Bazary byly, jsou a budou. Češi jako chataři chtějí SUV a crossovery

Bazary byly, jsou a budou. Někdo hledá skladové auto, někdo se rozhoduje na základě svých obecných požadavků a někteří hledají místo, kde by získali radu či utvrzení při rozhodování o koupi. Jakmile je ale řeč o koupi, velkou roli hraje dostupnost v rozumném čase. Klienty přitom nejvíce zajímají SUV nebo crossovery s benzínovým motorem a automatickou převodovkou. Elektromobily jsou fajn, ale nejsou pro každého, ať už z hlediska ceny nebo potřeb využití. Serveru Roklen24 to řekl CEO společnosti Carismo Jakub Kábrt.

Na úvod si dovolím osobní otázku. Můžete prozradit, jaké máte auto? Máte oblíbenou značku?

Otázka na tělo hned zpočátku! Jezdím ve starším Volkswagenu, který ale mým požadavkům zatím plně vyhovuje i přesto, že má za sebou čtvrt milionu kilometrů. Vždy jsem se držel německých značek, které dodnes považuji za velmi kvalitní. Myslím, že u značek této země ještě zůstanu.

Máte osobní zkušenost s nakupováním auta v bazaru?

Samozřejmě, jednou jsem si dokonce auto v bazaru koupil. To byl vlastně jeden z důvodů, proč jsme kdysi otevřeli myšlenku projektu s auty, ze které se nakonec vyklubalo Carismo. A upřímně? Bazary byly, jsou a budou. Vtipně některé praktiky zachytil nedávný internetový seriál, některé scény z něj jsem zažil v i reálu. Na druhou stranu, bazary prodávají to, co do nich my, jako zákazníci, přivezeme. Zároveň musí bazarista splnit požadavky kupujících a to není vůbec jednoduchá role.

O Carismu jsem se dozvěděl, když poptávalo financování na investiční platformě Fundlift. To bylo v létě 2016. Kampaň byla rychle zafinancována a částka navýšena. Jak na tuto dobu vzpomínáte?

Bylo to super. Pamatuji si, že spuštění kampaně na Fundliftu proběhlo v pátek odpoledne, což nebyla úplně šťastná volba, ale vzhledem ke zpoždění se nedalo nic dělat. Na druhou stranu jsme se hned další pracovní den přiblížili plánované částce 2 mil. Kč, která byla o 50% navýšena a celkové 3m Kč, které se podařilo shromáždit v tehdy rekordním čase. To byla pro nás skvělá zpráva a impuls k dalšímu rozvoji.

Jak moc se od té doby Carismo proměnilo?

Carismo od té doby ušlo obrovský kus cesty. Spustili jsme nový web, otestovali mnoho služeb a ty nejzajímavější spustili. O něco později jsme našli investora, se kterým jsme celý projekt posunuli ještě dále ve všech ohledech. To nás dostalo do stavu, kdy jsme vyhledávaným prodejním kanálem pro většinu značek osobních vozů prodávaných v ČR. Nedávno jsme spustili komunikační platformu mezi klienty a prodejci, která zásadně zjednodušila komunikaci a tím zrychlila celý proces. Další velké kroky nás čekají v tomto roce!

Kdo je vlastně typický klient Carisma? Pokud to lze specifikovat.

Popis obecného zákazníka nemáme, každý klient je odlišný. Poptávají u nás jak fyzické osoby, OSVČ, tak firmy. Řídíme se spíše segmenty zákazníků. Někdo hledá skladové auto, někdo se rozhoduje na základě svých obecných požadavků a někteří hledají místo, kde by získali radu či utvrzení při rozhodování o koupi. Subjektivní dojem ze zákazníků je takový, že se v průběhu času snižuje loajalita vůči oblíbené značce, a to z důvodu cenové politiky, dostupnosti vozů či jiných faktorů. Zákazníci nás často kontaktují se vstupními informacemi obsahujícími kolik peněz na auto mají, k čemu ho potřebují a co by v něm nemělo chybět. My pak klienta umíme nasměrovat dle jeho požadavků správným směrem.

A jaké je meziroční srovnání a srovnání od spuštění platformy?

Budeme-li se bavit o obchodních výsledcích, v roce 2019 jsme oproti předchozímu roku zdvojnásobili obrat i počet prodaných aut. Značných změn dostál i technologický produkt, který zatím není plně vidět na webu, ale technické interní procesy vylepšujeme prakticky každý den. To nám pro tento rok dává skvělé možnosti pro spouštění nových produktů, které sami zákazníci i partneři vyžadují.

