Finance nejsou housky na krámě. Jsme tu, aby se klient nespálil


10:45 • 5. května 2020

Tagy: ČR, investice, reality, Startup, FinTech, Digitalizace, Koronavirus, SFG Holding

Finanční poradenství stojí na osobním setkávání a pravidelném kontaktu s klientem. Osobní finance lidí jsou stěžejní oblast, na kterou je třeba klást velký důraz a adekvátně se jí zabývat. Nejsou to takříkajíc housky na krámě. Změna je ale možná. Digitalizace pomůže s rychlostí a efektivnosti, a kdo ví, dost možná i bez toho osobního kontaktu, řekl v rozhovoru pro Roklen24 CEO finanční skupiny SFG Holding Michal Dědek.

SFG Holding vznikl loni sloučením dvou samostatných společností Success Group a Finin Group. Jaká je historie těchto dvou firem?

Finin Group funguje od roku 2012, Success Group vznikla o dva roky později. Finin se od začátku zaměřoval pouze na investice na kapitálovém trhu a na investiční poradenství. Specializovali jsme se na zahraniční akcie, dluhopisy a fondy. Success poskytoval finanční poradenství a zprostředkovával hypotéky a pojištění, tedy jiný segment finančního trhu, který Finin nepokrýval. V roce 2016 vznikla divize realit, do které spadá development a obchodování s nemovitostmi.

Co si od fúze slibujete?

Cílem je pokrýt celý finanční a realitní trh, všechny dostupné produkty, včetně vlastních developerských projektů. Chceme klientům nabídnout možnost financování jejich nemovitostí, spotřebitelské úvěry, jakékoliv pojištění. A zároveň chceme nabídnout možnost prostředků, které mají, dál investovat. Zkrátka kompletní služby pod jednou střechou.

Na jaké projekty se zaměřujete? Můžete uvést některé konkrétní realizované projekty SFG Holding?

V realitách jde o developerské projekty v Praze a ve Středočeském kraji, zaměřujeme se spíš na menší a luxusnější stavby – s menším počtem bytových jednotek, ale s tím, že si na tom dáváme hodně záležet a děláme to pečlivě. Zmínil bych asi hlavně Gotthard Yard v Praze 6. Je to kulturní nemovitá památka a takové naše dítě, které jsme si vypiplali. Ve financích je to, jak jsem říkal, poskytování komplexních služeb. Jako jedni z mála nabízíme poradenství v projektovém financování – za klienty vyřizujeme vše potřebné v bankách a umíme to rychleji a efektivněji. A umíme nastavit podmínky tak, aby se klient nespálil, nepodepsal něco pro něj nevýhodného. 

Kolik klientů jste již obsloužili?

Počítám-li veškeré obsloužené klienty obou firem i holdingu, pohybuje se to ve vyšších jednotkách tisíců, řekněme šest, sedm tisíc. Stálých klientů, kteří opakovaně investují a jsou s námi v pravidelném kontaktu, je do tisícovky.

Loni jste začali s vývojem platformy pro zaměstnance, obchodní partnery a klienty. Jak vývoj pokročil?

Máme k dispozici základní testovací, ale reálně funkční verzi – čili už ve vyvíjeném prostředí pracujeme a zkoušíme, vylepšujeme, předěláváme, přidáváme funkce. Naši vývojáři už z nás jsou občas trochu zoufalí. 

Jaký je Váš názor na budoucnost finančního poradenství? Co se změnilo za posledních deset let? 

Obor se neuvěřitelně posunul vpřed co do profesionalizace. Před deseti lety jsme tu měli spoustu kulantně řečeno ne zcela seriózních poradců, kteří nabízeli všemožné finanční produkty výhodné především pro ně samotné. Dnes už se trh pročistil a je regulovanější a pod dohledem. Nároky na poradce jsou daleko vyšší, musejí splňovat řadu podmínek, které dříve nemuseli, musejí skládat zkoušky, které se obnovují každý rok a podobně. Kvalita služeb se tedy, skoro bych řekl, neporovnatelně zvýšila. 

Co všechno by mohla umožnit digitalizace finančního poradenství? Co konkrétně by bylo třeba zjednodušit a zrychlit?

Finanční poradenství stojí na osobním setkávání a pravidelném kontaktu s klientem. Osobní finance lidí jsou stěžejní oblast, na kterou je třeba klást velký důraz a adekvátně se jí zabývat. Chci říct, že to takříkajíc nejsou housky na krámě. My si myslíme, že se to ale změnit dá, byť osobní vztah tu bude pořád – digitalizace pomůže v tom, že vše půjde rychleji a efektivněji a kdo ví, dost možná i bez toho osobního kontaktu. Veškeré prověřování a ověřování totožnosti by mělo probíhat dopředu a jednou. A pak by vše už mohlo fungovat na dálku. Podobně jako dnes v online bankovnictví si vás banka prověří jednou a pak už všechny věci včetně žádostí a úvěrových smluv provádíte u počítače pomocí otisku prstu. Všechny tyto dílčí úkony jsou dnes hrozně zdlouhavé. Lidé přitom nechtějí chodit na pobočku, brát si papírek s číslem a čekat a čekat. Jsem přesvědčený, že drtivou většinu podobných věcí budeme vyřizovat online. V tom může pomoci i současná krize. 

V kterých zemích bychom měli hledat inspiraci pro digitalizaci finančního poradenství? 

