Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Jak drahé je vaše bydlení? Napoví supermarket

Dosáhnout na vlastní bydlení je splnění (nejen) amerického snu a mnoho těch, kteří už jej mají, berou nemovitost jako solidní investici. V posledních letech však jejich ceny v řadě velkých měst letí vzhůru. V souvislosti s tím se často hovoří o realitních bublinách. Jaké jsou však reálné faktory, které ovlivňují cenu nemovitosti? Na jeden z nich se tak trochu netradičním způsobem nedávno zaměřili analytici z Lloyds Bank.

Pokud přemýšlíme o tom, od čeho se odvíjí částka, kterou bychom za byt či dům museli zaplatit, určitě nás mezi prvními věcmi napadne lokalita. S tím souvisí také občanská vybavenost daného místa; jaké je zde dopravní spojení, jaké jsou zde možnosti sportovního vyžití a zábavy nebo co je v blízkosti za obchody.

Nemovitosti jsou předražené, zpřísnění hypoték je ale nezlevní

Studie Lloyds Bank za zabývala posledně jmenovanou kategorií, a to konkrétně na příkladu supermarketů a cen bydlení ve Velké Británii. Jistě bychom předpokládali, že blízkost supermarketů cenu domů a bytů zvyšuje. Tuto hypotézu také autoři potvrdili, přičemž efekt blízkosti supermarketu odhadli na 21 512 liber. To tedy znamená, že pokud se v dané lokalitě nachází supermarket, zdejší bydliště získávají na hodnotě v průměru o 21 512 liber.

O něco překvapivějším a zajímavějším zjištěním, ke kterému výzkum došel, je to, že ona „prémie za blízkost supermarketu“ není u každého z nich stejná. A záleží přitom zejména na tom, na jak zámožné zákazníky tyto obchody cílí. Studie ukázala, že supermarkety, které lze zařadit do kategorie těch „lepších“ (rozuměj ty dražší), vykazují v porovnání s levnými diskonty systematicky vyšší pozitivní efekt na cenu nemovitostí v blízkosti.

Nejvyšší prémie za blízkost supermarketu je tedy podle autorů spojena s „upmarket“ supermarkety, což znamená s těmi, které nabízejí dražší zboží a cílí na bohaté zákazníky. „Prémiová značka na dosah ruky obvykle znamená, že kupující musí platit vyšší ceny,“ cituje server MarketBusinessNews komentář Andyho Masona, ředitele oddělení hypoték v Lloyds Bank.

Fast food jako jídlo chudých? Ve skutečnosti více chutná boháčům

A jak je to tedy s konkrétními obchody? Na vrcholu pomyslného žebříčku se usadil luxusní supermarket Waitrose, u kterého byl efekt na cenu blízkých nemovitostí odhadnut na 36 480 liber. Druhé místo pak obsadily prodejny s potravinami Marks & Spencer a třetí Sainsbury’s.

Takovým zlatým středem se ukázalo být u nás dobře známé Tesco, jehož prémie se pohybuje kolem průměru. Naopak na posledních příčkách najdeme ty nejlevnější supermarkety, jako je Lidl či Asda, která patří pod Walmart. 

„Výzkum však také ukazuje, že oblasti s „úspornými“ obchody zaznamenaly v posledních letech v průměru nejrychlejší růst cen nemovitostí,“ dodal na druhou stranu Mason. Rovněž lze sledovat, že diskonty rychle přibývají i v bohatších oblastech s vyššími cenami nemovitostí.

USA stále v krizi? Může za to McDonald´s, Walmart a skrblíci

 

Newsletter