Desetiletí startupů a angel investorů pohledem komunity v Busyman.cz

Čekají nás velké věci. Všichni se budeme muset učit nové věci. Startupy by měly umět zareagovat rychle, pružně, změnit byznys plán… a to neplatí jen pro ně. „Naši členové angel klubu zmiňují, že by foundeři neměli také zapomínat na pokoru a umění naslouchat.“ Jak vypadal startup ekosystém a investice od angelů před deseti lety a nyní? V rozhovoru to pro server Roklen24 popsal Filip Major, zakladatel platformy Busyman.cz.

Busyman funguje již deset let. Pokud byste měl krátce shrnout, co pro Vás znamená slovo startup, co se pod tím skrývalo před deseti lety?

Určitě je nutné říct, že i pro mě to bylo úplně nové prostředí. Sám jsem se s tím seznamoval. Je pravda, že před těmi deseti lety to znamenalo opravdu něco jiného než dnes. Krásně o tom vypovídaly přehledy v uvozovkách bláznů a vynálezců, ad pořad „Den D“ v České televizi.

Pro připomenutí. V pořadu „Den D“ seděli jako investoři  například šéf českého Microsoftu a exministr financí Ivan Pilný, současný poslanec Tomio Okamura, exministryně, podnikatelka a investorka Dana Bérová.

Přesně tak to tehdy vypadalo. V podstatě i tady. Velice rychle poté, co jsem spouštěl Busymana se to naplnilo startupy, projekty, nápady a vynálezy. V jednu chvíli jich tam viselo asi 500.

Pak nastal další krok. Bylo třeba začít postupně profesionalizovat a čistit. Dnes to vypadá úplně jinak. Startupy mají unikátní nápad nebo postup. Nebo je za nimi edukace prostředí. Užívání správné terminologie, schopnost připravit podklady pro investora atd. Je to taková univerzita. Takže během těch deseti let se startupový svět, minimálně v našem okolí a v České republice, velmi vyvinul. Začal jsem to sledovat v zahraničí. Vyrostla média se zaměřením na problematiku startupů. Postupně to vyspělo a dnes samozřejmě slovo „startup“ vypadá úplně jinak.

Určitě jste viděl spoustu prezentací, kterým se říká „pitch“. Když srovnáte „pitch“ z období pořadu „Dne D“ a dnes. Jak moc prezentace se zlepšily?

Minimálně už jenom prezentační dovednosti jednotlivých lidí. Je vidět, že to mají omleté tisíckrát dokola. Neříkám jenom veřejně. Vědí, že je ohromně důležité v pár minutách publikum zaujmout. To je věc jedna. Samozřejmě vznikla celá řada školení, odborníků a mentorů, zaměřených na tuto oblast. Startupy potřebují několik milionů nebo deset milionů korun do nápadu. Základní znalost je umět to dobře „odpitchovat“. Úderně, aby si publikum odneslo to, co si odnést má.

Co se tedy změnilo?

Vše se posunulo s vývojem infrastruktury. Teď jsme úplně někde jinde než před lety. Foundeři mají mnohem lepší podmínky. Když tehdy s něčím přišli, tak to po pár letech nevyšlo. Tak chodí podruhé a potřetí s tím, že to třeba vyjde. Je jiná úroveň kvality zpracování, přístup, vystupování. Ty věci tehdy byly trochu přes palec. I čísla. Předpoklad, kolik potřebujeme. Neříkám, že teď je to zásadně jiné. Mnohdy přijdou lidé, kteří nevědí, kolik si mají od toho investora vzít, aby svůj byznys někam posunuli. Minimálně ale mnohem hlouběji přemýšlejí. Nechají si poradit. Najmou si mentora. Vědí, že jde o něco důležitého a nechtějí udělat chybu. Předtím to byl opravdu „klondike“. Naši členové klubu zmiňují, že by foundeři neměli zapomínat na pokoru a umění naslouchat.

Co druhá strana? Investoři? Když vzpomínáte na dobu před deseti lety. Bylo možné říct, že existoval typický investor? Kolik jich bylo?

