Evropské i americké výnosy rostou. Dolar mírně silnější pod 1,0700 za euro. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Dnes část zisků odevzdala nad tuto hranici.

Dubnový maloobchod nepotěšil, prodej potravin ovlivnily Velikonoce

Tuzemské maloobchodní tržby klesly v dubnu meziročně o 0,3 procenta, přičemž podle analytiků Bloomberg se čekal růst o 1,2 procenta. Silný březnový růst o 10,1 procenta pak Český statistický úřad revidoval na 10,7 procenta.

„Dubnovým prodejům nepřály zejména kalendářní vlivy. Ty naopak nebránily dalšímu výraznému, více než dvacetiprocentnímu růstu tržeb eshopů. Češi se naučili na internetu nakupovat téměř vše. Zatímco u potravin byla překážkou zejména logistika, která se úspěšně řeší, a zákazníci mohou on-line nakupovat jídlo i v menších městech, v případě luxusního zboží zatím zákazníky odrazuje obava, že koupí padělek. Zároveň si chtějí užít nákup v luxusním kamenném obchodě se vším všudy,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Česká republika.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy snížily v dubnu reálně o 0,8 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 0,9 procenta. Naopak tržby za potraviny vzrostly o procento a za pohonné hmoty o 0,1 procenta.

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 4,8 procenta, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,7 %, za potraviny o 3,6 % a za pohonné hmoty o 3,0 %. Meziroční vývoj neočištěných tržeb byl ovlivněn nižším počtem pracovních dní (o tři dny méně než v dubnu 2016) a také velikonočními svátky, které loni připadly na březen.

Meziročně se maloobchodní tržby bez očištění zvýšily o 2,7 procenta, přičemž za potraviny vzrostly o 4,3 procenta, za nepotravinářské zboží o 2,6 procenta, zatímco za pohonné hmoty klesly o 0,9 procenta.

„Při letmém pohledu na dubnová data se může zdát, že maloobchodní tržby zpomalují, ve skutečnosti byl však letošní duben specifickým měsícem. V první řadě měl letošní duben jen osmnáct pracovních dnů oproti loňským jednadvaceti. Další zkreslení přišlo ze strany Velikonoc, které byly letos v dubnu, zatímco loni v březnu,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. 

Dodal, že důvěra spotřebitelů se i nadále pohybuje v blízkosti historických maxim, ačkoliv v květnu se mírně zvýšily jejich obavy ze zhoršení ekonomické situace v nadcházejících dvanácti měsících. Spotřebitelé rovněž plánují o něco více spořit. „S ohledem na setrvalý pokles nezaměstnanosti a rostoucí mzdy je však krajně nepravděpodobné, že bychom v nadcházejících měsících byly svědky výraznějšího zpomalení maloobchodních tržeb. Růst maloobchodních tržeb by se tak i v nadcházejících čtvrtletích měl pohybovat kolem pěti procent,“ doplnil Novák.

Newsletter