Čínský dvojí metr

Jedním ze zdrojů obav ohledně čínské ekonomiky je bezesporu pokles v sektoru nemovitostí, k němuž došlo ve druhém pololetí letošního roku. Slabší výstavba nemovitostí ohrožuje poptávku od stavebního materiálu až po nábytek. Oficiální čísla jsou velmi deprimující a ke klesajícímu červnovému prodeji se později přidal i pokles prací na nových projektech. Alternativní ukazatele ze soukromých realitních kanceláří tyto údaje jen potvrzují. Statistika společnosti China Real Estate Information ukazuje, že prodeje v hlavních třiceti čínských městech meziročně klesly až o 45 procent.

Účinky zpomalení v oblasti nemovitostí způsobují řetězovou reakci v průmyslovém sektoru. Oficiální údaje ukazují, že růst průmyslové výroby zpomaluje. Produkce elektřiny v červenci zpomalila na 3,3 procenta roční míry růstu. Za poslední rok nejpomalejší.

Objevují se navíc signály klesající spotřeby luxusního zboží. Podej šperků v Hongkongu a výnosy v kasinech v Macau – tyto ukazatele sledující výdaje bohatých Číňanů klesání spotřeby potvrzují. Spojovat tento problém se zásahem generálního tajemníka Xi Jinping proti korupci je ukvapené. Například prodej BMW je stále poměrně silný. Maloobchodní služby v červnu zaregistrovaly podle oficiálních údajů meziroční roční růst o 12,2 procenta. Stejně tak společnost Yum! Brands, vlastník KFC, nezaznamenala horší tržby a známá kuřecí křidélka stále stojí čínským spotřebitelům za útratu několika jüanů. Je možné, že slábnutí trhu s realitami a zpomalení růstu mezd nabourá v Číně důvěru spotřebitelů. Zatím se tak ale nestalo.

Další silnou stránkou je vývoz. Oficiální data od dubna 2013 potvrdila, že zámořské prodeje v posledních pěti letech expandovaly nejrychlejším tempem. Pohyb přepravních beden v šanghajském přístavu se zrychluje. S růstem americké ekonomiky se zvyšuje i poptávka po zboží s nálepkou „made in China“. Pokles jüanu v první polovině tohoto roku exportu také nijak neuškodil.

Inflace se zdá být pod kontrolou. Vládní údaje ukazují meziroční nárůst spotřebitelských cen v červenci o 2,3 procenta. To je výrazně pod cílem Pekingu na úrovni 3,5 procenta a alternativní měřítka dokonce naznačují pokles cen. Alibaba Internet Shopping Price Index uvádí, že ceny zboží zakoupeného na jejich online stránkách Taobao a TMall se pohybují již v deflačním území. V tomto případě však tlačí ceny níž větší konkurenční tlak internetu, spíše než slabost poptávky.

Nejširší ukazatel úvěrového trhu dopadl v červenci na nejnižší úroveň od začátku krize. To vyvolává obavy z nestability v bankovním sektoru a poklesu poptávky podniků po úvěrech. Alternativní ukazatelé malují ale méně pesimistický obraz. Silnější vlna IPO v posledních několika měsících poté, co čínský regulátor otevřel dveře novým výpisům, poukazuje na zdravou poptávku po růstovém kapitálu.

Nakonec obavy z hrozícího kolapsu Číny možná částečně ustupují. Alespoň podle počtu odkazů na webu obsahujících pojmy „Čína“ a „tvrdé přistání“, který se v červenci snížil na 86 z 175 v červnu.

Čínské oficiální údaje jsou snadným terčem kritiky. Přehled nejdostupnějších alternativních údajů ale ukazuje na nápadnou podobnost s oficiálními statistikami. Ve zkratce, realitní trh je slabý, což se promítá do průmyslu. Ačkoli zahraniční obchod je odolný a stejně tak spotřeba čínské střední třídy, inflace je nízko a prostor pro fiskální stimulaci tu ještě určitě je. 

Newsletter