Jak ohlídat čínské výrobce a najít inovativní značky z Asie

Společnost ILICO.io se specializuje na vyhledávání zajímavých a inovativních asijských značek. V portfoliu má osm značek, každá se orientuje jiným směrem – baterie, audio, smart home, foto příslušenství, grily a další. Serveru Roklen24 to řekl CEO společnosti ILICO.io Jan Radil, který aktuálně působí také v Komunitě importérů z Číny. Jejím hlavním cílem je sjednotit chytré hlavy, kteří mají zkušenost s dovozem či výrobou zboží v Číně, nebo se teprve chystají, a chtěli by sdílet své zkušenosti s úzkou skupinou lidí. 

Kdy jste začal s podnikáním?

Letos to budou čtyři roky. Během roku 2015 jsem začal poptávat první čínské výrobce a vybral jednoho z nich. S téměř nulovými zkušenostmi s importem a také s e-commerce jsem ten samý rok spustil prodej na ILIN.cz. Tehdy mě zaujaly powerbanky s displejem od značky DOCA. Dnes je to jedna ze značek, které zastupujeme v Česku a na Slovensku ve všech aktivitách.

Můžete představit firmu ILICO.io, kterou jste založil?

Specializujeme se na vyhledávání zajímavých a inovativních značek, pomáháme jim se vstupem na český, potažmo evropský trh. Následně zajišťujeme kontrolu nad produkty od výroby až do momentu prodeje koncovému zákazníkovi či resellerovi (tzn. kompletní Supply Chain), jejich prezentaci na našich trzích a následný servis. 

Jak funguje partnerský katalog ILIN.cz?

ILIN.cz je pro nás B2C kanál, kde jsme k konečnému zákazníkovi nejblíž. V případě jakýchkoliv komplikací jsme mu schopni poskytnout nejrychlejší servis. Zároveň je to pro nás místo, kam si pravidelně k zákazníkům chodíme pro detailní zpětnou vazbu. Ta je pro nás nesmírně důležitá zejména před nabídnutím dané značky (či produktů jednotlivě) velkoobchodně.

Kolik máte nyní zaměstnanců?

Celkem nás brzy bude patnáct, z toho méně než polovina na denní bázi.

Máte nějakého kolegu, který je s Vámi od úplných počátků Vašeho podnikání?

Ne, začínal jsem sám, z vlastní iniciativy a s vlastními prostředky. Ani podpora z mého okolí v začátcích příliš nebyla, lidé kolem mě vnímali Čínu před čtyřmi roky jako zdroj nekvalitních produktů, a nevěřili tomu. 

Jaké byly první obchodní zkušenosti s Čínou?

Hned ta první skončila fiaskem. Předtím, než jsem se začal bavit s výrobci na přímo, tedy na začátku roku 2015, jsem nakoupil na Alibabě levně velmi známou značku a později se ukázalo, že to jsou padělky.

Dnes od této cesty na našem kurzu Komunity importérů spíše odrazujeme. Je velmi jednoduché tímto způsobem najít levný produkt, ale najít ten kvalitní dá zabrat. Alibaba a podobné zdroje jsou pro mě nedůvěryhodné a neosobní. Nachází se zde velké množství přeprodejců a různé “certifikace“ se dají jednoduše zakoupit.

Zažil jste nějaké období, které znamenalo zlom ve vašem podnikání?

První zkušenost s B2B obchodováním s 4campingem v roce 2016 mi změnila pohled na to, že se nechci nadále primárně věnovat B2C prodeji / e-shopu, kterých je v ČR několik tisíc. Začal jsem se věnovat hlavně velkoobchodnímu prodeji a od té doby bylo mým cílem, aby naše produkty byly dostupné ideálně na každém místě. Mě samotného tato cesta oslovila mnohem více a dnes nám v ILICO distribuce/velkoobchodní prodej dělá 90 procent.  

Mám velký náklon k cestování a v prvním roce jsem odletěl na delší dobu na Nový Zéland. Naivně jsem si myslel, že se nic zásadního nestane, protože jsme tehdy byli stále v začátcích. Celý provoz tady v Česku měl na starosti jeden člověk, který po chvíli nefungoval spolehlivě a později ani nereagoval. S časovým posunem 12 hodin a závislostí na třetí osobě jsem byl poměrně bezmocný. Beru to za jednu z mých největších chyb. Cestuji dále, ale na základě této zkušenosti jsme se interně hodně změnili. I když prodáváme fyzické zboží, každý detail jsme schopni zařídit online a odkudkoliv.

A pozitivní zlom?

Přišel v minulém roce. Téměř tři roky pro mě bylo ILICO jednou z pracovních aktivit, vždy jsem pracoval i pro další firmy. To se změnilo loni v létě, kdy jsem ukončil všechny vedlejší aktivity a od té doby svůj čas věnuji na sto procent vlastní firmě. Začalo mi to dával smysl ze všech ohledů a začal jsem budovat náš interní tým.

S jakými firmami spolupracujete? V čem se spolupráce liší?

Spolupracujeme primárně s asijskými značkami, komunikaci s nimi věnujeme téměř každé dopoledne. Kvůli časovému posunu máme prostor jen do 14:00 SEČ. Každý výrobce má svá specifika, ale pro nás je důležitá unikátnost, stabilní kvalita produktu, pochopení rozdílných potřeb evropského zákazníka a dobrá komunikace. Poté jsme výrobci schopni pomoci s evropskými formalitami a nutnostmi a bavit se o spolupráci.

Začínáme spolupracovat i s evropskými značkami a této cestě se budeme v tomto roce více věnovat. Na první výsledky nyní čekáme.

Jaké produkty nabízíte? Jak je vybíráte a jak testujete?

