Crowdfunding a celebrity

Někteří je milují, jiní naopak nenávidí. Co je ale jisté, je to, že je všichni známe. Celebrity, ať už jde o herce, zpěváky, sportovce či modelky, jsou přímo i nepřímo součástí každodenního života. I přesto, že proslulé osobnosti jsou ve většině případů boháči, jsou to stále jen lidé, kteří touží po tom své bohatství ještě zvětšit. Posledním hitem v tomto směru se stal nekonvenční způsob hromadného financování, neboli tzv. crowdfunding.

Crowdfunfing jakožto způsob získání finančních prostředků pro vlastní činnost či jako investice přinášející slibné zhodnocení se do finančního světa dostal v době po poslední finanční krizi. S útlumem poskytování úvěrů ze strany bank se zabrzdil i proces obnovování a rozšiřování výrobních kapacit, který je pro hospodářský růst stěžejní. Proto se několik inovátorů rozhodlo vytvořit první platformy, skrz které bylo možné z jednoho úhlu pohledu představit svůj projekt a zažádat o potřebné finance a z druhého si vybrat investiční příležitost a poté do ní investovat.

Které celebrity přišly crowdfundingu na chuť?

Z celebrit, které přišly na chuť této revoluční metodě financování a investování, je možné jmenovat například Andy Murrayho. Známý skotský tenista a současná světová trojka se nejen že vrhl do investování skrze crowdfunding, ale dokonce se stal poradcem britské crowdfundingivé společnosti Seedrs v oblasti sportu a nositelné elektroniky.

Z dostupných informací od samotného vedení Seedrs se Murray chystá během příštích pěti let ze svého odhadovaného bohatství o velikosti 70 milionů dolarů použít část na financování zhruba 40 britských podniků, přičemž několik dalších investic už prý uskutečnil v minulosti.

Jakmile se tato informace dostala do světa, Ben Aronsten, marketingový vedoucí Seedrs, zaznamenal rapidní nárůst počtu registrovaných investorů, stejně jako nových projektů, přičemž většina z nich byly začínající firmy spojené právě s tenisem.

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

„Z pohledu naší společnosti je klíčové budování dlouhodobých vztahů, ze kterých pak v průběhu času bude možné vytvořit nějakou hodnotu,“ popsal cíl Seedrs pro server Institutional Investor Aronsten. To, že je jeho firma na dobré cestě, potvrzuje především fakt, že měsíčně obdrží v závazcích zhruba 4 miliony liber.

Kromě Murrayho pomáhá crowdfunding popularizovat například bývalý profi hráč amerického fotbalu Brett Favre. Ten se stal součástí rady společnosti Sqor, která pomocí své crowdfundingové platformy pomáhá začínajícím podnikatelům, kteří si za svou oblast podnikání zvolili sportovní průmysl. Jiným příkladem může být rocková hvězda Neil Young. Ten pomocí platformy Kickstarter vybral více jak 6 milionů dolarů pro přehrávač Pono Music, který byl na trh uveden v lednu.

Jak investovat do startupů i větších firem: Equity crowdfunding

Vývoj v čase

Účast celebrit tak celkově navyšuje povědomí o existenci alternativních možnostech financování. V případě crowdfundingu je nárůst obliby jasně patrný i na základě sebraných dat. Dle datové společnosti Massolution se pomocí tohoto způsobu podařilo za minulý rok vybrat finance o velikosti zhruba 16,2 miliard dolarů, což je meziroční nárůst o 167 %.

Nejpopulárnější oblastí jsou investice do podnikatelských projektů. K jejich realizaci bylo za 2014 použito asi 6,7 miliard dolarů. Do spotřebitelských úvěrů pak šly přibližně 3,1 miliardy dolarů. Zbytek byl pak použit na financování umění či výstavby nemovitostí.

Z hlediska území je crowdfunding nejvíce využíván v Severní Americe, poté v Asii a na třetím místě je Evropa. V České republice je možné využít služeb tzv. equity crowdfundingu, který je zaměřen výhradně na podnikatele. Finanční skupina Roklen ve spolupráci s investiční společností Rockaway již brzy spustí první českou equity crowdfundingovou platformu Fundlift, prostřednictvím které bude možné zhodnotit své prostředky investicí do vybrané firmy či projektu výměnou za přímý podíl ve společnosti.

 

Newsletter