Kde potkat profíky ze Silicon Valley, top speakery i startupovou elitu?

Jestli někde můžete vidět budoucnost podnikání v Evropě, tak to bude 10. dubna v Praze. Do Kongresového centra na Startup World Cup & Summit (SWCSummit) dorazí na pět desítek špičkových odborníků, kteří budou připraveni poradit v jakékoliv fázi podnikání. Třeba James Quarles, který šéfuje největší sociální síti pro sportovce na světě Strava, ještě předtím stál za boomem Instagramu. Vítěz si odnese půl milionu dolarů. Jaká další překvapení se chystají? V rozhovoru pro server Roklen 24 to naznačili šéf Air Ventures Václav Pavlečka a spoluzakladatel a CEO startupového inkubátoru UP21 Vítek Šubert.

Na co byste na letošní SWCSummit nalákali někoho, kdo atmosféru akce ještě nezažil? Aby si koupil vstupenku?

Vítek: Na to nejlepší z evropské startupové scény, a především vůbec první kontinentální finále soutěže. Přijedou k nám vítězové vítězové 17 předkol z celé Evropy – Velké Británie, Španělska, Švédska, Německa a dalších zemí. Jestli někde můžete vidět budoucnost podnikání v Evropě, tak to bude právě 10. dubna v Praze.

Václav: Vedle těchto budoucích “Richardů Bransonů” ale budou k vidění také top světoví speakeři, kteří mají významné postavení i v americkém Silicon Valley. Na místě také budou desítky mentorů, stovky diskusních stolů, spousta investorů i zástup korporátních inovátorů. Ti všichni dorazí, aby účastníkům SWCSummit pomohli posunout jejich podnikatelský záměr nebo business podstatně dál, až za hranice Česka, případně i za hranice Evropy.

A pokud si ji koupí, co všechno na něj 10. dubna čeká?

Václav: Jedním z účelů konference je čilý networking a podpoření navázání nových nadějných spojení, které mohou v budoucnu přinést další úspěšné inovátorské projekty. Proto budou ve třetím patře – tedy v místech, kde budou probíhat přednášky keynote speakerů a hlavní soutěž – připraveny prostory pro schůzky ve formátu “jeden na jednoho”, do kterých může návštěvník prostřednictvím speciální aplikace Myia pozvat vybranou osobu a na určeném místě s ní nerušeně networkovat.

Vítek: Kromě toho na třech patrech Kongresového centra můžete navštívit investorský, inovátorský i podnikatelský hub, diskuzní panely, byznysové lekce, vystavovatelský koutek startupů… a samozřejmě nechybí ani chillout zóna a kavárna.

Proč jste si jako místo vybrali zrovna Kongresové centrum? Co si od nových prostor slibujete?

Vítek: Chtěli jsme místo s výhledem na stověžatou Prahu, kam se vejdou všechny potřebné zóny a které bude návštěvníkům dostupné na metru. Kongresové centrum je skvělé díky svým velkým prostorám, navíc si ho můžeme uvnitř předělat po našem. Nechceme zatím prozrazovat detaily, ale pokud jste zažili v loňském roce Lucernu v naší režii, tak víte, že můžete čekat nečekané.

Kolik mentorů a řečníků se letos v Kongresovém centru představí?

Václav: Dorazí více než pět desítek špičkových odborníků, kteří budou připraveni poradit v jakékoliv fázi podnikání. Od pokrytí designu MVP  (Minimum Viable Product – zárodku produktu), přes jednání s investory, škálování na jednotlivé zahraniční trhy, budování marketingových a obchodních strategií, stavbu týmů, uchovávání intelektuálního vlastnictví a patentů až po exit. Osobně se staráme o to, abychom mezi mentory vybrali experty, kteří jsou schopní návštěvníkům něco předat.

Vítek: A pak jsou tu samozřejmě speakeři, kterých také není málo. Jde mezi nimi i o jména velkého formátu – například Karel Janeček, James Quarles (CEO Strava a ex-Global VP společnosti Instagram) nebo Vince Steckler, CEO Avast Antivirus.

Na koho se Vy osobně nejvíce těšíte?

Vítek: Na Jamese Quarlese. Je to člověk, který šéfuje největší sociální síti pro sportovce na světě, a ještě předtím stál za boomem Instagramu mezi lety 2014 a 2017. Jestli někdo ví, jak dostat firmu během pár měsíců do čísel, o kterých si předtím mohla nechat jen zdát, tak je to právě on.

