Efektivnější podnikání? Potřebujete vytrvalce s nepříjemnými otázkami

A business man with an open hand ready to seal a deal

Řada firem prochází v posledních měsících digitální transformací. A to jak vnitřních procesů, tak i celého byznysu. Šéfové i management se proto stále více rozhlíží po nástrojích, od kterých si slibují zvýšení efektivity zaměstnanců. Obrátí se proto na seniorního konzultanta – odborníka, od něhož očekávají hladký přechod celé firmy k používání nového systému. Bohužel to je moment, kdy často dochází k nepochopení. Jaká je tedy role a kompetence konzultanta?

Na začátek si, pro ilustraci, dovolím jeden špatný příklad za všechny. Běžná je praxe, kdy šéf jednoho dne bouchne do stolu se slovy: „Letos budeme agilní a začneme používat metodiku scrum.“ Tím ale odsune na druhou kolej konzultanta, který měl teprve pomoci s hledáním té správné cesty. Ani scrum, ani jiná sebelepší metodika totiž nezaručuje úspěšné osvojení a používání. Toto je samozřejmě extrémní příklad, kdy se klient upne na jeden konkrétní systém či nástroj, od kterého si slibuje lepší obchodní výsledky. Může jít také o to, že se chce držet trendů bez ohledu na jejich přínos.

Firmy by měly hledat klíčovou osobu pro byznys, nikoli ajťáka dodávajícího službu

Firma neplatí pouze za zavedení nového systému, ale především za know-how konzultanta. On je tím klíčovým prvkem a partnerem pro byznys. Většina jeho otázek nezačíná „jak“, ale „proč“. Proč se děje toto? Proč je to potřeba? Bude chtít pochopit fungování firmy do detailu. Nejprve je totiž třeba vybrat cíle, až pak pro ně hledat konkrétní nástroje. A to dobrý seniorní konzultant dokáže.

A jak poznat, že máte tu čest s dobrým konzultantem? Především s vámi bude jednat na rovinu, věcně a bez kliček. Budou ho zajímat cíle, KPI, celková vize firmy. Bude se ptát i na věci, které firma většinou nechce odtajňovat, otázky budou nepříjemné a bude při tom vytrvalý. Na nějaký čas splyne s chodem firmy a bude se snažit poznat klíčové zaměstnance. Pokec u cigarety udělá často víc než série „výslechů“. Někteří se nebojí ani vyměnit si na chvíli roli se zaměstnanci, sami si zkusí v dané aplikaci pracovat a nechají se přitom navádět. To je další z mnoha způsobů, jak si udělat všeobecný obraz o fungování firmy.

Konzultant musí přijmout problémy klienta za vlastní

Co dělá seniorního konzultanta seniorním, je všeobecný přehled. Vyzkoušel již řadu systémů a některé z nich poznal opravdu do hloubky. Žádný z nich ale a priori nepreferuje a soustředí se na konkrétní problémy, se kterými se klient potýká, a až následně, až s jejich znalostí, navrhne, jak se s nimi vypořádat. Stinnou stránkou celého ekosystému je to, že ani v České republice, ani jinde ve světě není a podle mě ani nikdy nebude dostatek seniorních konzultantů. Najít jednoho z nich vyžaduje pořádnou dávku trpělivosti, dobrá doporučení a také trochu štěstí.

Nutno dodat, že za určitých okolností nemusí být pro firmu špatná volba ani konzultant, který ještě donedávna zastával juniorní pozici nebo specialista zaměřený do hloubky na vybrané oblasti, řešení a procesy. Rovněž lze narazit i na mentory, kteří již mají za sebou léta zkušeností, ale nyní raději chodí na přednášky či píší blog. Ty sice bývá složité přesvědčit, že je pro ně nabídka dostatečně zajímavá, ale rozhodně mohou nabídnout vysokou erudici.

Všechno jde, když se chce

Často je největším nebezpečím klient sám sobě. Jeho zcestné představy o byznysu, který dělá. Co je ale nejdůležitější: i sebelepší systém a zdokonalení procesů se neobejde beze snahy zaměstnanců. Proto musí mít v sobě konzultant dostatek empatie a zjistit, zda vůbec změny podporují.

Co tedy od konzultanta očekávat? Ukáže vám správný směr. Hloubku už dodají specialisté na zvolený systém. A jak to může posoudit firma? Všeobecný přehled i odborný vhled mívá jediná osoba jen velmi zřídka. Proto se vyplatí vsadit na společnosti, které se zabývají nejen konzultingem, ale řešení následně dokážou i realizovat. Jen tak dostane konzultant zpětnou vazbu a může posoudit, zda bylo řešení efektivní.

 

Newsletter