; Němci už ztratili pozici do budoucnosti.

Od skeptiků v Saxo Bank i od klientů slýchám stále stejné argumenty: že jakmile se ostatní výrobci přeorientují na elektromobily, že Teslu rozdrtí. Něco takového už tu bylo – vzpomínáte na Nokii versus Apple? Jde o to, že rozvoj inovací v Tesle je mnohem rychlejší než u konkurence a Němci Teslu prostě podcenili.

Podívejme se na některá čísla:

V roce 2018 budou celkové výdaje Tesly na výzkum a vývoj 6,2 mld. USD, a investiční náklady budou 12 mld. USD. Kromě toho už Tesla stoupá po výrobní křivce u výroby baterií a elektromobilů ve velkém. A právě velkovýroba baterií je zřejmě tím bodem, kde konkurence vůči Tesle neuspěje, protože jsou potřeba skutečně masivní investiční náklady.

VW prohlásil, že hodlá do elektromobilů investovat 25 mld. USD a začít s hromadnou výrobou v roce 2022. To má být vtip? Pokud bude Tesla pokračovat v nastaveném tempu a nezbankrotuje, budou kumulativní investice do výzkumu a vývoje a elektromobilů v roce 2022 dosahovat 16 –20 mld. USD a kumulativní investiční náklady (na gigatovárny a výrobní haly) dosáhnou 32 – 36 mld. USD.

Podle analytiků by Tesla ve finančním roce 2022 mohla dosáhnout výnosů ve výši 53 mld. USD (tj. zhruba 24 % současných příjmů koncernu VW).

Vývoj rozhoduje

Jen pro informaci, Tesla vydává na výzkum a vývoj 11,7 % svých příjmů, zatímco VW jen 5,7 %. Pokud věříte, že z dlouhodobého hlediska je výzkum a vývoj důležitý, je jasné, že by si německé automobilky měly této hrozby povšimnout.

Nejnovější průzkum spokojenosti zákazníků (mezi milionem vlastníků aut) v automobilovém odvětví je už rok starý, ale i tam byla Tesla na špici odvětví s 90% spokojeností u všech modelů. Na druhém místě bylo Porsche s 85 %.

Tesla již brzy zveřejní své údaje a výsledky za třetí čtvrtletí. Můj předpoklad je, že společnost splní stanovené cíle. Tesla v tuto chvíli vyrábí 360 tisíc vozů (všechny modely) a v první polovině roku 2019 zřejmě dosáhne půl milionu. V tu chvíli bude firma zisková a automobilové odvětví bude šokováno jejím růstem. Americký automobilový trh dosáhl vrcholu v roce 2016 a to znamená, že odvětví v následujících letech zažije nulové až mírně negativní míry růstu v ICE. Jediná možnost je přechod na elektromobily, ale tento segment už ovládá Tesla.

Rizika jsou však nadále obrovská. Největším rizika představují: možnost bankrotu, Elon Musk, nová výroba nebude schválena státem, konkurenční elektromobily se objeví dříve, než se čekalo, nižší než očekávaný pokles nákladů na výrobu baterií.

Autorem textu je Peter Garnry, vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter