Euro navyšuje zisky proti dolaru a překonalo hranici 1,1800 EURUSD. Posilují i procyklické měny. Měny regionu drží ztráty, jediná koruna je smazala na úroveň otevírací ceny kolem 25,65 za euro.

Dieselgate: Investoři chtějí po Volkswagenu 8,2 miliardy eur

AKTUALIZOVÁNO: Celkem 8,2 miliardy eur žádají investoři kvůli emisnímu skandálu, známému jako dieselgate, po automobilce Volskwagen podle německého soudu v Braunschweigu. Ten sečetl všechny doručené nároky a o celkovém čísle informoval.

Za ztráty, plynoucí z podvodných údajů o emisích aut z koncernu Volkswagen, se investoři hodlají soudit o odškodné v celkem zhruba 1.400 otevřených soudních případech. Soud v Braunsweigu kauzu posuzuje jako soud, místně příslušný pro region, ve kterém Volkswagen sídlí.

Nároky investorů jsou vznášeny v rovině utrpěných škod za velmi pomalý přístup automobilky k přiznání chyby a její nápravě. Volskwagen ale všechna tato obvinění odmítá. Analytik Frank Schwope z německé NordLB v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25 miliard až 35 miliard eur.

Manipulací s emisemi u svých naftových aut porušila automobilka Volkswagen ve většině zemí Evropské unie evropské zákony na ochranu spotřebitele, řekla německému listu Die Welt v úvodu září eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. Pro spotřebitele v EU bude podle ní složitější vymoci na firmě odškodnění podobné tomu, jaké získali spotřebitelé v USA. Rozhodovat totiž nakonec budou muset soudy v jednotlivých zemích EU.

Kauza Dieselgate má příznání. Mluvit se rozhodl inženýr VW

Volkswagen i tato obvinění, vznesená Jourovou, odmítl. „Jedno se ukazuje už teď: Volkswagen ve většině členských zemí (EU) jasně porušil evropské zákony na ochranu spotřebitele. Považuji proto za nutné, abychom na evropské úrovni koordinovaně zakročili,“ řekla deníku Die Welt česká eurokomisařka.

Německý koncern Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Při jízdě přitom auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů.

Podle informací Die Welt z Evropské komise firma zákony na ochranu spotřebitele porušila ve 20 zemích EU.

Jourová: Volkswagen porušil zákony na ochranu spotřebitele

Pokud jde o možnost odškodnění, liší se podle Jourové evropský systém od amerického. „V EU není možnost kolektivního odškodnění upravena podobným způsobem. V některých zemích musí vzít spotřebitelé věc do vlastních rukou a obrátit se na soud, aby rozhodl o jejich právu na odškodnění,“ uvedla pro Die Welt.

Evropská komise Volkswagen v létě vyzvala, aby zvážil přiměřené odškodnění pro své zákazníky. Podle mluvčí komise ale odpověď firmy „nebyla povzbudivá“, a je proto na spotřebitelích, jak budou reagovat.

Koncern Volkswagen zatím v Evropě opravil méně než deset procent z 8,5 milionu naftových vozů, kterých se na tomto kontinentu týká skandál kolem manipulací s měřením emisí, uvedla firma v tomto týdnu.  Podle manažera VW Manfreda Borta, který má svolávání naftových aut v Evropě na starosti, bylo doposud opraveno něco přes půl milionu vozů. „Jsem si jistý, že během příštího roku svolávací proces (v Evropě) dokončíme,“ uvedl Bort v časopisu Inside vydávaném pro zaměstnance koncernu.

V České republice začal Volkswagen naftové automobily kvůli emisní aféře svolávat v květnu. Celkově by mělo být v Česku do servisů povoláno asi 58.000 vozů Volkswagen, Audi a Seat a přibližně 106.000 škodovek.

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

Newsletter