Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

I Colonel Sanders se přizpůsobí. KFC chce jít vstříc vegetariánům

Řetězci KFC se v České republice daří. Největší úspěch má dlouhodobě Twister, říká v rozhovoru pro server Roklen24 Libor Hubík, prezident KFC pro Česko a Rakousko. Sám se naučil jíst kuřecí maso od kosti až v této restauraci. Jenže doba přeje spíše vegetariánství. Jak se tomuto trendu snaží přiblížit síť restaurací, jejíž hlavní ingrediencí je kuřecí maso? A je možnost, že z KFC bude vegetariánská restaurace?

Působíte ve firmě od roku 1998. Zmiňoval jste, že to byl klíčový rok. Pamatujete si, když jste poprvé ochutnal váš produkt?

Pamatuji. Byl to pro mě důležitý životní mezník. Ve firmě byla hromada změn, tehdy jsme se kapitálově propojili s lokálním trhem AmRest. Do té doby jsem moc nejedl části kuřete s kostí. Byl jsem spíš na kuřecí prsa. Poté jsem ale zjistil, že nejlepší maso je na kosti. Naučil jsem jíst křídla asi po třech měsících, a je zajímavé, jak mě to změnilo. Po více než 21 letech si ale pochutnám na všem, co máme v nabídce.

Máte doma ty ingredience? Připravujete si doma kuře podle receptu KFC?

Doma si kuře sice připravuji, ale ne podle onoho speciálního receptu. Je to něco, co si dáme tady v restauraci, je to střežená receptura. V minulosti se ji snažili několikrát rozklíčovat, ale nakonec se to nepovedlo. Je to chuť, která mi vyhovuje.

Proč byl pro vás zlomový rok 2001?

Od roku 1998 jsme pracovali na tom, abychom nastavili novou strategii rozvoje a plán, kdy budeme otevírat další pobočky. Podívali jsme se na model fungování značky a pracovali jsme i na tom, aby to vnímání bylo pozitivnější, aby tu byla větší znalost značky. Rok 2001 byl pak zlomový v tom, že jsme šli do televize a byli jsme vidět.

Můžete krátce vysvětlit analogii s rohlíkem?

Můj bývalý šéf, což byl Američan, měl pocit, že když lidé chodí na ulici s rohlíkem, mohou chodit i s Twisterem. Twister totiž tvarem připomíná rohlík, proto je tento produkt v České republice tak oblíbený. Tenkrát byla třetina prodejů jen na Twisteru, což byl unikát, a do dnes ten rekord není celosvětově překonaný.

Takže Twister je v nabídce po celé Evropě?

Twister má každý majitel franšízy ve svém portfoliu a může si ho z knihovny produktů vzít. Na většině trhů funguje dobře, ale u nás je úspěch až extrémní.

V roce 2000 jste akvírovali firmu Bakefood, která měla osm restaurací. Byla to první akvizice?

Na českém trhu to byla první větší akvizice. V té době jsme z 30 restaurací vyrostli téměř na 40. Nejsložitější pro nás bylo udělat re-branding. Ani na jeden den jsme nezavřeli, dělali jsme to za provozu. Všechno v těch osmi restauracích se dělalo přes noc. Předcházely tomu velké přípravy, nechtěli jsme totiž mít žádnou restauraci zavřenou ani na jeden den.

Proč je pro vás tak důležitá pobočka na letišti, která byla otevřena v roce 2017?

Za prvé je to pro nás prestižní místo. Navíc se nám podařilo přesvědčit vedení letiště o tom, že jsme tam schopni fungovat a splnit všechny jejich podmínky. Tendr jsme vyhráli a mohli jsme na letišti otevřít novou restauraci.

Jedna věc jsou kamenné restaurace, ale vy jste se vrhli i do digitálního světa. Co si slibujete od vaší nové aplikace?

Digitalizaci se nevyhneme v žádné oblasti fungování restaurace. Jsou to inovace, web, rozvoz, kiosky a pak aplikace „Objednej a vyzvedni“. Kiosky jsou pro nás důležité, protože trend za poslední dva až tři roky zesílil. Ke konci září jsme měli 82 restauracích a 240 kiosků. Čísla jsou velice pozitivní, 20 procent všech prodejů jde přes kiosky. Není výjimkou ani restaurace, která má 50 procent. Je to hodně silný trend. Určitě nám ale nezmizí pokladní z pokladen.

S aplikací „Objednej a vyzvedni“ jste se inspirovali v zahraničí?