Můžete uvést, kolik aut loni klienti přes platformu koupili?

V roce 2019 přes nás prošla zhruba tisícovka prodaných vozů. Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů, zapojených partnerů i rozšiřujícímu se produktu počítáme pro rok 2020 s minimálně dvojnásobným růstem v počtu prodaných vozů oproti předchozímu roku. Zároveň chystáme nové produkty, které portfolio nabízených služeb více rozšíří.

Jak moc váš byznys ovlivnily nové euro regulace WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) obsahující restrikce emisí skleníkových plynů u nových vozů?

Aplikace platnosti normy WLTP mnoha výrobcům přinesla starosti, jiným zase výhody. Prakticky se ale u nás stalo to, že některé modely nových aut jsou nyní v ČR nedostatkové – jsou nulové skladové zásoby nebo jsou dodací lhůty dlouhé tak, že zákazníci raději volí jiné auto. Tento fakt následně vnímáme pro nás pozitivně – zákazníkovi jsme schopni nabídnout alternativu řešení. Producentům aut na druhou stranu umíme dodat informace z trhu na základě kterých může s aktuálními potížemi pracovat.

Kolik automobilů máte nyní v nabídce?

Aktuálně evidujeme okolo 17 000 nabídek na nová, skladová, předváděcí i částečně ojetá auta. Do léta chceme množstvím nabídky skladových vozů předčit přední české prodejce ojetin. Vše s jednoduchým cílem – poskytnout klientovi možnost výběru, která je pro něj velmi důležitá. Ne každý klient si ale vybere z nabídky. Pro ty, kteří chtějí individuální vůz, provozujeme jednoduchý konfigurátor, kde klient specifikuje požadavky a na jejich základě ho propojíme s prodejcem, který umí jeho požadavky nejlépe naplnit.

O jaké automobily je největší zájem?

Aktuálně hlavně o ty, které jsou dostupné v rozumném čase. U aut na objednání hovoříme o dodání do nižších jednotek měsíců. Od počátku roku jsou pro klienty stále zajímavější skladové vozy a tento trend očekáváme i v dalších měsících. Vezmu-li v úvahu nejčastější parametry při výběru nového auta, klienty nejvíce zajímají SUV nebo crossovery s benzínovým motorem a automatickou převodovkou. Z hlediska různých typů zvýhodnění evidujeme rostoucí poptávku po elektromobilech a zejména po vozech s hybridním pohonem.

Kolik vozů jste loni vykoupili?

Auta přímo nevykupujeme. Dlouhodobě ale vnímáme potřebu klientů jednoduše vyměnit starý vůz za nový. Proto poskytujeme data o starých vozech výkupním centrům, které vykoupí zákazníkovo staré auto, aby si mohl pořídit nové. Často se tak děje přímo u prodejce, kde klient řeší vůz nový – staré auto mu prodejce započítá protiúčtem a klient odjíždí v novém autě – pecka!

Můžete prozradit, jaký byl nejdražší prodaný automobil?

Myslím, že vůz s pořizovací cenou přes 3,5 mil. Kč jsme neprodali. Mezi 3-3,5 mil. Kč jich ale bylo více. Ve zlaté době operativních leasingů jsme aktivně řešili operativní leasing na Rolls-Royce Wraith. Ten ale nakonec nedopadl, byť byla měsíční splátka relativně velmi slušná…

A co typ automobilů a palivo. Jaký je poměr těchto prodaných vozů? O jaké je největší zájem?

Jasným leadrem jsou benzínové motory – zejména u menších a středně velkých aut. Velká SUV se ale stále hojně prodávají s výkonnými naftovými agregáty. Papírové hodnoty spotřeby nafty v porovnání s udávaným výkonem a točivým momentem jsou často až neuvěřitelné! Navíc k těžkému a velkému auto je to rozumná volba.

Co u vás na webu zákazníci nejvíc vyhledávají?

Lidé u nás rádi vyhledávají informace, např. parametry jednotlivých modelů v různých kombinacích, dostupnost vozů či konkrétní nabídky. Vezmu-li to podle značky, nejvíce u nás lidé hledají informace o značkách Škoda, Dacia a Hyundai. Často se na nás zákazníci obrací s dotazy na konkrétní prodejce, jejich kontaktní údaje a zpětnou vazbu ve formě hodnocení.

Jakým způsobem klienti za automobil nejčastěji platí?

