Dolar zahajoval den slabší. Postupně ztráty umazává jak vůči euru, tak i v dolarovém indexu. Koruna spolu s polským zlotým navyšuje ztráty vůči euru. Patrně jde i o vliv koronavirové situace.

Češi jsou v nákupu šperků premianti

Češi mají v oblibě klenoty a jejich zájem o ně stále roste, a to rychleji než v ostatních státech světa. V době, kdy hrozí ekonomický pokles a zavedení záporných úrokových sazeb a kdy koruna vůči dolaru oslabuje, ukládá stále více lidí své prostředky do investičních šperků, které jsou jednou z nejjistějších investic s dlouhodobým zhodnocením.

Zatímco meziroční růst prodejů dosahuje v zahraničí jednociferných čísel, Češi podle odhadu klenotnictví ALO diamonds nakoupili v roce 2015 o pětinu více šperků než v předešlém roce. S větším zájmem o klenoty roste i průměrná cena prodaného šperku. V Česku se podle ALO diamonds meziročně zvýšila zhruba o čtvrtinu.

Blýská se diamantům na lepší časy?

„Pokud srovnáme Českou republiku s Čínou nebo s USA, kde je nejrozvinutější trh s klenoty na světě, můžeme konstatovat, že meziroční nárůst poptávky v Česku je z globálního hlediska opravdu ojedinělý. Čína v minulém roce rostla podle analytické společnosti Euromonitor International o pět procent a Spojené státy podle dostupných informací zhruba jen o dvě procenta,“ uvedl klenotník a majitel ALO diamonds Alojz Ryšavý.

České klenotnictví ALO diamonds prodalo v loňském roce o 27,1 procenta více šperků než v předchozím roce. Zákazníci měli zájem hlavně o diamantové šperky a investiční klenoty.  „Povědomí o investičních špercích se znatelně zlepšuje. Mnoho příchozích zákazníků již ví, že základem investičních klenotů je alespoň jeden větší kvalitní drahokam, jehož hodnota dlouhodobě roste. Ve špercích pořizovaných jako investice nemusí být jen diamanty – často v nich bývají i jiné drahokamy – třeba safír, rubín, smaragd, tanzanit, které mohou být i cennější než diamanty,“ dodal Ryšavý.

Zlatý apetit klesá čtvrtý rok v řadě

Největší zájem o šperky byl tradičně před Vánocemi. Prodeje ALO diamonds v listopadu a prosinci 2015 meziročně vzrostly o 30 procent. Za růstem prodejů i vyšší průměrnou cenou prodaného šperku stojí také ekonomický vývoj v ČR, v Evropě ale i ve světě.

 

Newsletter