Přední světový satelitní operátor SES, na našem trhu známý také jako ASTRA, slaví třicáté výročí svých orbitálních operací. První telekomunikační družice ASTRA A1 byla vypuštěna na geostacionární dráhu v únoru 1989. V současné době flotila družic SES čítá přibližně sedmdesát satelitů. Společnost byla založena čtyři roky před prvním vypuštěním, z iniciativy a s podporou lucemburské vlády a tento malý stát i nadále zůstává jejím hlavním akcionářem. Od osmdesátých let se však telekomunikační trh radikálně vyvíjel a televizní průmysl čelí rostoucí online konkurenci. Martin Ornass-Kubacki, viceprezident a regionální ředitel CEE, vysvětluje současnost a budoucnost družicové telekomunikační sítě.
Vaše společnost slaví významné výročí. Ale jaká byla vaše první osobní zkušenost se satelitní televizí?
Stejně jako v bývalém Československu, ani v Polsku před pádem železné opony nebyla satelitní televize k dispozici. V devadesátých letech se tak stala symbolem západních životních standardů. Osobní první setkání se satelitní televizí jsem však zaznamenal ještě před změnou režimu, kdy jsem navštívil některé příbuzné v západním Německu. Tam jsem zažil skutečný začátek satelitního průmyslu a první ekonomický úspěch této nové technologie. Vidíte, příjem televizního signálu přes 36 tisíc kilometrů se může zdát v dnešní době banální, ale tehdy to bylo něco revolučního a fascinujícího.
Od té doby se telekomunikační průmysl zásadně změnil.
Zvláště v tomto desetiletí. Vysílací technologie se s online video službami (OTT) do značné míry rozvětvily. Satelitní vysílání však zůstává páteří telekomunikační infrastruktury. Není omezeno geografickými podmínkami nebo nedostatečně rozvinutou pozemní infrastrukturou a je zdaleka nejhospodárnějším distribučním modelem. Bezproblémově vás spojí se světem, ať jste kdekoli – na vaší chalupě na Moravě, nebo v letadle nad Atlantikem. Také lidé v méně rozvinutých regionech Afriky nebo Asie chtějí být spojeni se světem, nemluvě o podnicích působících ve vzdálených oblastech. Vzhledem k tomu, že satelity SES pokrývají 99,9 % zemského povrchu, hraje družicová technologie klíčovou roli při udržování světa online.
V Evropě však lze většinu míst obsluhovat prostřednictvím pozemní infrastruktury. Proč bych to měli zachovat, pokud máme k dispozici internet?
To, co se dnes děje, je sloučení různých distribučních modelů. Někteří satelitní operátoři v Evropě používají aplikace IPTV a HbbTV k distribuci dalšího obsahu, přičemž připojení k internetu je standardní funkcí satelitních přijímačů. My v SES také rozšiřujeme portfolio produktů a služeb a integrujeme satelitní vysílání s internetovými funkcemi. Například naše dceřiná společnost MX1 vyvinula nástroj pro správu obsahu a metadat, videa na vyžádání, OTT a související distribuci obsahu.
Ale co dělá satelitní televize lépe než jiné distribuční systémy?
Přináší nejvyšší kvalitu vysílání. Je to satelit, kde najdete nejvíce HD a také Ultra HD kanálů. SES zprostředkovává vysílání více než 50 kanálů v ultra vysokém rozlišení, z nichž 38 je komerčních. Satelitní vysílání připravuje cestu pro Ultra HD, jak tomu bylo před lety u HD. Důvodem je nesrovnatelná přenosová kapacita satelitu a efektivita vysílání. Ultra HD je samozřejmě technologicky mnohem náročnější formát než jeho předchůdci.
Průlom v novém formátu představilo zavedení vysoce efektivního video kódování (HEVC), tedy kodek, který redukuje velikost video souboru bez kompromisů v jeho kvalitě. V roce 2014 byl SES poprvé upraven a vysílán přes společnou telekomunikační infrastrukturu. Nyní mohou vysílatelé vysílat jeden Ultra HD kanál v rámci stejné šířky pásma, jako je potřeba pro dva zakódované HD kanály.
Jaké další technologické inovace probíhají ve vašem podnikání?
Telekomunikační satelity jsou v současné době stále univerzálnější. Jsou schopny samostatně měnit parametry přenosu podle potřeby a potřeb vysílání provozovatelů v reálném čase. To může dočasně zvýšit jejich přenosovou kapacitu dokonce desetinásobně ve srovnání se staršími zařízeními s pevným nastavením. Rovněž se ušetří několik set kilogramů signálních filtrů, frekvenčních měničů a dalších zařízení.
Když už mluvíme o váze, moderní satelity jsou často vybaveny lontovými motory, které generují tah postupným zrychlením svazku nabitých částic. Takové zařízení potřebuje asi desetinu prostoru potřebného pro raketový motor a jeho palivové nádrže. Nižší hmotnost satelitu snižuje náklady na start nebo umožňuje vložit více vybavení. Lontové motory mohou také prodloužit životnost satelitů, což znamená další snížení nákladů.
A pro úsporu výrobních nákladů výrobci již montují satelity s použitím modulárního principu, srovnatelného s přístupem automobilového průmyslu. Budoucí satelity však mohou být modulární i do té míry, že budeme schopni nahradit jejich komponenty
na oběžné dráze robotickou sondou, která bude krátce zakotvena na družici. Nebo se sonda po delší dobu připojí k družici, aby rozšířila svou funkčnost vlastním zařízením.
Podobně se snižují náklady na spuštění satelitu na orbitu, zejména díky SpaceX.
A my jsme hrdí partneři společnosti SpaceX. Z pěti satelitů, které jsme uvedli v roce 2018 až doposud, byly letos dva neseny raketou SpaceX Falcon 9. Další tři přes Soyuz, nebo Ariane. Je důležité, abychom se nespoléhali pouze na jednoho satelitního stavitele, dodavatele a vesmírné centrum. To je další důvod, proč vítáme komercializaci kosmických letů.
Co se týče úsilí SpaceX o snížení nákladů na start, zaměřují se na opětovné použití komponentů rakety. A my jsme byli prvním satelitním operátorem, který v roce 2017 vynesl své zařízení na oběžnou dráhu opakovaně použitelnou raketou Falcon.
Jak tedy bude v SES fungovat satelitní průmysl za dalších 30 let?
Zmínili jsme několik novinek a konceptů, které jsou na stole. Kdybyste se mě však před třiceti lety zeptali na stejnou otázku, byl bych schopný popsat satelitní průmysl v roce 2019? Předpověděl bych IPTV, HbbTV, OTT? Jinými slovy, nikdo to neví. Za tři desetiletí se mohou objevit technologie měnící hry, o kterých jsme ještě neslyšeli.
To, co již vidíme, je prudký pokles nákladů na výrobu, vynesení a provoz satelitů. Jejich širší a pružnější operační schopnosti otevírají nové obchodní modely, například okamžité vysílání na vyžádání. Zejména pokud jde o satelitní televizi, kvalita vysílání se bude stále zvyšovat a rozsah souvisejících funkcí se bude rozšiřovat. Satelitní vysílání zůstane klíčovým pilířem telekomunikací, zejména v super-propojeném světě.