Globální dodávky tabletů a hybridů 2 v 1 (zařízení na pomezí tabletů a notebooků) v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostly jen o 3,9 % na 50,4 mil. kusů. Ve srovnání s vánočně rekordně silným 4. čtvrtletím loňského roku jde dokonce o pokles o 35,7 %. Zpomalení růstové dynamiky pozoruje IDC (International Data Corporation) u všech operačních systémů a u všech velikostí obrazovky.
Slabší čtvrtletí je výsledkem změn v chování spotřebitelů, kteří používají svůj starý tablet delší dobu než dřív, zároveň spotřebitelé ve větší míře dávají přednost chytrým telefonů s větší obrazovkou před tablety. Růst dodávek tabletů a zařízení 2 v 1 v komerční sféře přitom dostatečně nekompenzoval pokles dynamiky v spotřebitelském sektoru, řekl Tom Mainelli z IDC.
Dnešní vývoj ceny akcií:
Apple +0,2 % na 592,3 USD
Amazon +0,04 % na 308,01 USD
Google -0,64% na 527,93 USD
Samsung +0,22% na 1.346.000 KWN
Apple s iPadem zůstává jedničkou na trhu tabletů, přestože v 1. čtvrtletí distribuoval pouze 16,4 milionů kusů po 26 mil. ve 4. kvartále. Distribuce iPadů v 1Q 2013 přitom dosáhla 19,5 mil kusů. Tržní podíl Applu tak poklesl na 32,5 % z 33,2 % v posledním čtvrtletí 2013. Podle serveru SeekingAlpha si ale Apple i nadále drží díky vysoké průměrné ceně iPadů více než 50% podíl na globálních tržbách sektoru.
Samsung podle IDC posílil svůj tržní podíl na 22,3 % z předchozích 17,2 %. Firma údajně posiluje svou pozici díky dohodám s operátory, kteří prodávají jeho tablety v balíčcích se smartphony. Z ostatní výrobců posílilo svou pozici především Lenovo, které zaznamenalo 224% meziroční nárůst prodejů svých tabletů.
Dvě třetiny trhu s tablety a 2 v 1 přístroji nyní drží zařízení s operačním systémem Android. Tablety se systémem Windows mají jen malý tržní podíl, ale svou pozici posilují.
Tabulka: Dodávky tabletů, tržní podíl
Výrobce
|
1Q14 dodávky (ks) |
1Q14 tržní podíl |
1Q13 dodávky (ks) |
1Q13 tržní podíl
|
Meziroční růst |
Apple |
16.4 |
32.5%
|
19.5 |
40.2% |
-16.1% |
Samsung
|
11.2 |
22.3% |
8.5 |
17.5%
|
32.0% |
ASUS |
2.5 |
5.0%
|
2.6 |
5.4% |
-2.8% |
Lenovo
|
2.1 |
4.1% |
0.6 |
1.3%
|
224.3% |
Amazon.com Inc. |
1.0 |
1.9%
|
1.8 |
3.7% |
-47.1% |
Others
|
17.2 |
34.2% |
15.5 |
31.8%
|
11.5% |
Grand Total |
50.4 |
100.0%
|
48.6 |
100.0% |
3.9% |
Zdroj: IDC