Apple a rok 2016 aneb lesk i bída nakousnutého jablka

Zítřejší den bude klíčový pro všechny fanoušky nakousnutého jablka. Po ukončení obchodování na amerických trzích bude reportovat své výsledky za první čtvrtletí fiskálního roku 2016 technologická firma Apple. I přesto, že se stále očekávají mírně lepší výsledky, než tomu bylo vloni, nálada investorů zůstává, co se týče roku 2016, stále silně pošramocena. Potvrzuje to i letošní propad titulu o bezmála 4 %.

Pro firmu, které se za poslední fiskální rok podařilo navýšit své tržby o 28 % až na 233,7 miliardy dolarů, je aktuální situace dosti matoucí. I přesto, že by se dalo argumentovat nedávným výprodejem světových akcií, v případě Applu registrujeme i některá významná, spíše negativní, specifika. Jako hlavní je možné zmínit evidentní pokles zájmu o vlajkovou loď společnosti, kterou jsou chytré telefony iPhone.

Byť se vedení nakousnutého jablka snaží svou strategií prorazit i s dalšími produkty, jako jsou chytré hodinky Apple Watch, nový model televize Apple TV či hudební služba Apple Music, stále je kasa firmy závislá zejména na iPhonech. Dle agentury Bloomebrg tvořil prodej smartphonů za minulý rok asi 66 % všech tržeb společnosti (viz graf č.1).

Na základě toho je jasné, že jakékoliv „poptávkové“ klopýtnutí (třeba to, které je pozorováno především v Číně), dokáže solidně vystrašit investory. Obava je pak umocněna i plánem osekat produkci iPhonů v prvním kalendářním čtvrtletí 2016 o téměř 30 %. Tento krok zasáhl nejen Apple, ale i společnosti zajišťující dodávky výrobních dílů produktu, což se týká například podniku Cirrus Logic, jenž vyrábí zvukové komponenty. Ve svém poslední dopise akcionářům firma otevřeně uvedla, že propad prodejů Applu, které jinak zajišťují asi 60 % celkových příjmů společnosti Cirrus, bude mít na výsledek hospodaření výrazný vliv, a to rozhodně směrem dolů.

Oslabující sentiment potvrzuje i výzkum společnosti International Data Corporation, která pracuje s poklesem tempa růstu dodávek iPhonů během roku 2016 až pod 10 %. Ale ani tam se propad zřejmě nezastaví, do konce roku 2019 bychom se mohli dočkat prolomení hranice na pouhých 5 % (viz graf č.2).

Otázkou tak zůstává, zda bude pravděpodobný propad tržeb Applu jakkoliv odlišný od těch předchozích. V rámci historických pozorování byl obdobný pokles pozorován pokaždé po prvním kvartále nového fiskálního roku (viz graf č.3). Na vině je především povánoční doba, ale rovněž i očekávání ohledně vydání nového typu iPhonu, které bývá načasováno na září. Na základě tohoto bude klíčový vývoj během prvních třech měsíců 2016. Analytici pro toto období odhadují průměrný propad tržeb o 4 %, a to až na 55,7 miliardy dolarů.

Nelehká situace se však netýká pouze Applu. S prodejními problémy se potýkají o statní technologické firmy, jako například Samsung. Jihokorejská firma, která je největším výrobcem chytrých telefonů na světě, rovněž skončila v rámci předběžných odhadů výsledků výrazně pod očekáváními. I přesto, že zisk před zdanění dosáhl asi 5,1 miliardy dolarů, což odpovídá zhruba 15% meziročnímu nárůstu, odhady byly nastaveny na 5,5 miliardy dolarů.

Co se týče odhadů výsledků Applu za první čtvrtletí fiskálního roku 2016, které skončilo prosincem 2015, jsou očekávání agentury Bloomberg nastavena na tržby o velikosti 76,5 miliardy dolarů. V dalších kvartálech se však již projevuje zmiňovaný pesimismus. Druhý, třetí i čtvrtý kvartály FY 2016 už pracuje s odhady tržeb v rozmezí 50 až 55 miliard dolarů (viz tabulka č.1). V meziročním růstovém vyjádření pak sentiment jasně dokazují výrazně rudá čísla (viz tabulka č.2).

Newsletter