Obecně Spojené státy jsou v online finančních a investičních produktech o mílový krok vpředu. Jinak bych to ale neomezoval na konkrétní státy, protože řada zajímavých, chytrých a úspěšných fintechových startupů vzniká různě po světě.

Jak ovlivní byznys holdingu pandemie koronaviru?

Bezesporu jsme pocítili velký propad poptávky po našich službách. Na druhé straně lidé si peníze půjčovat nepřestanou, naopak po krizi si možná budou chtít půjčovat ještě víc. Potíž je, že krize postihla samozřejmě i banky, které ve velké míře přestaly úvěrovat – bojí se, nevědí, co přijde.  A to je a bude problém i pro nás, protože už teď se nám stává, že máme poptávku, ale nemáme jak ji v bankách obsloužit. Tohle si myslím ještě hodně pocítíme.

Jak se bude podle vás situace vyvíjet v následujících měsících?

Řekl bych, že se situace ve finančním světě pomalu začne vracet k normálu. Silní hráči, kteří tu byli před krizí, z ní podle mě vyjdou ještě pevnější v kramflecích. Naopak řada těch menších se nevzpamatuje a odpadne. Trh se určitě pročistí. A ve výhodě zcela jistě budou ti investoři, kterým zbyla nějaká hotovost – budou výhodně nakupovat. V krizi se vždy dobře nakupuje.

Jste také aktivní na startupové scéně. Jak jsou podle Vás české startupy? Jak je současná krize prověří? Kdo bude silnější a který segment tato situace naopak postihne?

Vidím to trochu rozpolceně. Samozřejmě tu je několik veleúspěšných českých startupů, které prorazily, nabraly obrovské investice a zažívají úspěchy i v globálním měřítku. Hůř ale vnímám to, že jich je jak hub po dešti. Pomalu každý druhý student si při škole založí firmu a hned má startup. Lidé se naučili obcházet firmy a investory a často i dost nestydatě žádat o peníze na věci, které nedávají pražádný smysl. A ještě se tváří dotčeně, když je odmítnete. Už mi to přijde trochu přehnané. Faktem je, že současná krize s touhle překotností určitě zamává. Investoři i banky si budou hodně pečlivě a ostražitě vybírat, kam své peníze vloží. Ten boom se jistě přinejmenším na čas zabrzdí.

Můžete uvést, do kterých startupů jste investoval?

Dva největší jsou SENS Foods, který nabízí cvrččí mouku jako levný zdroj proteinů, a ETW, který se zabývá recyklací plastových odpadů a druhotných surovin a výrobou regranulátů.

Jak je na tom v současnosti startup SENS?

SENS je na dobré cestě být velmi úspěšný. Na podzim loňského roku se nám podařilo vyjednat vstup silných investičních fondů Presto Ventures a Reflex Capital Ondřeje Fryce. Zároveň proběhla fúze s naším původně samostatným thajským projektem Cricket Lab, což je největší cvrččí farma na světě. Samozřejmě nynější krizi SENS pociťuje, a to hlavně v retailovém prodeji, naopak v onlinu rosteme. Navzdory aktuální situaci si myslím, že základní myšlence SENSu, což je udržitelnost, tato krize ve finále možná pomůže – lidé se konečně zastavili a přemýšlejí nad budoucností naší planety.

Současná doba je velmi turbulentní, další výhled je nejistý. Mohl byste přesto uvést cíle, které byste chtěl v rámci holdingu letos naplnit?

Jasné je teď to, že budeme muset snižovat fixní náklady i naplánované investice. Cílem je dokončit už rozjeté projekty, rádi bychom v omezeném množství zrealizovali i nové akvizice. Investiční rozpočet, s kterým jsme zkraje roku pracovali, je teď pětinový. Situace se rychle mění, proto se raději držíme při zemi a denně ji sledujeme a vyhodnocujeme. Ale kdo ví, třeba toho zvládneme víc, než si nyní myslíme.

Michal Dědek je odborník na ekonomickou stránku fungování podniků, finanční řízení a nastavování nových procesů. Specializuje se rovněž na získávání a zhodnocování finančních prostředků. Jeho silnou stránkou je nacházet příležitosti – a naopak odhalovat negativa – tam, kde je jiní nevidí. Dlouholeté zkušenosti zúročuje také v oblasti investičních strategií a posuzování projektů – umí dobře odhadnout, kde lze svěřené prostředky nejlépe zhodnotit a do kterých projektů se nepouštět.
Pracoval jako account manažer v marketingové agentuře RADDA nebo na pozici sales manažera v investiční společnosti Investment Brokers. V roce 2012 se pustil do vlastního podnikání – založil společnost Finin Group, která v roce 2019 fúzí se společností Success Group vytvořila dnešní SFG Holding. V něm Michal Dědek zastává pozici ředitele a předsedy představenstva. Jeho úkolem je směrovat působení společnosti, řídit její strategii a interní procesy a vyhledávat a posuzovat nové investiční příležitosti.
Aktivní je také na startupové scéně. Stojí za projektem SENS Foods, který nabízí cvrččí mouku jako levný zdroj proteinů. Ukazuje výživové, ekonomické a etické výhody konzumace hmyzu a v roce 2018 v Thajsku otevřel největší cvrččí farmu na světe. Další stopu zanechal ve startupu ETW, který se zabývá recyklací plastových odpadů a druhotných surovin a výrobou regranulátů.

 

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.