Asijské akcie navázaly na pokles amerických. Futures Wall Street v červeném. Ropa a zlato roste. Evropské i americké výnosy obrátily k růstu. Dolar nepřekonal 1,0600 za euro. Koruna kolem 25,30 za euro.

Air France – KLM znovu sráží výhled, stávka ji stála 500 mil. eur

Po stávce pilotů, kterou Air France-KLM nazývá nejhorší stávkou ve své historii, vydává francouzsko-holandská aerolinka snížený výhled pro svůj celoroční zisk. Společnost dnes oznámila, že kvůli stávce, která ochromila letový provoz na dva plné týdny, se provozní zisk společnosti propadne oproti původním očekáváním o 500 mil. eur níž. Akcie po zprávě padaly o 5 %, aktuálně ztrátu umazávají.

Již v červenci snížila společnost výhled celoročního zisku EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy) z 2,5 miliard eur na 2,2 až 2,3 miliardy eur, nyní předpokládá zisk ještě o 500 mil. eur níže. Náklady spojené přímo se stávkou společnost odhadla na 320 až 350 mil. eur, celkové číslo je však vyšší, protože situace způsobila i ztrátu některých pasažérů nebo odklad jejich rezervace. Své výsledky za třetí čtvrtletí bude Air France – KLM reportovat 29. října.

Air France-KLM neunesla náklady stávky a podlehla pilotům. +3 %

Management aerolinky Air France-KLM, která se snaží bojovat s nízkonákladovými aerolinkami jako je například easyJet, oznámil plán rozšířit svou nízkonákladovou divizi Transavia po Evropě, což vyvolalo silný odpor pilotů z francouzské divize. Ti se obávali, že budou nahrazeni kolegy z jiných zemí s nižšími platy, pokud k rozšíření Transavie dojde. Ačkoli v prvním týdnu stávky šéf společnosti Alexandre de Juniac odmítl z plánu ustoupit, piloti nakonec za cenu ztrát ve výši zhruba 20 milionů eur denně, dosáhli svého. V den, kdy Air France – KLM oznámila ukončení stávky, reagovaly akcie 3% růstem. Dnes na vyčíslení škod reagovaly 5% poklesem, za posledních 12 měsíců odepsaly již 13 %.

Z této situace těží ostatní aerolinky, jejichž příjmy naopak díky stávce pilotů Air France – KLM posílily. Britská easyJet již oznámila, že tato stávka jí vydělala zhruba 500 milionů liber.

EasyJet letí. A nejen díky Air France

Co bude dál s nízkonákladovou divizí Transavia, však ještě není dořešeno. Včera měla proběhnout schůzka Air France-KLM s odbory, po sporech však muselo být jednání odročeno a bude podle vyjádření společnosti probíhat opět ode dneška, v menších skupinách.

Stávka pravděpodobně ovlivní i výsledky za 4. čtvrtletí. Podle finančního ředitele společnosti dosahuje v současnosti procentuální obsazenost letů Air France – KLM na 4. čtvrtletí nižší úrovně o zhruba jeden až dva procentní body, než by v tomto období běžně dosahovala.

Newsletter