Fundlift má potenciál stát se vedoucí platformou v regionu CEE

Fundlift má potenciál stát se vedoucí investiční crowdfundingovou platformou v regionu střední a východní Evropy (CEE). Po třech letech vidíme, že je o Fundlift zájem. Většina Čechů ale o něm ještě určitě vůbec neslyšela. Musíme dále mluvit o tom, že je možné získávat financování a investovat pohodlně online, a jaké výhody to přináší. Serveru Roklen24 to řekl CEO Fundliftu Radek Musil.

Pokud bys měl mít jen pár řádků na vysvětlení, co je Fundlift, co bys zmínil?

Fundlift je internetová platforma, na které různé projekty získávají investice od drobnějších investorů. Pohodlně, transparentně a inovativně. Financování probíhá formou investiční kampaně, která je spuštěná dva měsíce. Během nich mají dané projekty šanci přesvědčit investory. Díky značné propagaci jednotlivých kampaní Fundlift projektům umožňuje vedle získání financí i možnost získat nové zákazníky a zvýšit o sobě povědomí mezi širší veřejností. Jedná se tak o alternativu k financování bankovnímu.

Na druhou stranu, investoři díky Fundliftu mohou pohodlně online, transparentně a zdarma investovat do konkrétních společností, konkrétních podnikatelských záměrů a konkrétních týmů. Každý se může sám rozhodnout, jestli ho daná společnost investičně zaujme. Nemusí nikoho přemlouvat, aby s ním mohl investovat, když nemůže investovat milion korun. U nás to jde od pěti tisíc.

Jak vzpomínáš na úplné počátky Fundliftu? Co všechno se muselo stát před spuštěním prvních kampaní Burrito Loco a Enlog?

Spuštění Fundliftu se oproti plánu muselo posunout v čase, protože vývoj z hlediska IT trval déle, než jsme čekali. Zároveň jsme museli projít poměrně dlouhou právní analýzou jednotlivých procesů tím, že Fundlift je vůbec první projekt svého druhu v ČR. Se spuštěním se muselo v čase potkat hodně věcí. To, aby na Fundliftu byly vystavené první projekty, abychom byli připraveni na očekávaný nápor registrujících se investorů a aby všechny systémy běhaly, jak mají. Spouštěli jsme s velkým očekáváním. Vše naštěstí dopadlo velmi dobře. První kampaně byly vyprodány již za pár dní.

Máš představu o tom, kolik jednání s firmami jsi už absolvoval?

To se těžko odhaduje, ale na Fundliftu jsme za tři roky vystavili 55 firem. To je ale absolutní zlomek toho, kolik firem vidíme. Více než 95 procent podniků, které nás oslovují, musíme odmítat. S některými se osobně nevidíme, s některými ano. Meetingů jsme měli určitě s vyššími stovkami firem.

Jak moc se firmy, které mají zájem o Fundlift, liší?

Pouštíme k nám dva typy firem. Prvním jsou tech startupy, druhým jsou již větší, ziskové firmy. Zároveň tím, že jsme sektorově otevření, vidíme firmy z různých oborů. Mezi jednotlivými společnostmi, se kterými jednáme, jsou extrémní rozdíly v kvalitě podkladů, které mají k dispozici, ale hlavně obecně v připravenosti na získání externího financování a v pohledu na podnikání celkově.

Jaká jsou tedy aktuální čísla? Kolik peněz už firmy od spuštění Fundliftu získaly?

Za tři roky fungování Fundliftu u nás získalo 52 firem celkem 340 milionů, což vnímáme jako velmi dobrý výsledek. Fundlift je již ve fázi, kdy je jako produkt validovaný trhem a je o něj zájem.

Kolik má Fundlift zaregistrovaných investorů?

Zhruba 10 500. Jde většinou o fyzické osoby z celé ČR.

Kolik činí průměrná investice?

Je to 36 tisíc korun.

Kolik peněz již bylo vyplaceno na úrocích?

Přibližně devět milionů korun.

Můžeš zmínit nejúspěšnější emise, co se objemu týče?

Tři kampaně se svou velikostí vymykaly těm ostatním – skupina NWT u nás získala 25 milionů na svůj developerský projekt, výrobce spotřebních dílů na svařování a řezání kovů B&Bartoni získal 20 milionů na nové výrobní stroje a skupina Bidli získala 19 milionů korun také na development.

