Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Čím ohromí Ferrari na burze?

Již od začátku července se silně spekulovalo o vstupu italského výrobce luxusních aut na americkou burzu. Veškeré domněnky pak byly potvrzeny včera, kdy Ferrari oznámila primární emisi akcií (IPO) v objemu 100 milionů dolarů.

Automobilka tímto způsobem hodlá navýšit kapitál, avšak záleží na tom, zda jí to investoři na Wall Street umožní. Klíčovým ukazatelem každého obchodníka je totiž růst. A přesně ten, resp. jeho absence, může Ferrari poslat až na naprosté burzovní dno.

V oficiálním žádosti o umožnění IPO použila společnost slovo „exkluzivní“ 64krát. Fakt, že se toto přídavné jméno hodí zrovna v případě aut značky Ferrari, potvrzuje rok 2013. Firma tehdy snížila svou produkci o 5 % a její zisky se poté zvedly o 9 %. Po tu dobu si udržovala celosvětovou výrobu na zhruba 7 tisících kusech aut za rok, přičemž od budoucna se neplánuje navýšení vyšší, než je 9 tisíc aut ročně, a to do doku 2019, uvedla agentura Bloomberg.

Zajistí však tento krok tolik důležitý růst? Může i nemusí, každopádně vedení firmy zná i jiné možnosti, jak nastartovat výkon a tak přilákat americké obchodníky. Samotný prospekt chystané primární emise nastiňuje čtyři možné alternativy dosažení vyšších zisků, aniž by došlo na zvýšení množství vyráběných aut.

Značka, která má swag, ať už je na čemkoliv

Označkovat a prodat, i tak se dá nazvat strategie, kterou Ferrari uplatňuje. Zahrnuje to v sobě prodej poměrně široké palety zboží od surfových prken za více jak 1300 dolarů, volantů při ceně 4500 dolarů či 480dolarové dětské repliky skutečných modelů.

K exkluzivitě pomáhá i počet světových poboček. Ferrari má po celém světě pouze 9 obchodů vlastněných přímo samotnou společností, zbytek jsou franšízy. Dále pak existuje eshop, který pod sebou zahrnuje 400 tisíc registrovaných obchodníků.

Světová expanze

Expanze do dalších trhů je jedním ze způsobů, jak luxusní značky rády rozšiřují své prodeje. Přesně to učinila například Rolls-Royce, která založila vlastního autorizovaného prodejce i ve Vietnamu.

Ferrari má v tomto směru poměrně velké rezervy. Pouze 9 % vyrobených aut bylo v minulém roce exportováno do Číny. V porovnání s luxusní konkurencí dalších značek je toto číslo mizivé. Většina výrobců ultraluxusních aut totiž do druhé ekonomiky světa vyváží témeř jednu třetinu své produkce.

Exkluzivita na maximum

Italská společnost nedávno vyrobila omezenou skupinu vozů modelu LaFerrari. Celkem jich bylo vytvořeno 499 kusů, přičemž cena jednoho se vyšplhala až na 1,4 milionu dolarů.

Nejen větší komfort, luxusní provedení, ale především rychlost tak od sebe oddělilo vyšší a nižší třídu. Pokud by firma byla schopna vyrobit více originálních a počtem omezených modelů, i to by přispělo k dalšímu booomu jejích zisků.

Výroba na zakázku

Nejen sako, ale i auto lze vyrobit přesně na míru zákazníka. Ferrari si je toho vědoma a neváhá s v tomto směru splnit všechna přání svých klientů.

Více uhlíkových vláken společně s kašmírovými potahy ihned zvýší cenu vozu klidně i o 15 %. Jde o zcela běžnou praxi, která má svůj úspěch. Více aut na míru totiž znamená více „běžných“ modelů k běžnému prodeji.

Vstup Ferrari na burzu: Hodnota 10 miliard eur?

Newsletter