Pozitivní nálada trhů pomáhá procyklickým měnám. Dolar globálně slábne. Euro vůči dolaru sílí směrem k 1,1900 EURUSD. Koruna sílí nejvíce v regionu, a to k 26,25 za euro.

Blanka: Šéf Metrostavu vidí zájem neotevřít. Praha 6 vlhko

Okolnosti týkající se tunelového komplexu Blanka jsou podezřelé, jako by existovala objednávka, aby se dopravní stavba v dohledné době neotevřela. V rozhovoru pro časopis Reflex to řekl generální prezident stavební firmy Metrostav Jiří Bělohlav. Vedení Prahy nedávno oznámilo, že se otevření tunelu znovu odkládá. Tentokrát kvůli vodou poničeným kabelům. S dodavateli se pře o to, kdo za škody nese vinu a kdo zaplatí výměnu kabelů. Kdy se řidiči tunelem projedou, není jasné. 

„Tunel Blanka je protkaný sítí kabelů, které celý provoz jenom komplikují. Je to dobré akorát k tomu, aby se někdo mohl vymluvit, že systém nefunguje,“ tvrdí Bělohlav, který stojí v čele největší české stavební firmy. „Cítím za tím objednávku, aby se to celé nerozjelo,“ doplnil. Tunel Blanka označil za „technologickou šílenost“, podle něj je naddimenzovaná. Podobné problémy prý dosud s žádnou stavbou nezažil. 

Důležitou dopravní stavbu, která jako součást městského okruhu vyšla na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Vedení města se loni s Metrostavem u rozhodčího soudu přelo kvůli nezaplaceným fakturám za miliardy. Pokračuje arbitráž se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Radní navíc zvažují arbitráž proti dodavateli technologií, formě ČKD Praha DIZ. 

Problém s vlhkostí a zatékáním v tunelu Blanka je natolik závažný, že jsou na místě obavy ohledně budoucího provozu v této dopravní stavbě, uvedl včera starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09). „Vážně se obáváme toho, že jakmile se tunel otevře, objeví se technické a stavební závady, kvůli kterým ho bude nutné zavřít nebo v něm výrazně omezit dopravu,“ tvrdí starosta.

Městská část, přes kterou tunelový komplex vede, vyzvala vedení Prahy, aby převzetí stavby od dodavatelů podmínila garancí bezpečného provozu. Opak považuje za „šílenství“. „Stejně tak trváme na prověření kvality ostatních stavebních technologií, hydroizolací a celkové kvality stavebních prací,“ uvedl starosta.

Ministr dopravy Dan Ťok v České televizi uvedl, že o problému s kabely se vědělo už před rokem a půl. „Od našich odborníků, kteří dělali subdodávky v tomto tunelu, jsem věděl že tam takový problém je a že se ví i na městě, jestli někdo nechtěl tu informaci sdělit…“, uvedl v ČT. Zmíněnými odborníky měl zřejmě na mysli experty firmy Skanska, jejímž byl tehdy ředitelem. Proč se o tomto problému mluví až dnes, Ťok neví. 

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.

Newsletter