Investoři se možná neposunuli tak jako startupy. To je můj dojem. Nemůžu ale globalizovat. Intenzivněji jsme s nimi začali pracovat před pěti lety. To jsme udělali klub pro investory. Pamatuji si spoustu případů, kdy přišel investor a během měsíce naskákal do pěti věcí. Někteří si byznys plán pořádně ani nepřečetli a zkusili to jako rozstřel. Samozřejmě se mnohokrát spálili. Něco vyšlo, něco nevyšlo.

Jak to vypadá dnes?

Jsou výrazně opatrnější. Neznamená to, že by chtěli investovat méně. To určitě ne. Jsou opatrnější před vstupem. Doba vyjednávání se trochu protáhla. Je to více odbornější, profesionálnější. Nechci ale generalizovat. Vezmou si účetní, právníky, daňaře. Klidně celý tým. Opravdu foundera, než něco podepíše, „grilují“. I co se týče uvolňování peněz. Dříve bylo normální, že investor hned druhý den po podpisu smlouvy nalil potřebný kapitál. Dnes se to rozkládá do nějakých milníků v čase. Podle toho, jak si o to říká finanční plán, který by měl být verifikovaný vzájemně. To se taky změnilo.

Můžete vypíchnout několik segmentů? Na které se investoři nejvíce zaměřovali?

Nedávno jsme se díval na dokument, který vypovídal o našich realizacích za poslední dva roky. Je to něco přes 20 realizovaných projektů. Je vidět, že se to také hodně mění. Dříve investoři často říkali, že chtějí jít do věcí, na které si můžou sáhnout.

Neříkám, že eliminujeme strojní zařízení a inovace. Třeba Sunflower Trimmer, který se u nás realizoval na přelomu roku. To je velmi úspěšná věc, která nesouvisí s žádným softwarem. Teď se vše více posouvá do technologií, e-commerce, řešení v oblasti fintechu.

To samé cítím v AR a VR. Máme startup, kde jsme jako angelové i cofoundeři. Je to programátorské studio, zaměřené na tuto oblast, kde vyvíjíme a testujeme nasazení do různých „industries“. Před rokem a půl to lidé skoro nechápali. Firmy nevěděly, proč by to měly využívat. A najednou „bum“ a umí si to představit každý. A je o to velký zájem.

S týmem Busymanu jsem se potkal virtuálně na WeAre Summitu. Jak podle Vás virtuální realita může proměnit svět investorů? Budou opatrnější? Na co se zaměří více? Co jste zažili v Busyman během posledních dvou měsíců?

Museli jsme poměrně rychle zareagovat. Hned první pracovní den po vyhlášení opatření kvůli koronaviru jsme zmizeli z Prahy. Na různá místa, byli jsme po chalupách a u rodičů, na horách, u jezer. Opatřili jsme si dostatečně rychlý internet a první den jsme začali fungovat kompletně v online režimu. Trochu jsem se toho bál. Den po aktivaci opatření jsem odjel do severních Čech na chalupu. O situaci jsem intenzivně přemýšlel. Vizualizoval jsem si různé černé scénáře. Samozřejmě jsem se bál, jak zareaguje tým. Jak budeme všechno řešit online. Ale jde to. Nastavili jsme systém pravidelných meetingů přes různé platformy.

Co jste třeba používali?

Nejvíce nám vyhovoval Zoom a Skype. S kolegy jsme se potkávali právě díky „onlinu“ i několikrát denně. Najednou zjišťujeme, že některé věci dokážeme více posouvat, protože máme přesně dedikovaný čas, v němž chceme konkrétní věc řešit. Není to žádné odchycení na chodbě nebo u oběda. To není tak efektivní. Ušetří se za cestování, veškeré přejezdy.

Ve finále jsem zjistil, že jsem jel 11 hodin denně a zvládal jsem osm až deset schůzek. Někdy i více. V extrému možná i patnáct. Osobně jsem se začal zaměřovat na automatizaci našeho vlastního backendu. To je věc jedna, ke které se dostanu. Druhá část, na kterou jsem se začala zaměřovat, byla komunikace s našimi klienty. Primárně s naším Angel klubem, ale i s lidmi mimo klub. Teď máme dohromady asi 1300 andělských investorů. Denně jsem pět z nich oslovil. Domlouval jsem si časové sloty, dali jsme si nějaký vzájemný refresh. Hodně mě zajímalo, jak to kdo zažívá. Jaká volí opatření, aby stabilizoval svůj byznys. S jakou chutí kouká po investicích do startupů a obecně. To bylo zajímavé. Padly velmi zajímavé názory.

