„Luxusní investice“. Ferrari kašle na VW a jde na burzu

Skandál kolem německé automobilky Volkswagen srazil akcie firmy o 40 procent, narušil důvěru v sektor (alespoň krátkodobě), rozvířil spekulace o dopadu na německou (a i českou) ekonomiku a dal mimo jiné vzniknout několika úderným heslům na sociálních sítích. Nic z toho ale zjevně neoslabilo sebedůvěru italského výrobce „VIP“ vozů Ferrari. Jak totiž říká šéf firmy Sergio Marchionne, Ferrari spadá spíš do sektoru luxusu, než do sektoru automobilek, ať mají naftový motor, nebo ne. A říjnový vstup na burzu má firmu ocenit na 10 miliard eur.

Značka Ferrari má být podle původního plánu uvedena na americkou burzu NYSE (pod tickerem FRRI) ve druhé polovině října a podle zdrojů z jednání s investory by IPO mělo firmu ocenit na zhruba 10 mld. eur. To je částka, o níž šéf představenstva Marchionne hovořil ještě předtím, než začala značka „VW“ plnit hlavní titulky v médiích. Zdroje, jež cituje agentura Bloomberg, hovoří až o 10násobné poptávce nad nabídkou. Tržní ocenění by podle Marchionneho, který je také CEO mateřské skupiny Fiat Chrysler, mělo odpovídat právě kategorii luxusního zboží, kam spadají značky jako Prada nebo Hermès. Ty se v průměru obchodují za 20násobek očekávaného zisku (P/E, tj. poměr ceny akcie k očekávanému zisku na akcii), což je dvakrát více než v případě automobilek.

Čím ohromí Ferrari na burze?

Mateřská skupina Fiat Chrysler má nejdříve na trh uvolnit 10procentní podíl ve Ferrari, tedy zhruba v hodnotě jedné miliardy eur. Začátkem příštího roku má navíc dojít k plnému oddělení obou jmen, čímž v Londýně sídlící Fiat Chrysler přesměruje zbývajících 80 procent do rukou akcionářů. Zbylou desetinu si ponechá místopředseda představenstva Piero Ferrari (syn zakladatele Enza Ferrariho). Prodejem italské dcery chce Fiat Chrysler získat prostředky na snížení dluhu a i příspěvek na rozsáhlý plán investic (48 mld. eur) s cílem globální expanze značek Jeep, Alfa Romeo a Maserati.

Evropa se vyrovnává se skandálem kolem automobilky Volkswagen, která 18. září přiznala, že některé dieslové motory v jejích automobilech jsou vybaveny softwarem, který umí obcházet testy emisí. Tržní hodnota evropských automobilek za necelé dva týdny propadla zhruba o 50 miliard dolarů. Více než polovina v Evropě prodaných aut je vybavena naftovým motorem. 

Newsletter