V 18:00 našeho času vystoupí na konferenci WSJ guvernér Fedu Powell. Trhy očekávají zejména komentáře k vývoji amerických dluhopisů. Podle nás, i vzhledem k blížícímu se zasedání Fedu, nezmíní Powell nic, co by ještě nezaznělo. Tedy: rostoucí delší výnosy Fed netrápí, naopak reflektují očekávanou ekonomickou obnovu.

AppleWatch – nač ty tajnosti?

Po úterním zveřejnění výsledků Applu byli investoři ponecháni bez velmi žádané odpovědi na otázku: Kolik hodinek Apple Watch se vlastně podařilo technologickému gigantu prodat?

CEO firmy Apple Tim Cook, byl ohledně konkrétních čísel velmi shovívavý. Místo toho pouze uvedl, že výsledky prodeje hodinek předčily i interní očekávání společnosti. Nikdo však neví konkrétní číselné vyjádření tohoto očekávání.

Apple neoslnil, tedy zklamal. Akcie -8 %

Finanční ředitel společnosti Luca Maestri, ještě trochu poodhalil úspěch hodinek, když prohlásil, že se jich prodalo více než iPhonu i iPadu ve srovnatelném období po uvedení na trh. Alespoň pro představu, první řady iPadu se podle Jupiter Research prodalo dva miliony kusů během prvních 60 dní.

Apple vítězí na smartwatch trhu?

Objevila se hned celá řada dalších výzkumných firem, které se vrhly do spekulací, jak úspěšný prodej mohl být a jak úspěšný ještě bude.

Ze Strategy Analytics ve středu uvedli, že Apple prodal ve druhém čtvrtletí roku 2015 čtyři miliony zařízení, čím si získal 75procentní podíl na trhu se smartwatch. Podle nich také dodávky celkově vzrostly o 457 procent za rok a dostaly se tak na rekordních 5,3 milionu ve druhém čtvrtletí roku 2015. V porovnání se stejným obdobím v minulém roce, kdy to byl jeden milion zařízení, se jedná o značný skok kupředu.

Velkou roli zde však hraje fakt, že trh chytrých hodinek se teprve rozvíjí a proto je nutné brát tato čísla jakožto vzestup z velmi nízkého základu. Například ve druhém čtvrtletí minulého roku, ještě předtím než Apple vypustil na trh SmartWatch, měla společnost Samsung 73,6procentní podíl na trhu. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku však jejich majoritní podíl na trhu klesl na pouhých 7,5 procenta.

„Prodej hodinek AppleWatch byl zahájen v šestnácti zemích a zvyšovali ho především věrní fanoušci a uživatelé Apple produktů ve Spojených státech a jinde. AppleWatch tím jednoznačně a bez debat zvedl mezinárodní laťku v celosvětovém smartwatch průmyslu a v tuto chvíli je míč na straně soupeřů, kdy jedním z nich je například společnost Samsung,“ řekl výkonný ředitel Strategy Analytics Neil Mawston v tiskové zprávě.

Ve středu se na toto téma vyjádřil i poskytovatel finančních služeb v Severní Americe, BMO capital markets, který odhaduje odeslání zhruba 2,3 milionu hodinek. Svůj odhad vyčíslil i pro rok 2016, kdy prý může Apple očekávat, že zásilky dosáhnou až 27 milionů.

Další firmou, která vyčíslila svůj odhad prodeje, je Juniper Research a ta odhaduje, že Apple prodal něco mezi 2 a 2,5 milionů kusů.

Výnosy 1B?

Stejně tak Apple nezveřejnil konkrétní výši výnosů z prodeje AppleWatch, což opět dává prostor analytickým firmám zveřejnit své odhady. Některé z nich se výnosy snaží vyčíslit na základě příjmů uvedených v kategorii „ostatní“, uvedené Applem. Tento údaj zahrnuje prodeje Apple TV, Apple Watch, Beats Electronics, iPod, Apple doplňky a příslušenství třetích stran. V této sekci za třetí čtvrtletí, byly výnosy 2,6 miliard dolarů a pro porovnání, to v předchozím čtvrtletí bylo 1,7 miliard dolarů. Budeme-li předpokládat, že nárůst v podobě 1 miliardy mezi druhým a třetím čtvrtletím byl výsledek prodeje hodinek AppleWatch, kdy cena jednoho kusu se pohybuje kolem 375 dolarů, znamenalo by to prodej zhruba 2,5 milionu kusů.

Apple však uvedl, že ostatní produkty (kromě AppleWatch) v mezičtvrtletí zaznamenaly pokles, což naznačuje, že přírůstkový příspěvek od AppleWatch byl větší než 1 miliarda dolarů.

I když se tedy odhady zmíněných analytických firem poměrně shodují, jsou to stále pouze odhady a nezbývá než vyčkávat, zda se Apple uvolí a pochlubí se konkrétními výsledky.

Obří „kapesné“ Applu. Stačí na roční výkon české ekonomiky

Newsletter