Evrpské i americké výnosy rostou. Dolar ve ztrátě nad 1,0660 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna navýšila zisky k 25,25 za euro.

Čerstvé potraviny a méně plastového odpadu. Startup Peelo učí zákazníky novým návykům

Zdroj: Peelo

Cestování po světě jim dodalo inspiraci pro založení startupu a vyvinutí unikátní technologie na výrobu voskovaných ubrousků. Ty jsou nejen ekologičtější volbou pro skladování potravin, ale udržují potraviny déle čerstvé. Ačkoli spoluzakladatelé firmy Peelo Martina Ivanová a Tomáš Bukoven slaví úspěch nejen na Slovensku, ale i v České republice, ne vždy byla cesta k vytvoření nové značky i vlastní technologie jednoduchá. Jaký je příběh slovenské značky Peelo, proč mají její zakladatelé za cíl změnit spotřebitelské chování u co nejvíce zákazníků a co po své zkušenosti doporučují ostatním začínajícím podnikatelům? Nejen na tyto otázky odpovídala v rozhovoru pro Roklen24 spoluzakladatelka značky Peelo Martina Ivanová.

Nápad na voskové ubrousky Peelo vznikl při vašem cestování po Novém Zélandu. Takových nápadů, že by bylo skvělé něco rozjet, asi člověka napadne spoustu. Co vás motivovalo dotáhnout do konce zrovna tento a rozjet vlastní startup?

Je pravda, že takových nápadů bylo víc než dost a většina z nich přišla během cestování, kdy měla hlava prostor vypnout od každodenních povinností. Nakonec se Peelo zrodilo z čistě logické potřeby přinést domů produkt, který nám do té doby chyběl. V době našeho návratu na konci roku 2018 už existovaly desítky e-shopů s ekologickými bytovými doplňky, ale voskové ubrousky jsme viděli jen velmi sporadicky a ne v takové podobě, v jaké bychom si představovali. Na Novém Zélandu, v Austrálii a v USA se již jednalo o výrobek, který jste mohli běžně najít v supermarketu, ale u nás byl zatím k dostání pouze v několika bezobalových obchodech. Byli jsme ohromeni jejich funkčností a schopností udržet potraviny déle čerstvé a rozhodli jsme se, že si zaslouží, aby se dostaly do každé domácnosti v zemi a později možná i dále.

Po prozkoumání dostupné technologie výroby voskovaných ubrousků na potraviny jste se nakonec rozhodli vyvinout vlastní, vhodnější. Vedle toho jste vyvíjeli i design, budovali značku, stavěli firmu – v podstatě všechno, co je pro rozjezd startupu potřeba, od začátku. Co vám pomohlo projít touto složitou cestou a nevzdat to? 

Myslím, že hlavním motorem je prostě to, že chcete dělat něco, v čem vidíte velký smysl. Něco, co vám ukáže, že můžete svým produktem přispět ke změně chování lidí a v konečném důsledku k tomu, aby životní prostředí kolem nás bylo o něco čistší. Za ty dva roky jsme udělali spoustu chyb, které nás posunuly o velký kus dopředu, a to nejen profesně, ale i osobně. Myslím, že kdybychom tehdy věděli, co nás čeká, ani bychom se do toho nepouštěli. Neměli jsme žádné zkušenosti se zaváděním vlastního produktu, s maloobchodem, výrobou a podobnými technologiemi, ale měli jsme různé dovednosti a na začátku jsme si uměli spoustu věcí udělat sami, což nám hodně pomohlo v začátcích.

Zdroj: Peelo
Zdroj: Peelo

Jakou zpětnou vazbu zatím máte od zákazníků? Inspirovaly vás jejich podněty k úpravě designu nebo rozjezd nových typů produktů?

Od začátku nás těšila pozitivní zpětná vazba a skvělé ohlasy, které jsme měli od našich zákazníků. Na akcích se k nám vraceli s tím, že ještě před pár týdny byli ke koupi výrobků skeptičtí a sami nemohou uvěřit, jak si je oblíbili, a e-shop se během prvních měsíců začal plnit skvělými recenzemi. Sami jsme byli překvapeni, jak rychle si dokážou oblíbit zcela neznámý produkt, pokud je opravdu funkční a užitečný, přestože ho předtím neznali. Již po několika měsících jsme rozšířili produktovou řadu o bavlněné sáčky, které původně vznikly jako upcyklace zbytků z výroby – původně jsme neplánovali vyrábět je ve větších objemech, ale ukázalo se, že pro mnoho zákazníků je to snazší změna, jak začít snižovat množství jednorázového odpadu. Podobně je tomu u voskových sáčků na pečivo, které jsou v současnosti naším nejprodávanějším produktem a jasným vítězem mezi obaly na skladování pečiva.

Zaujalo mne, že podle svých slov pro Forbes nechcete propagovat své produkty jen přes Peelo, ale rozvíjíte i různé spolupráce s velkými firmami, aby se vaše k přírodě šetrnější obaly dostaly k co nejvíce zákazníkům. Můžete popsat, jak tyto spolupráce fungují?

Již od začátku bylo naším cílem dostat tento výrobek k co největšímu počtu lidí, a proto jsme se rozhodli vyvinout vlastní technologii voskování, která výrazně zlepšila a urychlila výrobní proces – ten je obvykle od A do Z manuální, a tudíž poměrně nákladný. Chtěli jsme ubrousky zpřístupnit supermarketům nebo větším společnostem, které je již dnes u nás vyrábějí pod svými značkami, a díky tomu se naše obaly staly dostupné pro více lidí. V rámci naší vlastní značky Peelo se naopak spojujeme s místními značkami a designéry, s nimiž sdílíme podobné hodnoty a pohled na svět, a díky tomu vzniká příjemná spolupráce, která oběma stranám pomáhá šířit jejich filozofii v nových komunitách.