Zajímavá otázka. Je velký rozdíl mezi tím, jaký typ financování klienti poptávají a jaký nakonec vyberou. Obecně financování hotově / úvěrem / operativním leasingem má při poptávce shodné zastoupení. Finální pořízení je ve více jak polovině případů platbou hotově, o zbytek se dělí financování úvěrem a operativním leasingem – ten tvoří zhruba čtvrtinu případů. Klienti často poptávají operativní leasing na auta, u kterých tuto službu nelze nabídnout tak, aby byla pro klienta ekonomicky výhodná. To je nejčastější důvod následné změny způsobu pořízení.

Jaké jsou očekávání pro rok 2020?

Rok 2020 bude pro tento segment velmi důležitý právě z hlediska zavedení nových emisních norem a jejích následcích. Evidujeme vysoký zájem o nové způsoby oslovení zákazníků s cílem snížení akvizičních nákladů – to je naše parketa. Současný vývoj trhu nasvědčuje tomu, že klienti prvotní rozhodování provádí na cestách či z pohodlí domova. My jsme pro ně rozcestníkem jakou cestou se vydat. Ať klient preferuje jakoukoli značku, vždy ho nasměrujeme optimálním směrem a nad celým případem držíme ochrannou ruku.

Jaké trendy čekáte v budoucnu? O která auta budou mít Češi největší zájem?

Češi jsou podle nás ohledně vlastnění a provozování aut velmi konzervativní. Často volí spíše formu vlastnění vozu, než jeho pronájem formou operativního leasingu. To je jev velmi dobře pozorovatelný mimo velká města. Zároveň jsme národem chatařů a řekl bych i cestovatelů – možná proto více jak polovinu prodaných vozů tvoří SUV či crossovery. Vzhledem k politice velkých měst, která začala aktivně podporovat elektromobilitu, vnímáme zvyšující se poptávku po elektromobilech, které mají např. zvýhodněné parkování v rezidentských oblastech.

Chystáte letos nějaké novinky?

Novinek bude hned několik. Pro partnery připravujeme nový marketingový formát, který pomáhá přesně oslovit nové zákazníky. Produkt se chystáme spustit v průběhu jara a už teď na něj máme skvělou zpětnou vazbu.

Pro zákazníky bude novinek také více. Mimo rozšiřování nabídky o zánovní a částečně ojeté vozy pracujeme na produktech autopojištění, financování či prodloužené záruky – tak, aby klient mohl vše vyřešit na jednom místě.

Jak podle Vás trh promění elektromobily, hybridy nebo případně auta na vodík?

Myslím, že potřebu změny vnímá každý z nás, ať už z pohledu média pohonu nebo množství aut na silnicích. Elektromobily jsou fajn, ale nejsou pro každého, ať už z hlediska ceny nebo potřeb využití. Hybridní pohon tato negativa částečně stírá. Myšlenka provozu auta po městě čistě na elektřinu a na delší cestu využít motor spalovací se mi osobně líbí. Do té doby, než bude vyřešena otázka dojezdu a dobíjení elektromobilu to považuji za rozumné řešení. Pohon na vodík je velkou příležitostí a výzvou. Otázkou je jak jsme schopni pohon na vodík realizovat z hlediska bezpečnosti a sítě stanic pro dočerpání.

Co si myslíte o nástupu samořiditelných aut? Bude to znamenat disrupci automotive segmentu?

Disrupci v městské dopravě sdílená samořiditelná auta určitě způsobí, otázkou je kdy. Umím si představit konkrétní způsob provedení, který by odstranil stojící kolony aut ve městech, ošetřil problémy s parkovacími místy a zároveň zachoval pohodlí a flexibilitu cestujících.

Na druhou stranu, jsem člověk, který má řízení rád, a taky trochu petrolhead. Představa, že se dopravuji pouze samořiditelnými auty, je pro mě v tuto chvíli nepředstavitelná. Věřím ale, že pro určité segmenty dopravy by to byl obrovský přínos. Sám bych si ale chtěl možnost řídit sám zachovat.

Jakub Kábrt vystudoval VŠE v Praze v oborech informatiky a podnikání malých a středních firem. Pracovní zkušenosti ze zahraničí v oblasti telekomunikací a zavádění nových technologií v jižní Evropě, vývoj SW pro řízení SMEs či vývoj opravných autodílců. Odstartování projektu Carismo vzniklo spojením vlastních zkušeností a zkušeností společníků.

Newsletter