Umělá inteligence vábí investory. Dvě pětiny AI startupů jsou ale „fake“

Stejně jako ve Spojených státech, tak i v Evropě zažívá financování pomocí tzv. venture kapitálu (venture capital, VC), který se orientuje zejména na začínající a rizikové projekty, prudký boom. Ještě v roce 2008 bylo pomocí tohoto rozvojového či rizikového kapitálu, jak se mu také říká, v Evropě zafinancováno 229 startupů, a to investicemi v objemu 1,6 miliardy eur. Od té doby však tento objem plynule roste, přičemž minulý rok dosáhl hodnoty 8,8 miliardy eur, které se rozdělily mezi 713 nadějných vizí, ukazuje na datech server PitchBook.

A co byste měli dělat, pokud chcete získat financování pro tu svou nadějnou vizi? Odpověď přináší nový výzkum společnosti MMC Ventures s názvem „State of AI„, který se zaměřil na evropské startupy. Jak přitom název napovídá, se zvláštním zaměřením na umělou inteligenci (artificial intelligence, AI). A zjištění investiční firmy naznačují, že pokud se se svým projektem dotknete právě AI, pak máte z poloviny vyhráno.

Gender a financování. VC vládnou muži, crowdfundingu ženy

Firmy, které jsou spojeny s umělou inteligencí, získávají financování snadněji než projekty, v souvislosti s kterými zkratku AI neuslyšíte, zní jeden ze závěrů studie. Analytici MMC Ventures spočítali, že typický AI startup dokázal minulý rok přilákat o 15 % finančních prostředků víc než klasický softwarový startup, shrnuje výstupy reportu server Growth Business. To spolu s vývojem v předchozích letech prezentuje graf ze serveru AI Business.

V porovnání s jinými odvětvími je to pak až o 50 % více, uvádí server Tech Gig. Signifikantní rozdíl přitom existoval u projektů ve všech stádiích vývoje, ať už šlo počáteční investici, růstovou fázi nebo fázi zralosti.

Analytici MMC Ventures soudí, že za tím stojí dvě věci. Jednak investoři, a zvláště pak ti, kteří poskytují rizikový a rozvojový kapitál, chtějí ve velké míře investovat právě do umělé inteligence. Dále existují i strukturální důvody. Oproti jiným odvětvím trvá v rámci AI patrně delší dobu vyvinout životaschopný produkt. Potřebu vyšší investice rovněž ospravedlňují vysoké požadavky na lidský kapitál a velikost výzkumného týmu.

Velká záchodová krize? Pomoci má umělá inteligence

Jeden z 12 startupů, které nově vznikají v Evropě, přitom svůj business prezentuje jako založený na umělé inteligenci, zjistila také společnost MMC Ventures. Jak ukazuje následující graf ze serveru CNBC, procento nových startupů, které se prezentují jako AI startupy, na celkovém počtu každoročně stoupá. Nejvíce je jich přitom zakládáno ve Velké Británii, dále pak ve Francii a Německu.

Objem investic mířících do startupů, které se dle svých slov zaměřují na umělou inteligenci, přitom za posledních několik let v globálním měřítku vzrostl asi patnáctkrát, uvádí dále Growth Business. Jestliže tedy hledáte efektivní cestu, jak získat prostředky pro svůj projekt, jednou z těch nadějných je ohánět se zkratkou AI. Že se jí ale vůbec neplánujete zabývat? To patrně vůbec nevadí. Jak to totiž vypadá, umělá inteligence není ve skutečnosti v oblasti startupů takovým trendem, jak by se mohlo zdát, ale zato dobře plní roli „buzzword“. 

MMC Venture si totiž dále posvítila na 2 830 deklarovaných AI startupů z 13 zemí Evropské unie, přičemž zjistila, že 1 132 z nich nepoužilo program založený na umělé inteligenci ani pro jeden ze svých produktů. Celé dvě pětiny ze zkoumaných startupů, které se prezentovaly jako AI startupy, tak ve skutečnosti s umělou inteligencí neměly nic společného. „Ve 40 % případů jsme nenašli žádný náznak důkazu, že jde o AI,“ nechal se slyšet v rozhovoru pro Forbes David Kelnar.

„Společnosti, o kterých lidé předpokládají, že se zabývají umělou inteligencí, nebo si to o nich myslí, se jí ve skutečnosti pravděpodobně nezabývají,“ dodal vedoucí výzkumu společnosti MMC Ventures. Objevují se tedy obavy, že tyto startupy zkratku AI využívají především jako vábničku na kapitál od investorů, kteří touží investovat do umělé inteligence.

Chybějící mezera na trhu? Dvacet důvodu, proč startupy krachují

 

Newsletter