Klíčové pro nás jsou kiosky. Aplikace je jen doplněk. Uvidíme, jak se bude tento trend nadále vyvíjet. Poprvé jsem o tom slyšel před pár lety v Londýně. Před sedmi až osmi lety takové doručení měl Starbucks, přišlo mi to takové turistické. My jsme první restaurační firma, která s tímto konceptem přišla na český trh. Už nyní víme, že službu aktivně využívá přes 200 tisíc uživatelů, kterým šetří čas strávený ve frontě. Mně samotnému se tato služba opravdu hodně líbí.

Čekáte, že lidé budou přes aplikaci vyřizovat spíše větší objednávky?

Myslím si, že je to o doplnění možností, jak si objednat. Někdy si budu chtít zajít do restaurace posadit se a dát si jídlo, jindy se mi nechce, tak si objednám rozvoz. Někdy zase nechci ztrácet čas, jdu po ulici, tak si jídlo vyzvednu. Záleží na konkrétní příležitosti, která je pro zákazníka v dané situaci nejpohodlnější.

Dá se říct, že lidé budou stále méně používat hotovost?

Trend platebních karet je v Česku hodně silný. Neuvažovali jsme o jiném řešení platby než přes platební kartu. Přiznám se, že já platím téměř vše přes telefon nebo kartou a myslím si, že většina zákazníků uvažuje stejně. Pro model digitálního kiosku nám to vyhovuje.

Dokážete si představit, že se bude jednou platit i v kryptoměnách?

Vývoj v této oblasti je tak rychlý, že nevíme, co bude za pět let. Dnes už v Číně „cash“ skoro neexistuje. Dokonce i u skupin lidí, kde by to člověk nečekal. Těžko říct, co bude za pět let. Teď máme řešení pro tuto dobu a uvidíme, jaké budou trendy. Jsme připraveni je převzít a implementovat.

Jasná cílová skupina je více mladých lidí a žen?

Každý si u nás může najít to svoje. Máme hodně silnou skupinu zákazníků od 15 do 34 let. To jsou skupiny, které během posledních let posílily. Máme produkty, které jsou jednoduché, ať už to je Twister nebo Qurrito, což se líbí mladší generaci. Přirozeně je ta skupina silnější a do budoucna jsme se bavili, že bychom uvedli vegetariánské nebo veganské produkty.

Vnímáte tedy i vy vegetariánský trend?

Ten trend vidíme a bereme ho vážně. Na druhou stranu se nestaneme čistě vegetariánskou restaurací. Lidé nás mají rádi pro to, že máme dobré produkty z kuřat. Ale měli bychom dát prostor i jiným produktům. Je to pro nás zpráva. Miluji maso, ale někdy si opravdu chci dát něco bez něj. To jsou pro nás příležitosti. Nechceme mít čistě vegetariánskou nabídku, ale aby měl zákazník možnost volby.

Jaký je výhled na příštích pět let. Čeho chcete v ČR dosáhnout?

Minulý týden jsme otevřeli 105 restauraci, předběhli jsme našeho největšího konkurenta a uzavíráme letošní rok s tím, že jsme největší restaurační síť v Česku. Celkově je to o tom najít správné formáty a využít příležitostí. Mluvil jsem o deltě, to je formát, kterým se dostaneme blíže k našim zákazníkům. Můžeme pracovat se službou „objednej a vyzvedni“, s rozvozem. Posilujeme i restaurace typu „drive thru“.

Myslíme si, že podíl takových objednávek bude daleko vyšší a většinu restaurací budeme otevírat v tomto formátu. Rád bych viděl i druhou stovku, ale to už je hodně vzdálený cíl. Každopádně potenciál na to máme. Záleží, jak ho uchopíme a využijeme. Věřím, že si udržíme naše stávající zákazníky a jejich spokojenost.

Kdybyste měl nalákat na menu KFC. Co byste osobně doporučil?

Je těžké jmenovat jeden produkt. Pro mě je srdcovka Qurrito. Přestože mám rád kuřecí kousky, tak Qurrito je pro mě stále top. Dokonce i moje dcera ho miluje.

Libor Hubík je prezident KFC pro Česko a Rakousko a jednatel společnosti AmRest ČR. Studoval na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ve společnosti AmRest, která v Česku provozuje síť restaurací KFC, Burger King, Pizza Hut a kaváren Starbucks, pracuje od roku 1998. Občas ho můžete potkat v některé z restaurací KFC, užívá si každodenní shon, zákazníky a možnost potkat se s lidmi. Inspiruje se při návštěvách poboček v zahraničí. Rád si zajde třeba na Qurrito.
Ve svém volném čase hodně sportuje, mezi jeho záliby patří snowboarding nebo cyklistika. Rád vyrazí do přírody, na hory. Je vášnivým sběratelem gramofonových desek, má rád jazz, vážnou hudbu, ale nepohrdne ani rockem.

 

Newsletter