Fešákem v každé situaci. Znáte Genster?

Chcete být fešákem za každé situace? A nebaví vás přitom nakupování? Tento problém vyřeší nákupní služba pro muže Genster. Jak funguje prozrazuje v rozhovoru pro server Roklen24 její zakladatelka a šéfka Michaela Kloudová. Muži, kteří službu využívají, se podle ní dají rozdělit na dvě skupiny. Ti první ví přesně, co jim ve skříni chybí nebo s čím mají sami problém. Ti druzí to netuší, jen chtějí změnu. 

Jste zakladatelkou a CEO nákupní služby pro muže Genster. Jejím cílem, velmi zjednodušeně řečeno, je, aby se muži oblékali lépe a nemuseli chodit oblečení nakupovat. Jak tento nápad vznikl?

Prvním impulsem byl určitě dárek pro mého přítele. Tomu jsem darovala fashion koučku, tedy ženu, která se s ním v prvé řadě detailně seznámila, zjistila, co dělá a kam se chce v budoucnu posouvat po osobní i profesní stránce, a podle toho s ním pak šla několikrát nakupovat. Navíc jsem u ní pozorovala také velký akcent na kvalitu materiálů, což mi bylo sympatické, přece jen je velký rozdíl mezi bavlnou a akrylem. A především jsem na konci celého procesu viděla na mém příteli jasnou změnu.

Z toho důvodu jsem se rozhodla zpřístupnit službu více mužům (ne všichni mají tak vnímavé přítelkyně). A od toho zbýval už jen krok k tomu, abychom převedli službu, která u nás několik desítek let funguje v offline světě, do online prostředí. Tak vznikl Genster.

Jak dlouho Genster funguje? Testovali jste si službu offline?

Projekt jsme oficiálně založili loni v dubnu. Nápad je však o pár měsíců starší. V dubnu jsme se také dostali do akceleračního programu Google Launchpad ve Varšavě a musím říct, že nás to opravdu nakoplo. Byli to právě mentoři z tohoto programu, kteří nám radili otestovat celý koncept venku, tedy v offline světě.

Celé pozdní jaro a léto jsme tedy chodili po ulicích a oslovovali především muže. Tímto způsobem jsme získali první klienty a hlavně jsme si dost ujasnili, kdo je naše cílová skupina. Musím ale přiznat, že to pro mě bylo opravdu tvrdé vystoupení z komfortní zóny. Smekáme před všemi, kteří se tím dlouhodobě živí. Pokud ale někdo zvažuje nějaký projekt, určitě bych mu doporučila, ať jde ven a získá zpětnou vazbu. Co na váš nápad řeknou kamarádi, se dost často liší od toho, co vám řeknou úplní cizinci.

Jaké je složení týmu Genster?

Tým Genster zahrnuje tři stylistky, mě jako holku pro všechno a jediného muže – Američana Ryana. V Gensteru dohlíží na IT a na technickou stránku projektu. Zároveň bych do týmu zahrnula také externího člověka, který má obrovské zkušenosti v e-commerce a neuvěřitelně nám pomáhá nejen svou praxí, ale i nápady a celou svou neutuchající energií. Zcela bez ostychu musím zopakovat tu starodávnou pravdu, že na dobrých lidech vše stojí a s nimi to i padá.

Pokud se rozhodnu, že nákupní službu Genster využiji, co mě čeká? Jak dlouho vše trvá?

Celý proces se snažíme udělat co možná nejjednodušší, protože jsme Genster zakládali nejen z důvodu, aby čeští muži vypadali skvěle, ale také, abychom jim ušetřili čas.

Začnete tedy tím, že si na webu Genster zarezervujete termín, kdy vám zavolá stylistka. Telefonát trvá pár minut, při něm se stylistka ptá nejen na váš vkus, velikosti a rozpočet, ale také na váš životní styl, aby vás lépe poznala. Když má kompletní informace, pustí se do nákupu. Od té doby garantujeme deset pracovních dní, kdy Genster Box odešleme a box se objeví před Vašimi dveřmi.

V průběhu pěti dní pak máte čas si všechny outfity z Genster Boxu vyzkoušet a rozhodnout se, co si ponecháte, co Vám sedí a co se Vám líbí. Důležité je, že platíte jen za to, co si necháte. Pokud budete chtít něco vrátit, zabalíte to zpátky do krabice a zašlete zdarma zpět k nám. Jediné, co po vás budeme chtít, je vyplnění zpětné vazby na každém kousku, abychom mohli garantovat, že každý další Genster Box bude lepší a přesnější. Což je náš cíl. 

Můžete rozvést, na co stylistky při telefonátu kladou důraz. Trefí pokaždé velikost?

Konkrétní otázky jsme připravovali několik měsíců, a také je několikrát měnili. Kromě otázek, které by nejspíš každý čekal, typu: „Jaké barvy vidíte nejvíce, když otevřete svou skříň? Jaké vzory máte rád?“, klademe i otázky, které mohou trošku překvapit, ale mají své opodstatnění. Například chceme vědět, kde pracujete, co děláte ve volném čase, případně, zda dokážete popsat svůj vztah ke stylu.

