Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Čínský černý kůň míří na startovní listinu – Alibaba má měsíc do IPO

Zhruba měsíc do IPO čínského internetového prodejce Alibaba, které by se mohlo stát minimálně na lokálním trhu událostí roku, není ještě jisté přesné datum vstupu titulu na burzu. Půjde-li vše podle prvotního plánu, emisní cenu akcií by měl určit závěr ze čtvrtka 7. srpna a termínem debutu Alibaby na burze by se tak stal 8. srpen. Jak ale uvádějí některé zdroje, přípravy primární emise teprve nabírají na obrátkách a nelze vyloučit zpoždění.

Načasování nyní především záleží na dokončení příprav tzv. roadshow, v rámci níž představuje vrcholný management firmy svůj záměr vstupu na veřejný trh širšímu spektru investorů v zahraničí. Tato prezentace tradičně předcházející IPO by měla být dle dosavadního plánu firmy zahájena již 21. července a být směřována na potenciální investory především ve Spojených státech a Hongkongu.

Špatné načasování?

Společnost nicméně stále čeká na konečné schválení od americké komise pro cenné papíry SEC. Případné zpoždění by však nemělo být zásadní, i s ním se počítá se zahájením obchodování akcií na trhu do poloviny srpna. Načasování IPO na letní prázdniny by s sebou nicméně mohlo nést slabší zájem investorů, jako tomu bylo před deseti lety, kdy na trh vstupoval Google. Nevalný úspěch zaznamenaný během tehdejší roadshow vedl manažery emise ke snížení emisní ceny a počtu nabízených akcií.

IPO čínské firmy by mělo být jedním z největších v historii země i za jejími hranicemi, předpokládanou velikostí kolem 20 miliard dolarů jen mírně zaostává za emisí Agricultural Bank of China v roce 2010 o velikosti 22,1 mld. USD. Manažery IPO jsou Credit Suisse, Goldman Sachs, Deutsche Bank, JPMorgan, Morgan Stanley a Citigroup.

BABA na NYSE

Co zatím jisté je, půjde o trh NYSE, kde se budou akcie obchodovat pod symbolem „BABA“. Původně se loni, kdy největší internetový prodejce na světě svůj záměr uskutečnit IPO oznámil, počítalo se vstupem na burzu v Hongkongu, s tou se ale firma nakonec nedohodla.

Zhruba 23 procent akcií Alibaba Group drží internetová společnost Yahoo!. Zakladatel a generální ředitel Alibaby Jack Ma vlastní zhruba 7,4 procenta a mezi další velké investory patří DST Global, Silver Lake Management a Softbank.

Skupina Alibaba Group, která zahrnuje online prodejce Alibaba.com, Tmall.com nebo aukční síň Taobao, zprostředkovává prodej maloobchodních značek zákazníkům. Celková hodnota prodaného zboží na platformách Alibaba Group již v roce 2012 dosáhla zhruba trojnásobku prodeje americké období Amazon. Internetový prodej v Číně je na vzestupu a jeho objem se v každém roce v období 2003 až 2011 více než zdvojnásobil.

Skupina Alibaba má již s IPO své zkušenosti. V roce 2007 vypustila na veřejný trh svou součást Alibaba.com při ceně na 54násobku odhadovaného zisku za následující rok a po úvodním výletu akcie téměř na trojnásobek upisovací ceny její cena propadla o více než 70 procent. Index Hang Seng v následujícím roce propadl na 4leté dno a pět let od IPO společnost odkoupila minoritní podíly za 2,5 mld. USD, čímž cenu určila na 19násobku zisků. 

Největší fúze v dějinách čínského internetu

Newsletter