Například?

Co se týče naší automatizace, doba nás donutila k tomu, že řadu věcí, které řešíme offline v kanceláří, jsme přenesli do online. Osobně předpokládám, že se to může opakovat. Eliminujeme schůzky se startupy, ale ne na úkor kvality. Naopak. Vytváříme prostředí, kde si komfortně můžou vytvořit „pitch deck“ pro samotné byznys plány. Formou různých nápověd, pomocných berliček, pomocí odkazů, edukace. Startupisté se díky tomu dokážou bez jakéhokoliv mentora kvalitně připravit na to, co je zapotřebí. Pak jenom zkontrolujeme z naší strany a umíme to pouštět do databáze „angelů“. Tam se to může prolínat v rámci několika klíčových slov a parametrů, právě podle profilu angela. Když se přihlásí člověk jako angel, tak si nastaví parametry, co ho zajímá. Pak ho budeme propojovat s tím, co je pro něj relevantní. To je zásadní věc, kterou máme skoro hotovou. Zanedlouho to začneme spouštět. I tak si myslíme, že určitá dávka „offline“ akcí i meetingů je důležitá. Nechceme zapomínat na to, co osobní setkávání přináší.

A negativa? Co bylo během přísných opatření složité?

Čeho jsem se hodně bál, jsou eventy, které jsme rozjeli minulý rok. Byla jich celá řada. Například Busyman Angel Day, Pivo s investorem. To mělo skvělé dopady. Asi i díky tomu se zvýšily konverze za minulý rok. A najednou, nemůžeš se potkat ve skupině více než dvou lidí. Přemýšleli jsme, jak na to zareagovat. Pojďme udělat něco, co jsme měli udělat už dávno. Pojďme přelít eventy do online prostředí. Zase jsme zvolili známou platformu. Řekli jsme si, že to vyzkoušíme. V průběhu dvou hodin se odprezentují čtyři projekty. Budeme mít moderátora, přihlásí se nám angelové, kteří budou mít možnost psát dotazy. Po každé prezentaci moderátor dotazy přečte. Po eventu budou mít účastníci možnost rovnou si vybookovat hovor na následující den. Ušetříme tím vlastně čas všem stranám a zároveň se neztratí ta „nit“, která často bývá při offline eventech.

Nakonec se také ušetří peníze za eventy… .

Je to lepší po všech stránkách. Nejen to. Klub máme po celé republice. Někdy svými eventy eliminujeme ty, kteří to mají do Prahy dál. Takhle se nám přihlásili investoři od Aše až po Opavu. Udělali si čas. Ušetří za cestování. Fokusují se jen na prezentace. Kolikrát to také eliminuje, když se někdo stydí v kolektivu zvednout ruku. To v chatu není problém. Je to velmi efektivní nástroj. Osobně bych u toho zůstal.

Teď uvažujeme o tom, že takto budeme muset naředit naše standardní eventy. Možná budeme streamovat, jednou opravdu uděláme fyzický event, další bude online. Toto rozhodně zafungovalo.

Také jsme začali našim klientům nabízet možnost video teaserů. V několika minutách připraví svůj projekt na kameru. Je to nástroj, který můžeme používat do budoucna. Investorovi to pomáhá navnímat foundera. Je to něco navíc, co vám byznys plán nedá, než se vůbec ti dva posadí k jednomu společnému stolu. Nejnovější projekty mají tyto video teasery již aktivní.

Jaké jsou další plány Busymana?