Co se týče velikostí, tak ty mohou být někdy oříšek, ale ve většině případů se trefíme. Pokud si nejsme jistí, tak Genster Box obsahuje dvě velikosti stejného kusu.

Jsou muži na tyto otázky vždy připraveni?

Stačí vědět, jaké velikosti nosíte, jinak se na Genster telefonát není třeba nijak zvlášť připravovat. Chceme muže poznat, jeho zájmy, práci, vývoj a na to napasovat styl tak, aby mu co nejvíce vyhovoval a navíc neztrácel čas v obchodních centrech.

Co obsahuje typický „Genster Box“?

Neexistuje typický Genster Box, protože každý vzniká muži na míru. Jedná se ale o box oblečení, ve kterém je sedm až deset kousků, někdy včetně bot a doplňků.

Pokud bych měla generalizovat, tak máme dva typy mužů. Ti první ví přesně, co by měl box obsahovat, co jim ve skříni chybí nebo s čím mají sami problém. Ti druzí to netuší, jen chtějí změnu. Opět záleží na muži, ale většinou se snažíme dávat do Genster Boxu věci s největším potenciálem kombinovatelnosti. Co je ale určitě typické pro každý Genster Box je kvalita – do boxu nedáme nic, o čem by stylistka nebyla přesvědčená. 

Jak často mají klienti požadavky na konkrétní módní značky?

Nikdy. Ptáme se, které značky muž nosí či se mu líbí, ale to ještě neznamená, že dané značky v boxu objeví.

Jakou roli hraje kvalita oblečení?

Kvalita oblečení je jednou z našich největších priorit. Absolutně odmítáme věci, které se dvakrát vyperou, a můžete je zahodit. Do Genster Boxu tedy nedáváme nic, pod co by se nepodepsala konkrétní stylistka.

Dá se říci, že existuje typický zákazník? Jsou to spíš lidé, kteří chtějí vzhled „smart casual“? Nebo spíše poradit s dobře padnoucím a vhodným oblekem? Lidé z velké čtyřky, vyšší management, vysokoškoláci, startupisti….?

Po necelém roce fungování projektu už samozřejmě máme vyprofilovaného zákazníka. Z největší části jsou to opravdu lidé, kteří chtějí pomoct se stylem „smart casual“. Hodně se na nás obracejí muži, kteří nemají v práci striktní dress code, což je na jednu stranu prostor pro kreativitu, na druhou stranu ale také více možností, jak svůj vzhled pokazit.

Jsou mezi vašimi zákazníky také ženy, které chtějí svým protějškům pomoci vybrat oblečení? Jakou od nich máte zpětnou vazbu?

Zatím cílíme primárně na muže, ale vzhledem k tomu, že celý nápad vznikl právě díky tomu, že přítelkyně chtěla, aby se její přítel lépe oblékal, nesmíme na ženy zapomínat. V současnosti tvoří ženy asi pět procent naší zákaznické základny. Výhodu žen pak zcela určitě vidím ve vyšší komunikaci na sociálních sítích. Jednak nemají problém své muže nafotit a fotografie i zveřejnit, ale také nám veřejně napsat svou spokojenost s Genster Boxem, a to pak vždy hodně potěší. 

Plánujete do budoucna „Genster pro ženy“?

Na tuhle otázku se nás ptá každá žena. Řekla bych, že pro blízkou budoucnost je náš cíl etablovat se na trhu pánské módy. Pro tu vzdálenější budoucnost máme konkrétní plány, ale vše budeme vyhodnocovat až postupem času.

Jaké máte dlouhodobé cíle? Chtěli byste například prorazit v zahraničí?

Určitě. U nás, ale i v zahraničí vidíme velký potenciál.

Čeští muži a móda? Jak si podle Vás stojí v porovnání se světem? 

Myslím si, že oblékání českých mužů má u nás zcela jednoznačně pozitivně rostoucí tendenci. Mnoho lidí, a to nejen mužů, si uvědomuje, že sebevědomí se skládá také z toho, jak člověk vypadá a jak se tedy celkově cítí. My chceme ukázat, že člověk může vypadat skvěle, a přitom nemusí mít miliony na svém bankovním kontu. Jde jen o to nad tím začít trošku jinak uvažovat, zamýšlet se nad kvalitou, doplňky, kombinacemi.

My Češi jsme nikdy, co se týče oblékání, nebyli Italové nebo Francouzi a nikdy nejspíš ani nebudeme. Ale jen když se podíváme do minulosti, tak např. první republika byla hodně stylová. Tomáš G. Masaryk dbal na to, jak vypadá, každou oficiální fotografii sám kontroloval. Rodina Baťova, a to nejen mužská část rodu, dbala vždy na to, co mají na sobě. Takže máme na co navazovat a já věřím, že se nám podaří pozvednout českou kulturu i díky většímu počtu lépe a chytře oblékaných mužů. 

Michaela Kloudová vystudovala mezinárodní obchod na VŠE a mediální studia na FSV UK. Již při škole začala pracovat v PR agentuře AMI Communications, odkud se přesunula do Unileveru, kde zastávala několik různých marketingových pozic a následně i pozici mediálního manažera pro ČR a Slovensko. V roce 2016 začala podnikat (Alimenty dětem.cz, Exekutor má smůlu.cz). V roce 2017 založila projekt Genster.

Newsletter