CFO ČEZ Novák: Elektromobilita? Zásadní vliv bude mít vývoj baterek

Elektromobilita velice závisí na jednom faktoru, a tím je technický pokrok ve vývoji baterek. Pokud by se fosilní paliva měla přepnout na elektřinu, tak to budeme vítat, podporovat. Serveru Roklen24 to řekl finanční ředitel ČEZ Martin Novák.

ČEZ má elektromobily několika značek. Co si myslíte o mediálním humbuku okolo Tesly a elektromobility?

V Čechách už je elektromobilů docela dost. Už bychom je nespočítali na prstech jedné ruky. Letos by se jejich počet mohl vyšplhat na 1500 kusů. Koneckonců to vidíme i před budovou ČEZ, kde máme dvě rychlodobíjecí stanice. Před třemi lety u nich málokdy někdo stál. Dnes je to prakticky pořád obsazené, pořád tam stojí nějaký elektromobil. Ať už Tesla, nebo nějaký jiný. Tesel je samozřejmě málo kvůli vysoké ceně. Je tu ale spousta elektromobilů, ať už Nissan Leaf, VW iGolf, často vídáme různá BMW i3. Celkem se to rozjíždí i z pohledu na infrastrukturu, kterou samozřejmě budujeme.

Elektromobilita strašně závisí na jednom faktoru, a tím je technický pokrok ve vývoji baterek. Jakmile baterie udělá stejný skok, jako udělaly například mikroprocesory, nebo dojde k nějakému převratnému objevu typu posun od elektronek k tranzistorům, od tranzistorů k čipům, kdy se vám rychlosti ztisícinásobí každý rok, a ta baterie, když budu snít, bude vážit podstatně méně než dnes, nabije se za pět minut, ujedete na ni tisíc kilometrů a bude stát stejně jako spalovací motor, tak potom ta penetrace elektromobilů bude úplně jiná, než když baterie váží několik set kilogramů, nabíjí se 18 hodin z obyčejné zásuvky a dojezd je v řádech stovek kilometrů. A to auto stojí dvakrát tolik. To je trochu prohibitivní, brání to rozšíření.

Co může pomoci rozšíření elektromobilů?

Co může vést k rozšíření elektromobilů, jsou samozřejmě regulace nebo dotace. Vidíme, že spousta států velmi intenzivně, dotuje rozvoj elektromobility. Takže v Norsku je mnoho elektromobilů, které se prodávají, protože neplatíte daně a ještě máte dotaci. To samé máte v Holandsku, které významně rozvoj  elektromobility a hybridních aut podporuje. Další oblastí může být zákaz vjezdu dieselových aut do velkých měst. Teď jsme to viděli ve Stuttgartu. Soud dokonce potvrdil, že zákaz vjezdu většiny aut s dieselovými motory do města je legální, není proti právům obyvatel na volný pohyb.  Pokud by se fosilní paliva měla přepnout na elektřinu, tak to budeme vítat, podporovat. Proto budujeme infrastrukturu, budeme doufat, že dojde k nějakému převratnému objevu na poli bateriových systémů, protože to by velmi pomohlo.

Jaký je Váš názor na solární panely, které vypadají jako střešní tašky, s nimiž přišla firma SolarCity z impéria Elona Muska? SolarCity také zajišťuje veškeré dodávky na ostrovech v Tichomoří. Jaký je Váš názor na tento trend?

Je to určitě budoucnost a velké zjednodušení, protože nemusíte na klasickou střechu dávat ještě jednu ze solárních panelů. Opravdu to vypadá jako běžná střešní taška, prakticky to vůbec nepoznáte. Dokonce jsou vám dokonce schopni dodat běžné tašky, které vypadají jako ty solární. Nemusíte tak mít plnou střechu solárních tašek. Máte jich tam jen tolik, kolik potřebujete, a zároveň působí střecha esteticky jednotně. Samozřejmě otázka je vždy cenová. Jestli to dává smysl, nebo ne, jak to je výkonné a za kolik jste schopni elektřinu vyrobit. Dovedu si představit, že když jste na ostrově a nemáte jinou šanci, než vyrábět ze soláru a skladovat v bateriích, tak ať to stojí, co to stojí, tak pokud se chcete dívat na televizi – a pokud jsme v Americe, tak chladit Coca Colu –  tak vám nic jiného nezbyde a prostě si to pořídíte, protože jedinou alternativou je, že vám občas někdo přiveze tanker nafty nebo plynu a vy si budete muset elektřinu vyrobit z toho.

CFO ČEZ Novák: Chceme zvýšit výrobu, rizikem jsou ceny elektřiny

Takže toto je určitě pohlednější, jednodušší – a ano – může to být i dražší. Pokud je to instalace v bohaté zemi, kterou Spojené státy jsou, tak to nikoho zas tolik nebolí. Na druhou stranu, když se pohybujete v zemi, která je totálně propojena dráty, zleva zprava, ze severu na jih, z východu na západ, tak je situace zase jiná. Lidé k tomu přistupují nejen ekonomicky, ale i emociálně. Chtějí více zeleně, větší nezávislost, kterou například s bateriovým systémem určitě získají. Trh s bateriemi má velkou perspektivu. Proto máme prostřednictvím našeho fondu Inven Capital podíl v jednom ze světových lídrů výroby bateriových systémů, ve firmě sonnen. To je německá firma, která dělá to samé, co SolarCity. Propojuje střešní panely s bateriemi. Začali jsme bateriové systémy sonnen minulý rok nabízet i v České republice a už tu máme skoro stovku instalací. Je o to veliký zájem. Je to sice relativně drahá technologie, ale společně s dotací je to určitě zajímavá investice.

Zažít Teslu! Co všechno dovede? Máme video!

Martin Novák vystudoval VŠE v Praze, fakultu mezinárodních vztahů. Taktéž absolvoval Executive Master of Business Administration Program (MBA) na KATZ School of Business, University of Pittsburgh se zaměřením na energetiku. Svou kariéru začal jako daňový poradce v Price Waterhouse v roce 1994. Odtud přešel do České rafinérské, kde pracoval v letech 1996 – 2001. Následujících 5 let působil ve společnostech Conoco v Houstonu, ConocoPhillips v Londýně a ConocoPhillips v Praze. Ve Skupině ČEZ působí od roku 2006. Od 1. ledna 2008 je ředitelem divize finance Skupiny ČEZ a od října 2011 i místopředsedou představenstva ČEZ, a. s. Během jeho působení se podařilo snížit náklady v divizi finance díky zásadní restrukturalizaci a tvorbě centra sdílených služeb a zrychlit reportování výsledků pro externí trh.

Newsletter