Zdroj: Peelo
Zdroj: Peelo

Vedle práce na projektu Peelo si ponecháváte i své jiné pracovní aktivity a Peelo jste částečně svěřili malému týmu zaměstnanců. Jak takovýto model funguje a proč pro vás bylo důležité nezaměřit se “jen” na Peelo?

Oba jsme s Tomášem velcí nadšenci do nápadů, rádi se pouštíme do nových projektů a je to něco, co nás motivuje dál rozvíjet naší kreativitu. Oba máme spoustu různých zájmů a nikdy se nám nepodařilo zařadit naše kariérní cesty do jedné škatulky. Od začátku jsme věděli, že chceme zachovat tuto rozmanitost (v životě i v práci), protože nám dává neustálé podněty ke zlepšování naší vlastní značky. Máme z toho dobrý pocit a je pro nás přirozené, že se obklopujeme lidmi, kterým můžeme toto nadšení předat a oni s námi budou projekt dále vytvářet.

Peelo jste spustili na Slovensku i v Česku. Co všechno pro vás obnášelo nebo stále obnáší etablovat se na českém trhu?

V době uvedení značky na trh jsme žili v Praze, kde jsme před Zélandem strávili osm let, takže pro nás bylo přirozené začít značku propagovat tam, i když jsme oba Slováci. Po několika měsících jsme se po první vlně pandemie přestěhovali na Slovensko, kde máme také výrobnu. Nadále jsme se ale účastnili akcí a designmarketů v České republice, kde jsme od začátku vnímali velký zájem o naše výrobky. Z tohoto pohledu pro nás bylo zcela přirozené „uvést“ značku přímo na oba trhy, protože jsme je již nevnímali odděleně, ale spíše jako celek, i když samozřejmě existují rozdíly. 

Jste zároveň součástí soutěže Nápad roku od Vodafone. V čem vám takováto soutěž může pomoci? S jakou vizí jste do ní šli?

Chtěli jsme náš nápad otestovat „v terénu“, přestože jsme na trhu již dva roky. Po nějaké době cítíte, že potřebujete pohled zvenčí, a v tom nám velmi pomohla mentorská setkání. Na nich jsme měli prostor představit projekt různým mentorům v krátkém čase, což bylo opravdu zajímavé. Je osvěžující slyšet, v čem má váš projekt ještě potenciál růst nebo prorazit, ale také například slyšet kritiku bez servítek. Máte tak prostor o tom diskutovat a přijít na to, proč se vám nepodařilo zaujmout určitou skupinu zákazníků a jak to změnit.

Spoluzakladatelé značky Peelo Martina Ivanová a Tomáš Bukoven. Zdroj: Peelo
Spoluzakladatelé značky Peelo Martina Ivanová a Tomáš Bukoven. Zdroj: Peelo

Jaké máte s Peelo další plány? Kde byste si například přáli, aby byla firma za tři roky nebo pět let?

Naším hlavním cílem je vytvořit kolem sebe komunitu lidí a zákazníků, kteří chtějí změnit své spotřebitelské chování tak, aby zanechávali co nejmenší stopu. Protože i když jsou voskové obaly a další ekologické výrobky jen malou změnou, mohou mít velký význam, pokud tuto změnu provedeme všichni. Uvědomujeme si však, že to nestačí. Mnoho problémů, kterým dnes naše planeta čelí, je důsledkem jiných věcí a často jsou mimo dosah „obyčejného“ jednotlivce. My to ale vnímáme tak, že naše výrobky také zasévají semínko a pomáhají měnit přístup lidí k odpadům, spotřebě materiálů, energiím. Díky kolektivnímu tlaku pak můžeme dosáhnout větších změn než jen těch malých jako jednotlivci.

Zároveň se velmi rychle rozvíjí odvětví obalových materiálů a textilu – i zde se neustále vyvíjejí nové udržitelné materiály a postupy. Ve světě se již testují například tkaniny vyrobené ze zbytků ovocných slupek. Tímto směrem se chceme ubírat i my – dnes vyrábíme voskové ubrousky z bavlny a včelího vosku, ale věřím, že za pět let může náš výrobek vypadat úplně jinak a mít ještě výrazně menší uhlíkovou stopu.

Co byste po vlastní zkušenosti doporučili začínajícím podnikatelům?

Na začátku si udělat dobrý průzkum trhu, vědět, čím se liším od konkurence, a držet se toho. A mít vše spočítané, protože pokud chcete vybudovat firmu, která nebude jen vaším koníčkem, musí to dávat i ekonomický smysl. Na začátku se hodně ptejte – lidí z oboru, mentorů, ale hlavně potenciálních zákazníků, protože je téměř jisté, že vám vyvrátí spoustu vašich představ a předpokladů o tom, jak by měl váš produkt vypadat a co by měl splňovat. Právě potenciální zákazníci vám poskytnou tu nejlepší zpětnou vazbu, abyste se mohli dále zlepšovat a posouvat kupředu. Většinou jen stačí položit správné otázky.

Martina Ivanová je dobrodruh, sběratelka zážitků a podnikatelka. V roce 2019 po návratu z Nového Zélandu spoluzaložila značku Peelo s cílem aktivně přispět k čistšímu životnímu prostředí a snížit množství plastového odpadu pomocí vlastních výrobků. Miluje cestování, poznávání kultur prostřednictvím jídla a místních příběhů, cestování s batohem po městech a horách, minimalistický design a přírodní víno. V současné době vedle rozvoje značky Peelo vede Martina jeden z týmů ve společnosti Triad Advertising.

Newsletter