Vymýšlíme spoustu dalších věcí, které jsou podstatně sofistikovanější. Vzhledem k tomu, že připravujeme složitý backend, kde budeme pracovat s daty. Ve spolupráci s jedním naším angelem, který vytváří matematické postupy na ověřování hypotéz. Budeme zkoušet tuto jeho věc v několika místech našeho backendu zakomponovat tak, abychom mohli startupu ověřit, zda má jeho byznys plán smysl nebo ne. Budeme schopni dát nástroj, který řekne, v jaké fázi projektu se zrovna nachází a co je třeba v tu chvíli udělat tak, aby šel dopředu. Mnohdy to totiž nevědí. Vše bude na základě algoritmů, které už jsou připravené. Teď jenom hledáme cestu, jak to do toho zakomponovat, když tam data budou.

Co investoři? Jak jste s nimi komunikovali v době přísných státních opatření?;

Byl jsem s nimi v pravidelném kontaktu. S některými i několikrát denně. Třeba na tři hovory. Vnímal jsem jejich zpětné vazby a názor na aktuální situaci a startupový ekosystém. Hodně se to měnilo. Něco jiného bylo první a druhý týden. Něco jiného byl konec dubna a květen. Lidé reagovali různě.

Jak se to podle Vás během pandemie s investory vyvíjelo?

Ze začátku jsme viděli vystrašené lidi, kteří se vyhýbali ostatním i na chodníku. Teď už je to jiné. Dávají si pivko na zahrádce. Nicméně na začátku se všechno rozhodně přibrzdilo. Angelové z manažerských pozic byli odstavení na home office. Začali přemýšlet, zda v něčem takovém chtějí pokračovat. Možná se více dívali směrem novým možnostem přes startupy. Ti, kteří měli už vyděláno a nepotřebovali hasit někde nějaké problémy. Začali více spekulovat. Vyčkávali, jaký to bude mít vliv na valuace. Začali uvažovat tak, že budou mít možnost kupovat s discounty. Dokonce zazněly názory, že jedna věc jsou startupy, ale že větší smysl má kupovat zavedené firmy v nesnázích. Firmy s účetní historií a jasnou hodnotou, které ale špatně hospodařily. Teď přišla možnost koupit levněji a naředit si portfolio.

Můžete jmenovat konkrétní situace?

Byli tam i tací, kteří okamžitě začali hledat řešení, která by více korelovala se situací, která nastala. Ať už samotné e-commerce, delivery v obecné rovině, nebo startupy zaměřené na nějaké filtry. Ze začátku to bylo zvláštní. Někdo vyčkával, někdo se zasekl. Někdo opravdu hasil průšvihy ve vlastní firmě.

Někteří naši investoři mají gastronomické řetězce. Zaznělo například: „Já potřebuji nalévat tří miliony měsíčně a nemůžu to více seškrtat. Zaplatím třikrát a můžu to jít zavřít.“ Nemůžou dát peníze do startupu. Proto se to z části zpomalilo. Byly jiné priority. Vzít deset milionů, to by bylo „kamikadze“. Záleželo na tom, z jakého prostředí investor pochází. Nicméně mám pocit, že poměrně rychle vystřízlivěli. Co mě zaujalo, že během dubna a května se intenzivně oživil náš vlastní klub. A také lidé, s nimiž jsme historicky komunikovali. Bylo období, kdy se nehlásili noví lidé. To bylo cítit koncem dubna.

Na druhou stranu, co se týče konverzí z našich eventů, které proběhly dva nebo tři online, tak tam se normálně pokračovalo jako loni v živých eventech. Dokonce zainvestovali i investoři, kteří tak často na naše eventy nechodí, přesto jim online event přinesl projekt, kde proběhl „match“. Jde to. Věřím tomu.

A co teď v červnu?

Trochu se to rozhýbává. Po čem ti investoři půjdou, které každý z nich bude mít v povědomí, co bylo dotknutelné a nedotknutelné v období, které proběhlo a možná nás ještě opakovaně čeká. Půjdou po věcech, kterých se to minimálně nedotkne, nebo je to spíše bude akcelerovat. Jedna z mnoha věcí, které akcelerovala, je startup iSmlouva. Řeší digitalizaci podpisů. Vystřelil Košík, Rohlík, DoDo a další. Potřebovali najímat kurýry, byly limity osobního setkání. Takže iSmlouva vystřelila přesně podle startupových příruček. A oba jim brutálně požehnala. Vůbec to nečekali.