A které emise byly zafinancovány nejrychleji?

Kavárna eM3 coffee získala 800 tisíc asi za hodinu, stejně jako projekt DOBROTY S PŘÍBĚHEM. Technologická firma Silent Lab získala dva miliony za dvě hodiny. 

Jaká je celková úspěšnost Fundliftu? Můžeš jmenovat firmy, které peníze od investorů nezískaly?

Úspěšnost kampaní je přibližně 90 procent. To je dokonce více, než jsme očekávali, a významně více, než jaká je úspěšnost na platformách například v USA nebo v Británii. Je to tím, že dané projekty pečlivě vybíráme. Ne vždy ale kampaň uspěje. Financování nezískaly například projekty Brunio, LIGS Iniversity nebo HOP Arena.

Velmi úspěšná byla kampaň NWT. S dalšími developerskými projekty to bylo složitější. Můžeš uvést důvody?

Je to pro nás zpětná vazba a trochu i překvapení. Developerské projekty se na Fundliftu neupisují tak rychle, jak bychom mysleli. Důvodů může být několik – obecné očekávání, že se trh developmentu zpomalí, nebo to, že firmou, která na Fundliftu poptává financování, je holdingová entita daného developera, která sice drží podíly v dceřiných společnostech, a má tedy majetek, ale historické výnosy z jednotlivých projektů jsou realizované na dceřiných firmách, což pro investory to tak může být méně čitelné. Přesto si ale až na jednu výjimku developerské projekty na Fundliftu své investory našly.

Jak podrobně sleduješ, jak se jednotlivým firmám daří?

Po všech firmách chceme, aby cca jednou za půl roku reportovaly svým investorům. Informace o nich máme a s velkým množstvím daných projektů jsme v kontaktu i po kampani.

Fundlift již nějakou dobu spolupracuje s Expobank CZ. Co tato spolupráce přinesla?

Přinesla integraci do internetového bankovnictví klientů Expobanky, kteří mohou jeho prostřednictvím na Fundliftu velmi pohodlně investovat.

Co konkurence? Dělá někdo v Česku něco podobného?

Jsou zde různé prodejní portály, všechny ale fungují na jiném principu než Fundlift. Jsme jediná platforma v ČR, která spolupracuje s obchodníkem s cennými papíry (v našem případě Roklen360, a.s.), a jediná platforma, která je schopná kampaně propagovat, jak se patří, a jednotlivé emise řádně strukturovat. Některé prodejní portály vnímáme relativně dobře, ale myslím, že mohu říct, že Fundlift je skutečně unikátní.

Co připravuje tým Fundliftu v letošním roce?

Samozřejmě chceme navýšit počet a objemy jednotlivých kampaní i celkový počet investorů. Postupně získáváme nové partnery, se kterými chceme spolupracovat. Dále se věnujeme dlouho diskutovanému tématu možného spuštění sekundárního trhu.

Máš osobní cíl, vizi, čeho bys chtěl s Fundliftem dosáhnout?

Fundlift má potenciál stát se vedoucí investiční crowdfundingovou platformou v regionu CEE. Po třech letech našeho fungování vidíme, že je o něj zájem. Většina Čechů o Fundliftu ale ještě určitě vůbec neslyšela. Musíme dále mluvit o tom, že je možné získávat financování a investovat pohodlně online, a jaké výhody to přináší. Postupem času se budeme stávat čím dál tím relevantnějším doplňkem financování bankovnímu a více „mainstream“ produktem.

Radek Musil vystudoval jako nejlepší v ročníku obor Business Administration na University of New York in Prague a drží titul Master of Science z prestižní London School of Economics and Political Science, s oceněním Merit. V roce 2013 byl členem vítězného týmu investiční soutěže CFA Research Challenge a reprezentoval Českou republiku v EMEA finále v Londýně. Na investiční crowdfundingové platformě Fundlift pracoval od jejího začátku jako projektový manažer a aktuálně ji vede jako její CEO. Z finanční skupiny Roklen, která je mateřskou společností Fundliftu, má zkušenosti jako analytik firemních financí od roku 2014. V roce 2017 se stal akcionářem společnosti Roklen Holding.

Newsletter