Na čase záleží. Korporátní kalendář jako předzvěst akciových pohybů


10:13 • 12. dubna 2019

Tagy: Akcie, výnos, zisk, Behaviorální ekonomie, Finance

Patří tak nějak k lidské přirozenosti, že člověk chce před svým okolím vypadat co nejlépe a nejschopněji. Zatímco své úspěchy tedy před ostatními nadšeně vyzdvihujeme, abychom se před nimi blýskli, na to, co se nám nepovedlo, raději zbytečně neupozorňujeme a většinou o tom na potkání nikomu nevykládáme. Eric So si přitom položil zajímavou otázku: Využívají podobnou taktiku i firmy?

A výzkum, na kterém finanční ekonom z Massachusettského technologického institutu (Massachusetts Institute of Technology, MIT) spolupracoval se svým kolegou Travisem Johnsonem z Texaské univerzity v Austinu, potvrzuje, že ano. Firmy se v tomto chovají v principu stejně jako lidé; koneckonců jsou také řízené lidmi.

Nejhorší den a měsíc pro trhy? Pozor na pondělí a září

Přinejmenším to platí o těch, jejichž akcie si můžete pořídit na burzách. So a Johnson analyzovali data o 19 tisících veřejně obchodovaných společností a jejich chování v letech 2006 až 2013. Přesněji se zaměřili na to, jakým způsobem reportují své čtvrtletní zisky. Tyto firmy přitom mají povinnost své výsledky pravidelně zveřejňovat, a to ve stanovené lhůtě.

So a Johnson využili toho, že není stanovený pevný den, kdy by mělo ke zveřejnění dojít, ale jde o určité období. Některé firmy tak své výsledky odkryjí dříve, jiné později. Tato data, která shromažďuje společnost Wall Street Horizon, Inc., přitom ekonomům umožnila analyzovat, čím je datum zveřejnění výsledků determinováno.

Článek autorů, který byl publikován odborným časopisem Journal of Financial and Quantitative Analysis, ukazuje, že existuje významná statistická závislost mezi tím, kdy k odhalení výsledků dojde, a tím, jak se firmě v daném čtvrtletí dařilo. To znamená, že firmy, které mají dobré výsledky, se zpravidla chtějí pochlubit dříve. Na druhé straně společnosti, které dosáhly špatných výsledků či horších, než se očekávalo, se zveřejněním otálejí.

 

Konkrétně se prokázalo, že u firem, které posunuly termín odhalení výsledků na dřívější datum než v předchozím období, existovala značně vyšší pravděpodobnost, že jejich zisky vzrostly. Naopak ty, které svůj termín zveřejnění oddálily, mnohem častěji zaznamenaly pokles zisků.

"Máte-li dobrou zprávu, spěcháte, abyste to všem oznámili. Nicméně pokud jsou zprávy špatné, spíše čekáte a doufáte, že se to zlepší, anebo přijdou nějaké dobré zprávy, které přebijí ty špatné," vysvětluje toto chování ve svém komentáři na serveru Market Watch So, jeden z autorů.

"Ukazuje se, že společnosti se chovají podobně - a v tom spočívá mimořádná příležitost, kterou většina investorů nevidí," dodal So. Datum, ve kterém firmy odhalí nebo plánují odhalit své výsledky, tak není rutinní záležitostí, ale naopak může investorům napovědět mnohé o tom, jak si firma v uplynulém období vedla, a zda je tedy dobrý nápad do ní investovat. Dobré výsledky jsou totiž obvykle následovány vzestupem ceny akcií.

Ne náhodou tak dostal ekonom, který se na univerzitě MIT zaměřuje na propojení účetnictví, financí a ekonomie, v den zveřejnění zmiňovaného článku pozvání hned od 10 hedgeových fondů, aby jim přišel prezentovat svá zjištění. Jedná se tedy o jeden z akademických výzkumů, který přináší hodnotné výsledky i pro praxi.

Behaviorální finance: Jak se investoři (ne)učí ze svých chyb

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.