Ačkoliv teorie náhodné procházky postuluje, že budoucí ceny akcií se nedají žádným smysluplným způsobem předpovědět, řada anomálií, která byla za poslední století objevena ekonomy, finančními teoretiky a praktiky, potvrzuje opak. Analýza cen akcií ukázala například několik kalendářních efektů; akciím se nejlépe daří v lednu a naopak nejhůře v září a říjnu. Jiným příkladem je pak tzv. efekt malé firmy, díky kterému ti malí porážejí velké – alespoň na akciovém trhu.
Efekt malé firmy (small firm effect) nebo také „small cap premium“ naráží na skutečnost, že firmy s malou tržní kapitalizací obvykle poráží své velké konkurenty. Jedním z prvních známých ekonomů, kteří se pustili do zkoumání tohoto fenoménu, byl Rolf W. Banz. Ten závěry své analýzy prezentoval v článku jménem „Vztah mezi výnosy a tržní hodnotou akcií“ (The relationship between return and market value of common stocks), který v roce 1981 publikoval Journal of Financial Economics.
Nejhorší den a měsíc pro trhy? Pozor na pondělí a září
Stejně jako pozdější studie, tak i Banz – na základě dat z newyorské burzy NYSE – zjistil, že akcie malých firem nesou systematicky vyšší výnosy než akcie těch velkých, a to i při zahrnutí rizikové přirážky. Aswath Damodaran, profesor financí z Stern School of Business při New York University, aktualizoval příslušná data až do roku 2014. Rozdělil firmy podle tržní kapitalizace do decilů a porovnal jejich výnosy za uvedené období. Výsledky jeho analýzy můžete vidět na následujícím grafu, který publikoval v článku na svém blogu.
Jak se nezamilovat do svého portfolia (a neprodělat)
Jak potvrzuje graf, firmy v posledním decilu (s nejnižší tržní kapitalizací) si vedly mnohem lépe než ty v prvním decilu (s nejvyšší tržní kapitalizací). Přesněji, nejmenší firmy překonaly každý rok trh v průměru o více než 4 %, ty největší však oproti trhu téměř 6 % ztratily. To je v souladu se závěry dalších studií, které obvykle odhadují „small cap“ prémii na 3-5 %. Ta se později dokonce stala součástí třífaktorového modelu oceňování portfolia, jehož autory jsou ekonomové Eugene Fama a Kenneth French.
Vysvětlení patrně spočívá v tom, že lidé rádi nakupují především akcie velkých a zvučných jmen, která obvykle patří velkým firmám, o kterých slýchají v televizi či čtou v novinách. Tyto akcie jsou pak mnohdy natolik předražené, že již nedokážou poskytovat adekvátní výnosy a udržet tak krok s trhem. Malé „neobjevené“ firmy, jejichž ceny jsou relativně nízké, avšak za to mají mnohem větší růstový potenciál, tak mohou být mnohem lukrativnější investiční příležitostí. V souvislosti s efektem malé společnosti lze zmínit také efekt opomíjené firmy (neglected-firm effect), který označuje jev, že akcie, které jsou obchodovány v menších objemech (a tedy jsou méně likvidní) rovněž vykazují systematicky vyšší výnosy než souhrnné indexy.
Investiční pomoc: Roboti pro výběr akcií přichází – Roklen24.cz https://t.co/2GxirGMVEd prostřednictvím @roklen24 pic.twitter.com/FX5S6rOVcb
— Roklen24.cz (@roklen24) 29. října 2017