Mnoho Čechů pořád neví, co si představit pod slovem „pitch“. Zvládnete to vysvětlit ve třech větách? Dejme tomu maximálně 150 znaků?

Václav: Každodenní život je vlastně tak trochu pitch. Nebo jak někdy říkáme – life can be a pitch! Ale teď vážně… Pitch je krátká prezentace s cílem přesvědčit obchodní partnery, investory nebo zákazníky o tom, že daný produkt nebo služba má přidanou hodnotu.

Jak těžké je vybrat vítěze? Podle čeho se vybírá? Můžete podmínky krátce nastínit?

Vítek: Letos to bude trochu jiné a náročnější než v předchozích letech. Máme zde totiž poprvé v historii Evropské finále a budeme tedy vybírat evropského vítěze, který od nás dostane investici 500 tisíc dolarů. I proto jsme zvolili velmi zkušenou porotu, ve které budou sedět i ostřílení odborníci přímo ze Silicon Valley. A předsedou poroty bude Bill Reichert, velmi zkušený a známý investor a mentor právě ze Silicon Valley.

Co čeká na vítěze soutěže?

Václav: Vítěz se bude moci pochlubit titulem startupového šampiona Evropy. A odnese si ještě hlavní investiční cenu, která posune jeho business kupředu k mezinárodní expanzi.

Evropa byla vždy kolébkou idejí, které měnily svět. Co by se tedy mělo změnit v evropské startupové scéně? Jste ohledně Evropy spíš optimistou?

Václav: Pokud má evropská startupová scéna nějaké mezery, stěžovat si na ně nemá smysl. Raději volíme jinou taktiku, snažíme se to rovnou měnit. Například chceme mnohem lepší propojení mezi investory, lepší komunikaci mezi korporacemi a startupy. A záleží nám také na tom, aby mladí podnikatelé získali snazší přístup k informacím, díky kterým mohou svůj produkt nebo službu škálovat za hranice.

Vítek: Evropská startupová scéna je velmi různorodá a má několik center v rámci kontinentu. Nicméně stále ještě je trochu pozadu za tou americkou, i když je pravda, že v posledních letech se tento rozdíl významně zmenšuje.

SWCS má pomoci evropským startupům „dohnat“ ty americké? Je mezi nimi opravdu takový rozdíl? Co dělají Američani lépe?

Václav: Vezměte si třeba Čecha a Američana, kteří budou řešit stejný problém, řekněme návrh nového motoru. Oba budou jistě usilovně makat. A oba budou dělat po určitou dobu to samé. Ale zatímco Čech se bude soustředit na všechny možné vychytávky uvnitř motoru a bude si lámat hlavu s tím, jak ho postavit co nejmenší, nejefektivnější a jiná „nej“, tak Američan mezi tím těch motorů už pár stovek prodá. I když třeba na začátku nebudou úplně stoprocentní, za pár let si Čecha i s jeho vychytaným motorem koupí a bude mít oboje – obchod i produkt.

Vítek: Američané přemýšlejí jinak, mají i jiný styl práce a přístup. Celkově je tento mix v rámci startupového světa trochu víc předurčuje k úspěchu. Plus mají samozřejmě výhodu obrovského domácího trhu. Evropa je sice zastřešená Evropskou unií, nicméně v realitě je stále velmi fragmentovaná ekonomicky, jazykově, legislativně i regulačně.

Sledujete, jak si vedou vítězové uplynulých ročníků?

Vítek: Samozřejmě. Vítěz prvního ročníku Shipvio má za sebou už dvě úspěšná investiční kola a chystá se v těchto dnech na třetí. Rozšiřuje své služby úspěšně po Evropě a spustil je i v Saúdské Arábii, včetně toho, že v tamějším regionu našel významné investory.

Na které vystoupení z předchozích ročníků nejvíc vzpomínáte?

Václav: Spíše než na jednotlivé prezentace vzpomínám na atmosféru v zákulisí, na tu trému mezi startupy a pak na fantastické výkony, které nakonec předvedly na pódiu. Těžko bych mohl opomenout také skvělé speakery z celého světa, lidi z firem jako Tesla, SpaceX, Hyperloop Transport Technologies a mnoha dalších.