Štěstí přeje připraveným…

Co bylo skvělé pozorovat, jak kdo na to uměl reagovat z té strany startupů. Některé startupy to zamrazilo. Někdo nevěděl jak dál, někdo bohužel musel ve druhém kvartálu raisovat peníze. Najednou se zavřely kohoutky. Startupy se dostaly pod tlak. A pak foundeři nabízeli podíly s discountem. Někteří reagovali překvapivě dobře a velmi rychle. V řádu dní zvládli změnit byznys model a přizpůsobily se nelehké době.

Startupy by to měly umět. Zareagovat rychle, pružně, změnit byznys plán…

Možná i to se trochu změnilo za těch deset let. Na začátku si lidé mysleli, že jejich řešení bylo vytesané do kamene a když jim to někdo sestřelil, tak to zabalili a šli dělat něco jiného. Teď doba ukázala, kdo je připravený také mentálně. Řada lidí změnila byznys model, a nakonec to bylo i vhodnější.

To je takový ten izraelský přístup. Někde neuspěli, sesbírali zkušenosti a využili je v dalším projektu. A využijí to znovu, protože doba se bude rychle měnit. Čekají nás velké věci. Všichni se budeme muset učit nové věci. To, co půjde nahradit, se nahradí. Hodně věcí vznikalo jenom kvůli zábavě. Teď se to bude vracet zpátky – jídlo, energie. Digitalizace je nevyhnutelná, ale možná nás čeká lehká katarze. Možná už to nebude jako dřív.

Z různých výzkumů vyplývá, že se eliminují zbytečné věci, zbytečná řešení. Víc se půjde na samotnou podstatu. To je správně. Tak to má být. Už to nebylo v pořádku. Třeba před dvěma roky nebylo v pořádku, kam až došlo „krypto“. Vznikalo tisíce a tisíce burz. Lidé se v tom nemohli vyznat. Bylo těžké si na cokoliv vsadit. Trh šel nahoru, bylo jedno na co člověk vsadil. Pak přišel brutální zásek, trh se začal pročišťovat. Zůstane pár coinů, které mají význam. Dva nebo tři, maximálně do desíti. To tak je. Ve startupovém světě je to podobné.

Jaká je vize Busymana do konce roku?

Na to je jednoduchá odpověď. V řadě věcí, jak jsou nastavené, chceme pokračovat dál. Chceme více klást důraz na technologii, automatizaci. Moje optimální představa je, že opravdu během měsíce můžeme mít plně funkční backend. I kdyby ta doba znovu nastala, aniž bychom se museli s kýmkoliv potkávat, byznys pojede dál. Více se otevřeme světu. Může k nám přijít více projektů. Během krátkého období jich dokážeme víc připravit tak, aby splňovaly všechny parametry, na které se dívají angelové. Budeme se snažit zvyšovat efektivitu konverzí chytrým párováním jedné a druhé strany. Možná budeme dělat intenzivněji naše eventy, protože nám to online umožňuje. Více půjdeme do digitálu. Chceme více přitlačit na mentoringový program. Víc pomáhat startupům a firmám, které se dostaly do nesnází. To nás hodně baví.

Nechceme jít masovkou. Chceme vyšší kvalitu, ale zároveň se chceme otevřít více klientům. Protože to nebude závislé na schůzkách s našimi kolegy v rámci e-mailové komunikace. Trochu jim to „předžvýkáme“ automatizovaným backendem.

Filip Major je zakladatelem startupové investiční platformy Busyman.cz, idea makerem, obchodníkem a andělským investorem. Podnikatelům pomáhá s nastavením jejich smysluplného obchodního modelu, logikou webových platforem, vizuální identitou firmy i se strategií vyjednávání s investory a fondy o potenciálním vstupu do projektu. V rámci Busyman.cz je zodpovědný za více než tisíc andělských investorů. Blízké jsou mu také finanční technologie, PropTech, GastroTech, AR/VR, digitalizace procesů, obchod, textilní a automobilový průmysl, ale i umění a design, které jsou zároveň jeho koníčkem.

Newsletter