Dnes máme v portfoliu osm značek a každá se orientuje jiným směrem – baterie, audio, smart home, foto příslušenství, grily a další. Dáváme si velmi záležet na kvalitě, takže před zařazením do nabídky máme nastavené tři fáze začátku spolupráce. Pokud nás výrobce po seznámení zaujme – typicky osobně na veletrhu v EU či Asii, produkt si otestujeme. Testování produktů nám může zabrat několik týdnů či měsíců. Ověřujeme zároveň veškeré nutnosti v souvislosti s importem zboží. Následně si testujeme trh a zájem o daný typ produktů, sledujeme konkurenci a pozicujeme novou značku na trhu. Pokud vše dopadne v pořádku, domluvíme se s výrobcem na dlouhodobých podmínkách. Například s naší novinkou – audio značkou Cowin, která byla nedávno zalistovaná třeba na MALL a CZC, nám to zabralo déle než rok.

Velmi důležitá je pro nás zpětná vazba od zákazníků. Pokud pozorujeme pokles poptávky nebo vyšší počet stížností u některých z našich produktů, přistupujeme k nápravě, případně k vyřazení z nabídky. Reklamace jsou komplikací pro všechny – konečného zákazníka, nás, naše prodejce i výrobce.

Jaký je zájem o powerbanku, která dokáže nastartovat auto?

Tento produkt, “DOCA 15000”, opakovaně patří mezi naše nejprodávanější produkty zimní sezóny. Letos se umístil ve srovnávačích mezi pěti nejlepšími v kategoriích Powerbank. Před námi se umístily pouze ty běžné a čtyřikrát levnější.

Dokážete odhadnout, jak dlouho budou  powerbanky vůbec potřeba? 

Těším se na moment, kdy nebude potřeba elektroniku denně nabíjet. Zatím ale stále řešíme problém, který mě samotného trápí.
Pokusy o nové typy baterií z pohledu délky výdrže se zatím na komerční trh nedostaly.

Kde všude jsou vaše produkty k dostání?

Dnes máme pokrytý téměř celý český a slovenský e-commerce. Naše produkty jsou k dispozici u desítek prodejců – u malých, středních i těch největších včetně Alzy, CZC, MALL a dalších významných resellerů. Aktivní jsme také v dalších státech ve střední Evropě či na Amazonu. 

Co připravujete do budoucna? Jaké produkty chcete nabízet?

Další značky hledáme primárně již mimo naše aktuální zaměření, abychom své působení a zkušenosti pravidelně rozšiřovali. V tuto chvíli se snažíme nemít v portfoliu navzájem konkurenční zboží.

Sledujete konkurenci? Co podle vás můžeme v budoucnu čekat ve vašem segmentu?

Letošní rok patří masivnějšímu rozšíření USB-C, a to nejen v powerbankách, ale i další spotřební elektronice. Věřím, že MicroUSB konektor za rok již nebude tolik vidět. U sluchátek je konečně vidět posun aktivní eliminace hluku (noise cancellation) do střední cenové hladiny a s výdrží několik desítek hodin. Byl to jeden z důvodů, proč jsme si plácli s Cowinem.

Na co se chcete soustředit v letošním roce?

V minulém roce jsme si ověřili, že dokážeme zabodovat v prodeji baterií a v tomto oboru se vyznáme. Letos bych chtěl naše zkušenosti využít i v oborech, které jsme si loni testovali. Například audio. Chceme být zajímavým partnerem i pro další obory. Jelikož každá naše značka má jiného zákazníka, postupně se pro ILICO otevírají nové možnosti velkoobchodní spolupráce.
Zároveň tento rok chceme přivézt na naše trhy nové značky i z Evropy.

Používáte vy sám čínský telefon, powerbanku?

Kvůli návykům používám denně iPhone a Macbook, které jsou paradoxně také vyrobeny v Číně. Powerbanky samozřejmě používám ty naše. Plně mi vyhovují a mám tak šanci je osobně neustále testovat. U ostatních produktů příliš nehledím na jejich původ.

V Česku vzniká Komunita importérů z Číny, na níž se podílíte. Jaké máte plány? Třeba další regiony?

Aktuálně se zaměřujeme na Čínu, máme s ní letité zkušenosti. Hlavním cílem je sjednotit chytré hlavy, kteří mají zkušenost s dovozem či výrobou zboží v Číně, nebo se teprve chystají, a chtěli by sdílet své zkušenosti s úzkou skupinou lidí. A mají především zájem nedělat ty samé chyby, kterými si ostatní již prošli a posunout sebe i ostatní o 2-3 roky zkušeností kupředu.

Importní trh dnes běžně funguje na konkurenční neznalosti namísto kvality – ve stylu “my víme něco navíc, co konkurence zatím neví”. Nám to připadá trapné. Komunity ukázkově fungují v jiných oborech, v importu/distribuci nic podobného neexistuje. Na našich kurzech s Jirkou Opletalem učíme jak si ohlídat čínské výrobce, ukazujeme naše procesy výběru továrny, kontrolu certifikací, nastavení kontroly kvality a na co si dát pozor při samotném jednání, aby vše proběhlo hladce a bez zásadních komplikací. 

Orientaci na jiné trhy do budoucna nevylučujeme, ale potřebujeme si nejdříve ověřit zájem o komunitu v tomto směru a ochotu sdílet informace.

Jan Radil (24) byl v letech 2013 až 2018 aktivní v IT a inovačních startupech, kde se staral o SW produkty. Obchodování s Čínou v souvislosti s dovozem HW zboží se věnuje od roku 2015 a aktuálně provozuje ILICO.io a ILIN.cz.  Své zkušenosti začal sdílet předávat zájemcům v rámci nově vznikající Komunity importérů. 

Newsletter