Američtí spotřebitelé jsou v nejlepší náladě za 14 měsíců

Index spotřebitelského sentimentu sestavovaný společností Thomson Reuters a Univerzitou Michigan v září dosáhl hodnoty 84,6 bodu. Dnešní finální údaj se shoduje s tím prvním a potvrzuje, že důvěra amerických spotřebitelů je na více než ročním maximu. Konkrétně nejvýš od července loňského roku. 

V předchozím měsíci srpnu činil index 82,5 bodu. Konečný údaj za září mírně zaostal za očekáváním analytiků. Ti v průzkumu agentury Bloomberg předpovídali hodnotu 84,8 b., v průzkumu konkurenční agentury Reuters pak hodnotu o desetinku procenta nižší.

Pro srovnání, v pěti růstových letech do prosince 2007 (začátek poslední recese) se průměrná hodnota indexu držela na 89 bodech. Za období následné 18měsíční kontrakce ekonomiky průměr indexu důvěry spotřebitelů spadl na 64,2 b.

„Za zlepšením důvěry v září stály především příznivější vyhlídky pro domácí ekonomiku a pozitivněji laděná očekávání týkající se osobních příjmů,“ komentoval údaj šéf výzkumu Richard Curtin. Podotkl, že zářijový údaj je druhý nejvyšší za posledních sedm let a předznamenává zrychlení spotřebitelských výdajů v příštích 12 měsících, které by mohly růst až 2,7procentním tempem.

Mírně k horšímu byl revidován dílčí index očekávání, na finální hodnotu 75,4 bodu (taktéž maximum od července 2013) z původního odhadu 75,6 b. Stále však zlepšení proti srpnovým 71,3 b. i konsensu 75 b.

Ke zhoršení, leč mírnějšímu než naznačil první odhad, došlo u hodnocení současných podmínek. Tento subindex se snížil na 98,9 (původně 98,5) z 99,8 b. v srpnu. Konsensus počítal s výraznějším poklesem na 98 b.

Newsletter