Čistě lingvisticky: Nejvěcněji komunikují Piráti. Kdo méně?

Volby do Poslanecké sněmovny jsou za dveřmi a politické strany rozjíždějí kampaně na plné obrátky. Jejich komunikace mimo jiné vypovídá o jejich postojích a chování. Na to, jak politické strany komunikují, se zaměřila studie analytika poradenské společnosti Bisnode Milana Petráka. Na základě metodiky analýzy skupinové iracionality v období od ledna do září letošního roku, před parlamentními volbami, nejvěcněji komunikovali Piráti. S výraznějším odstupem následují Zelení, TOP 09, ČSSD a ANO.

Tři tradiční strany, ČSSD, KDU-ČSL a ODS, komunikují ve srovnání s loňským rokem emotivněji, texty ANO jsou nesourodé.

„Míru takzvané iracionality politických stran lze určit na základě četnosti výskytu výrazů rozdělených do sedmi základních kategorií – agresivita, prodej iluzí, dogmatismus, zaštiťování se kolektivem, ideologické myšlení, dramatizace a posedlost symboly,“ vysvětluje analytik Bisnode Milan Petrák

Dodal, že analýza jde nad rámec tradičního pravo-levého politického třídění a místo něj sleduje, kde se, na škále umístění „umírněná“ – „radikální“ – „extremistická“, daná politická strana nalézá. „Radikální, a tím spíše extremistické strany, se svými potenciálními voliči komunikují jiným způsobem než strany umírněné,“ uvedl Petrák.

„Piráti od svého založení postupně upřednostňovali věcnou komunikaci před emocionální, až se nyní, již podruhé v řadě za sebou, stali stranou s nejpříznivějším koeficientem iracionality,“ říká autor lingvistické analýzy Milan Petrák.

„Z výsledků analýzy máme radost. Náš web, blogy představitelů a profily na sociálních sítích nespravuje žádná komunikační agentura, ale členové a příznivci Pirátské strany, občas s pomocí placených editorů textů. Řekl bych tedy, že komunikujeme věcně, protože racionální argumentaci považujeme za důležitou hodnotu a přijde nám, že v politice chybí. Současně mě potěšilo, že i společnost Bisnode zachytila zvýšenou pozornost, kterou letos Piráti věnují životnímu prostředí, hezky to ilustruje, že jsme skutečně rozšířili program do všech oblastí života společnosti,“ sdělil serveru Roklen24 v reakci Mikuláš Ferjenčík, vedoucí mediálního odboru Pirátů.

„Zelení a TOP 09 jsou subjekt, které si dlouhodobě udržují umírněnou komunikaci, naproti tomu texty ANO jsou velmi nesourodé. Zatímco články předsedy hnutí Babiše jsou silně emotivní, ostatní představitelé hnutí dávají přednost umírněnému tónu. Pokud by ale i oni komunikovali stylem svého předsedy, hnutí ANO by se v grafu nacházelo mezi  Svobodnými a SPD,“ poznamenal autor studie.

“Oproti loňskému roku komunikace SPD přitvrdila, zatímco nová strana Realisté se snaží zaujmout vyostřenou rétorikou, a především množstvím odkazů na „vyšší“ hodnoty. Do budoucna bude zajímavé, zda v příštích letech komunikaci zmírní tak, jak to bylo možné pozorovat u Pirátů a ANO,“ dodal Petrák.

Ředitelka komunikace Realistů Jana Malíková serveru Roklen24 sdělila, že pokud autoři sami předem označí slova určitou nálepkou a pak na základě součtu výskytu těchto slov vyvozují závěry o věcnosti či nevěcnosti komunikace, dokládají pouze svůj vlastní úhel pohledu a analýza není analýzou, jen jejich hodnotícím soudem. Každá politická strana má své politické ideje, svůj program, který komunikuje. Na tom politická soutěž stojí. „A co je špatného na zdůrazňování vyšších hodnot a národního zájmu (tedy v čem autor spatřuje nevěcnost, prodej iluzí či agresivitu těchto slov), nám opravdu není jasné. Národní divadlo se také jmenuje Národní, stejně tak Národní třída. Jsou proto tato označení nevěcná?“ ptá se Malíková.

Svobodní si podle něj díky emotivní kritice EU a státních zásahů udrželi pozici třetí nejradiálněji komunikující politické strany, a ačkoliv se tato strana hlásí k individualismu, více než jiné strany komunikuje stylem „my versus oni“. „Komunisté si od loňska mírně polepšili, přesto je znát, že stále zůstávají pod silným vlivem konzervativního křídla, kam patří Josef Skála a Marta Semelová.

Výsledky vypovídají o vztahu mezi politickými stranami a voliči. Část voličů vyžaduje od politiků emocionální gesta a černobílé vidění světa. Ti bývají osloveni stranami s vysokým Koeficientem iracionality. Druhá část voličů dává přednost věcné komunikaci. Ti si vybírají spíše mezi stranami, které se excesům v komunikaci snaží vyhýbat. Tyto strany jsou více ochotny hledat dohodu a jsou méně náchylné k nekompromisním postojům.

Newsletter