Důvěra v českou ekonomiku znovu klesla

AKTUALIZOVÁNO: Celková důvěra v českou ekonomiku pokračovala v březnu v korekci svého růstu, jenž kulminoval v lednu. Stejně jako v únoru ochladl optimismus jak na straně podnikatelů, tak spotřebitelů. Uvedl to hlavní ekonom skupiny Roklen Lukáš Kovanda.

Souhrnný indikátor důvěry se podle dnešních údajů Českého statistického úřadu proti únoru snížil o 0,4 bodu na hodnotu 96,7 a indikátor spotřebitelské důvěry se snížil o 1,4 bodu na hodnotu 104,8. V meziročním srovnání jsou souhrnný indikátor důvěry a indikátor důvěry podnikatelů vyšší, indikátor důvěry spotřebitelů je nižší.

Mezi spotřebiteli se podle Kovandy zvýšily obavy z ekonomického vývoje v následujících dvanácti měsících. To souvisí s očekávaným pomalejším růstem české ekonomiky, než jakého jsme byli svědky v roce 2015, a také s ukončením zlevňování pohonných hmot. Ty se na cenovém dně ocitly koncem února. „Během března už spotřebitelé u čerpacích stanic čelili mírně se zvyšujícím cenám, což koriguje jejich vysoce, avšak neudržitelně optimistický pohled na českou ekonomiku. I tak však jejích nálada zůstává v historickém ohlédnutí na vysoce příznivé úrovni,“ dodal Kovanda.

 „Vzhledem k tomu, že nelze čekat přílišné zvyšování cen pohonných hmot, ani obecné inflace, a vzhledem k tomu, že lze naopak počítat s růstem reálných mezd v nadcházejících měsících, důvěra spotřebitelů by neměla výrazněji klesat a současnou situaci lze opravdu chápat spíše jako určitou korekci až příliš optimistické nálady,“ uvedl Kovanda. Poměrně solidní úroveň si podle něj uchovává i podnikatelská důvěra, byť ta se neblíží svým historickým maximům z roku 2007 tak jako důvěra spotřebitelská. Podnikatelé stále hledí opatrně na křehkou ekonomickou konsolidaci eurozóny a rovněž vnímají horší než loňské vyhlídky české ekonomiky. Jejich náladě nepomáhá letošní zhoršování výhledu globální ekonomiky, ani spekulace o dopadech britského vystoupení z EU či „tvrdého přistání“ v Číně.

Indikátor důvěry podnikatelů se proti únoru snížil velmi mírně o 0,2 bodu na hodnotu 95,1. Mezi podnikateli se důvěra zvýšila mírně ve vybraných odvětvích služeb, v průmyslu se snížila velmi mírně a ve stavebnictví a obchodě se snížila. Indikátor důvěry spotřebitelů se meziměsíčně snížil o 1,4 bodu na hodnotu 104,8.

 

Newsletter