Kdo ze speakerů byl vůbec nejtěžší do Česka organizačně dostat?

Vítek: Některá jednání ještě stále probíhají. Na naší straně je každopádně hodně jemné síto, chceme na SWCSummit dostat především lidi, kteří toho za sebou mají hodně a mohou tak být velkou inspirací.

Zažili jste nějaký opravdu nepříjemný FuckUp?

Václav: Drinky nám na afterparty nikdy nedošly, jestli se ptáte na toto (smích). A jestli se ptáte konkrétně na FuckUps, tak největšího specialistu Tomáše Studeníka z FuckUpNights jsme do akce minule pro jistotu zapojili jako moderátora druhé stage, abychom tam aspoň ten správný element fuckupu měli. No a jestli občas startupu na pódiu vypadne pitch, nějaká věta nebo myšlenka, i to k té vypjaté atmosféře patří.

Jak moc se od roku 2012 změnila česká startupová scéna?

Vítek: Významně! Je o dost jiná, dospělejší, a tehdejší zakladatelé úspěšných startupů už dnes sami do startupů investují své peníze a předávají jim své zkušenosti. Máme tedy už jakousi druhou generaci founderů.

Václav: Souhlasím s Vítkem, že největší devíza je právě ta druhá generace founderů a jakési kontinuální učení uvnitř scény. Čím více exitů a úspěšných příběhů, čím více nasoustředěných zkušeností, čím více manažerů vracejících se ze světa a podnikatelů se zkušenostmi z ostatních trhů, tím lépe.

Na co by se podle Vás měly české startupy především zaměřit? Mají nějakou „Achillovu patu“?

Vítek: Kvalita prezentace a byznys plánu občas ještě pokulhává.

Václav: Kontakt s reálným zákazníkem a jeho neustálé oprašování. Dialog, který končí prodejem a ne jen dojmem, že můj produkt je fakt dobrý a lidi si ho přece budou kupovat.

A v čem jsme naopak dobří?

Václav: Jako Evropané tu máme talenty napříč všemi odvětvími. Vezměte si třeba jižanský design, německou kvalitu, české umění si se vším poradit nebo severskou chladnou logiku. Máme tu špičkový výzkum, skvělé vývojáře, bezpečný a stabilní politický systém. Do Evropy ale počítám i britský humor, protože brexit je asi největší husarský kousek spolku Monty Pythonů. Nebo ne?

Vítek: Myslím, že Evropu od ostatních regionů odlišují výrazně pokročilejší technologické znalosti.

Který český startup je podle Vás v zahraničí nejznámější?

Vítek: Řekl bych, že internetový vyhledávač letenek Kiwi.

Václav: Případně pak Průša. Historicky to byl třeba také Avast, který už ale vyrostl do velikosti korporace. Ukázal tak cestu ostatním, že to jde i z malé země uprostřed Evropy. Je ale i řada menších projektů, které patří do světové špičky, aniž by se o nich nějak extra mluvilo.

Více o Startup World Cup & Summit
Startup World Cup & Summit (SWCSummit) připravuje UP21 a Air Ventures. Je unikátním spojením dvou nejvýznamnějších startupových konferencí posledních let. Startup World Cup je celosvětová startupová konference a soutěž organizovaná venture kapitálovým fondem Fenox. Vznikla přímo v Silicon Valley s cílem podpořit celosvětové inovace, propojit startupový ekosystém, otevřít dveře talentovaným podnikatelům a identifikovat 20 nejlepších startupových projektů na světě. Vítězové regionálních kol se utkají ve velkém finále přímo v Silicon Valley, ve kterém budou se svými projekty bojovat o investici ve výši 1 milionu dolarů a více. Startup Summit je pak tradiční konferencí se sedmiletou tradicí, kterou pořádá investiční fond Air Ventures. Historie konference sahá do roku 2012 a vystoupili na ní spíkři z nejznámějších globálních korporací i startupů – od editorů TechCrunche přes šéfy Startupbootcampu, investory ze Silicon Valley, spíkry ze společností jako Tesla nebo SpaceX či Hyperloop Transport Technologies až po zakladatele nadějných startupů jako Kiwi.com a korporátní kapitány, např. Andre Wehrnera ze Škoda Auto nebo Tomáše Budníka z O2. Více informací naleznete na www.swcsummit.com.

Newsletter