Český průmysl koncem roku zpomalil. Za celý rok 2017 rostl o 5,7 %

AKTUALIZOVÁNO – Průmyslová produkce v prosinci po očištění o vliv počtu pracovních dnů reálně meziročně vzrostla o osm procent, bez očištění byla vyšší o 2,7 procenta, když trh čekal zvýšení o tři procenta. Uvedl to dnes Český statistický úřad. Za celý rok 2017 český průmysl rostl o 5,7 procenta.

„Data z konce roku včetně růstu průmyslové výroby, míra zaměstnanosti či růstu průměrné mzdy naznačují, že se česká ekonomika nachází vysoko na trendem na vrcholu hospodářského cyklu,“ uvedl ekonom Roklen Michal Šoltés.

Prosinec 2017 měl ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku o dva pracovní dny méně. K meziročnímu růstu průmyslové produkce nejvíce přispěla odvětví výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů, výroba elektrických zařízení a výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků. Průmyslová produkce klesla v odvětvích výroba základních kovů, hutní zpracování kovů; slévárenství, výroba ostatních dopravních prostředků a zařízení a opravy a instalace strojů a zařízení.

Tržby z průmyslové činnosti v běžných cenách v prosinci 2017 meziročně klesly o 0,4 procenta. Tržby z přímého vývozu průmyslových podniků se snížily v běžných cenách o 0,4 %. Domácí tržby, které zahrnují i nepřímý vývoz prostřednictvím neprůmyslových podniků, v běžných cenách klesly o 0,3 %.

Průmysl v roce 2017

Průmyslová produkce v roce 2017 meziročně vzrostla o 5,7 procenta, po očištění od vlivu počtu pracovních dnů vzrostla o 6,2 procenta. V roce 2017 bylo ve srovnání s rokem 2016 o dva pracovní dny méně. K meziročnímu růstu průmyslové produkce nejvíce přispěla odvětví výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů, výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu a výroba elektrických zařízení.

V situaci, kdy výroba automobilů v posledních čtyřech letech rostla natolik rychlými tempy je otázka jeho budoucího zpomalení na místě. Tomu nasvědčuje také slabší růstu nových zakázek v automobilovém průmyslu, které v roce 2017 spíše stagnovaly, zatímco v předešlých letech rostly běžně mezi 10-20 procent, uvedl hlavní ekonom ING Bank pro ČR Jakub Seidler.

Dodal, že období dvouciferného růstu automobilového sektoru se tak patrně chýlí ke konci, ačkoli výroba by měla zůstat nadále velmi silná, meziroční tempo růstu v letošním roce zpomalí. „Z toto titulu předpokládáme, že po téměř šestiprocentním růstu průmyslu v roce 2017 bude jeho celková dynamika v letošním roce mírně slabší, a to kolem 3,5 procenta,“ míní Seidler.

Jiří Polanský z České spořitelny počítá s tím, že letos a v příštím roce by růst průmyslové produkce měl dosáhnout zhruba 3,9 procenta a 3,5 procenta. „Ekonomický příběh se příliš nezmění. I nadále bude ve směru vyššího růstu působit silná domácí i zahraniční poptávka a nedostatek volných pracovníků. Zpomalení růstu bude způsobeno převážně silnějším kurzem koruny a vyššími sazbami,“ dodal. 

Podle Františka Táborského z Raiffeisenbank bude letos největší výzvou pro průmysl postupný nástup nových technologií a to hlavně v automobilovém průmyslu, který je pro tuzemskou ekonomiku klíčový. Pokud by místní automobilky nestíhaly světový trend elektrifikace, silně by to zasáhlo celou ekonomiku. „K tomu počítáme s dalším posilováním české koruny a silným růstem mezd, které budou místní výrobce tlačit ke zvyšování konkurenceschopnosti. I proto bude jejich situace v tomto roce ztížená ve srovnání s rokem předchozím,“ míní Táborský.

Newsletter