Japonci tvoří podstatnou část klientely ve Fintokei. Z jejich dat navíc vyplývá, že japonský styl obchodování se od evropského přístupu dost liší. A jsou to právě tyto rozdíly, které stojí za to zmapovat.
Vstup české prop tradingové společnosti Fintokei na japonský trh byl kalkulovaným krokem. Jedním z důvodů byla zkušenost Japonců s online tradingem a investicemi. Japonské veřejnosti totiž možnost přivýdělku na akciových či jiných trzích uhranula už koncem osmdesátých let minulého století. Pozdější přechod na online tradingové platformy na obrazovky laptopů či mobilních telefonů tuto vášeň u Japonců pouze znásobil.
Fintokei působí v Japonsku už dva roku a za tu dobu nasbíralo dostatek dat na menší srovnávací analýzu. Tu si teďka v několika odstavcích shrneme.
Co dělají Japonci jinak?
Obchodují více než Češi
První důležitý rozdíl je podle Fintokei ve frekvenci učiněných obchodů. Japonští obchodníci jsou mnohem aktivnější než jejich evropští potažmo češští kolegové. Upřednostňují také rychlejší obchodní styly (intraday a scalping). Ty jsou mnohem náročnější, avšak obchodník v rámci nich otevře i uzavře obchod během několika málo sekund, minut či maximálně hodin.
Přes noc nezůstává otevřený žádný obchod.
V praxi to může vypadat tak, že zatímco úspěšní čeští obchodníci učiní kolem 15-50 obchodů měsíčně, ti japonští mnohdy i pětkrát více. Rekordmanem je podle Fintokei jistý Yusuke, který během 4 měsíců zvládl 550 obchodů. Jeho celková úspěšnost přitom činila kolem 65 %. To mu ve Fintokei dovolilo dosáhnout na celkem 11 výplat zisku (tzv. payoutů) o celkové výši 3 milionů yenů (zhruba 500 tisíc korun).
Dokážou se přizpůsobit
Další silnou stránkou Fintokei klientů, pocházejících ze země zapadajícího slunce, je jejich flexibilita. Řízení rizik v tradingu je důležité a pokud nezvládnete ukočírovat ztráty, jsou vám zisky k ničemu. To Japonci vědí, ale pokud jde o splnění tradingové výzvy u Fintokei, dokážou údajně dělat různé ústupky.
David Varga, CEO Fintokei nám k tomu řekl toto:
“Splnění prvního kola evaluační výzvy u programu Fintokei ProTrader vyžaduje dosažení 8% zisku (v druhém kole pak obchodník potřebuje dalších 5 %, aby získal plnohodnotný účet k obchodování). Obchodníci si při plánování svých pozic stanovují poměr mezi rizikem a odměnou, tzv. risk reward ratio (RRR), které bývá obvykle nastaveno na 1:2 – očekávaný zisk je tedy dvojnásobkem možné ztráty na jednu pozici.
Zatímco čeští klienti Fintokei se tohoto poměru drží velmi přísně a jen zřídka z něj ustoupí, japonští obchodníci jsou ochotni RRR přizpůsobit, aby výzvu úspěšně dokončili, a neváhají tak vystoupit ze své komfortní zóny.”
Zároveň Varga dodává, že si je vědom, že tento styl nemusí sedět každému. Proto také Fintokei nabízí kromě programu ProTrader také jednodušší StartTrader, cílený na začínající obchodníky. Trojlístek programů Fintokei pak uzavírá SwiftTrader, ten pro změnu evaluační výzvu nemá vůbec.
Japonci mnohem lépe diverzifikují riziko
Podle Fintokei také mnoho japonských obchodníků obchoduje na více účtech najednou, a to z chytrého důvodu – diverzifikace rizik. Na japonské verzi svého blogu je k přečtení několik rozhovorů s japonskými obchodníky. Jeden z nich s přezdívkou Shalala k diverzifikaci řekl následující:
“Pokud začnu být na jednom účtu ztrátový, okamžitě ho opustím a přejdu na druhý, pokud se cítím v pohodě. Někdy ten den přestanu obchodovat úplně. Druhý den pak obchoduju na jiném účtu. Je to lepší, než jeden účet spálit a pak spálit i druhý.”
Tento přístup dává japonským obchodníkům větší šanci splnit evaluační fázi a dostat se k obchodování na účtech a k payoutům. Dokážou totiž udržet emoce na uzdě a předejít gamblingu. Ten ve Fintoi nevidí rádi. Případné provinilce však netrestají plošnými zákazy, ale spíše jejich účet uvedou do módu, který omezí maximální možný denní zisk.
Obchodování vysoké volatility během zpráv není v módě
Vždy, když dochází ke zveřejnění důležitých makroekonomických zpráv, či významné geopolitické události, trhy na to reagují zvýšenou volatilitou. Cena určitých aktiv se zkrátka pohybuje v mnohem větších výchylkách a obchodníci, kteří dokážou odhadnout jejich směr, na tom mohou významně profitovat. Tedy alespoň ti evropští, ty japonské to totiž příliš nezajímá.
“Zatímco u našich evropských klientů je obchodování během makroekonomických zpráv populární, Japonci to vidí jinak. Obchodování během vysoké volatility, typické pro vyhlašování zpráv, se totiž spíše vyhýbají. Jejich styl je často založený na obchodování během předvídatelnějších fází trhu.” podotýká Varga.
Co se týče oblíbených instrumentů, vede podle dat Fintokei mezi japonskými tradery měnový pár USD/JPY a EUR/USD, ale také jejich domácí akciový index NIKKEI. Japonci zkrátka zůstávají věrní své zemi a rádi obchodují v rámci domácí ekonomiky.
Klientů ze zahraničí ve Fintokei přibývá
Podle Davida Vargy tvoří Japonci (společně s Čechy) stále největší část klientely. Avšak vlivem mohutné globální expanze, kterou Fintokei aktuálně prochází, se začíná demografie klientů Fintokei významně měnit. Tučné zisky v podobě payoutů tak stále častěji míří na konta německých, italských či kanadských klientů. Třeba i o nich budou brzy dostupná data na podobné srovnání.
Zdroj: Fintokei
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.