Fintech Daily: Jak je to s Uberizací bankovnictví

Dnešní výběr aktualit ze světa fintech staví do kontrastu dva rozdílné pohledy na problematiku Uberizace bankovnictví. V posledních dnech se objevil názorový rozpor dvou renomovaných finančních deníků. Wall Street Journal ve svém článku popisuje právě probíhající přerod bankovnictví podobný tomu, jaký způsobila společnost Uber mezi taxi službami. Proti tomu se staví článek The Financial Brand, který se snaží pojem Uberizace vysvětlit podrobněji a uvést na pravou míru, čeho Uber ve svém oboru skutečně dosáhl.

Uberizace bankovnictví (WSJ)

V dnešní době již všudypřítomná společnost zajišťující taxislužbu využívá jednoduchý nástroj – aplikaci v mobilním telefonu – k tomu, aby propojila ty, kteří potřebují odvést s těmi, kteří nabízí odvoz. Uber je high-tech prostředník, který udělal ze všech ostatních zprostředkovatelů rázem zastaralé. Před Uberem samozřejmě bylo možné si objednat taxi, ovšem to bylo mnohem komplikovanější pro obě strany. V čem spočívá převrat, který Uber přinesl, je právě vytvoření skutečného tržního prostředí.

Finanční svět je jednou z nejvíce zprostředkovávaným odvětvím na planetě – a to je přesně ta oblast, která se změní podobným stylem, jako tomu bylo s taxislužbami a Uberem. Uberizace kromě toho také znamená využívání rozsáhlého množství dat a technologií k tomu, aby vzájemné propojení bylo co nejvíce funkční a hladké.

Nejznatelnějším projevem Uberizace v bankovnictví je rozšíření tzv. peer-to-peer půjček. Stejně tak jako Uber vrací každému, kdo má auto, možnost jiným nabízet odvoz, dávají i P2P půjčky možnost každému, kdo má přebytečné finance, půjčit jiným. Přesně tak, jak to dělali lidé v dávných dobách před rozšířením bank. P2P půjčky jsou tak něco nového a starého současně.

Neexistuje žádná Uberizace bankovnictví (The Financial Brand)

Dochází ovšem ke špatné interpretaci toho, co Uber ve svém odvětví skutečně udělal. Před ním bylo pro sektor taxislužeb charakteristická existence velkého množství relativně malých společností. S čím Uber přišel především, byla strategie „sloučení“ vysoce roztříštěného odvětví. Uber ale zdaleka nebyl první, kdo s podobnou strategií prorazil. V 80. letech například se stejnou myšlenkou přišla společnost SuperCuts v oblasti kadeřnictví.

V bankovním sektoru velice pravděpodobně také dojde k určité konsolidaci jednotlivých hráčů a k defragmentaci sektoru – a dojde k tomu díky vzniku mnoha fintech společností. Nicméně budou to právě velké existující banky, na kterých bude toto slučování stát, a ne jeden nový startup, tak jak tomu bylo u Uberu. Pojem Uberizace by proto ve spojení s bankovnictvím z důvodu vytváření mylných představ vůbec neměl být používán.

Keňa: Když mobilní telefon je současně i bankou

Mobilní telefon se pro obyvatele Keni, vzhledem k jejich současnému životnímu stylu, stává stále důležitějším. Ačkoliv to zní možná až ironicky, i v Keni, kde jen čtvrtina lidí má přístup k elektřině se rozšiřuje využívání aplikací mobilního bankovnictví a nabitý smartphone je nezbytnou součástí jejich života – přestože musí denně ujít i několik kilometrů, aby si jej mohli nabít (existují i speciální obchody nabízející za poplatek dobíjení telefonů).

Lidé v Keni denně obchodují například s dobytkem a ještě nedávno probíhali veškeré transakce výhradně v hotovosti. Mít u sebe ale velký objem peněz v hotovosti není praktické. Proto se v zemi, kde téměř nejsou banky, velmi rychle rozšiřuje využívání mobilních aplikací, se kterými si lidé mohou vzájemně zaplatit. Takovou příležitost si samozřejmě nenechávají ujít fintech startupy, které se snaží své produkty maximálně zpřístupnit a přizpůsobit potřebám lokálních uživatelů.

 

Pojem „fintech“ je v podstatě zkrácení a spojení slov „finance“ a „technologie“. Jedná se o fúzi správy financí s technologickým sektorem, který zahrnuje internet, mobilní a sociální technologie, cloud computing a mnoho dalších. Tedy de facto všechno, co inovuje současný finanční systém.

Do archivu článků FinTech Daily se podívejte ZDE

Newsletter