Gender a financování. VC vládnou muži, crowdfundingu ženy

Jednou z nejmodernějších cest, jak získat peníze na svůj projekt, se za poslední roky stal tzv. crowdfunding. Tento způsob financování, který využívá výhody internetu, je charakteristický tím, že větší počet lidí přispěje menší částkou, přičemž ty pak složí (nebo by měly složit) potřebný obnos. Takto lze financovat podnikatelské nápady, veřejně prospěšné projekty, ale třeba i politické kampaně.

Mnoho vizionářů s nápadem a bez potřebných prostředků si však vklade otázku: Jak přiměji lidi, aby mi dali svoje peníze? Odpověď dává nová studie – povolejte do svého týmu ženy! Těm to totiž jde lépe; alespoň podle nového výzkumu z Indiana University, který v květnu publikoval časopis Journal of Business Venturing. 

Zatímco dříve se ukázalo, že v rámci startupů mají mnohem vyšší šanci získat prvotní financování ve formě rizikového kapitálu (tzv. venture capital, VC) společnosti založené muži, v crowdfundingu jsou podle nové studie naopak úspěšnější ženy. Autoři zde využili data z crowdfundingové platformy Kickstarter, přičemž zkoumali 416 projektů z posledních tří let. Zaměřili se především na otázku pohlaví podnikatele ve vztahu k finanční podpoře a úspěšnosti kampaně.

Crowdfunding pro developery. Alternativa a marketing v jednom

Výzkumníci zjistili, že u žen existovala větší pravděpodobnost úspěšného zafinancování projektu prostřednictvím platformy Kickstarter. Následně chtěli zjistit, proč tomu tak, proto provedli experiment se 73 amatérskými investory z východu Spojených států. Ten potvrdil prvotní hypotézu vědců, a sice, že vnímání důvěryhodnosti usnadňuje finanční podporu a že implicitní genderová předpojatost ovlivňuje ochotu investorů financovat podnikatele.

„Naše výsledky ukazují, že crowdfundeři v průměru vnímají ženy – podnikatelky jako důvěryhodnější než muže – podnikatele,“ citoval server Science Daily Regana Stevensona, jednoho z autorů. Podobně dopadly i dřívější výzkumy na toto téma, například společná studie společnosti PricewaterhouseCoopers a The Crowdfunding Center z minulého roku, jejíž výsledky rozebírá server Bloomberg.

 

Tento závěr je významný i v kontextu předchozích zjištění o relativní neúspěšnosti žen v případě získávání kapitálu pro startupy. Podle výzkumu citovaného serverem The Guardian provedeného na datech Velké Británie je u mužů o 86 % pravděpodobnější, že získají prostředky z rizikových fondů (venture capital) a o 56 % pravděpodobnější, že přilákají tzv. andělské investory. „Jestliže crowdfunder vykazuje vysokou úroveň implicitní genderové zaujatosti, je pravděpodobné, že investuje do projektu ženy, protože vnímá ženu jako důvěryhodnou,“ říká Stevenson.

To je přitom opačný vliv genderových předsudků oproti tomu, který byl detekován v oblasti rizikového kapitálu. „Dřívější výzkum v oblasti rizikového kapitálu se zasazoval o to, že ženy by měly zmírnit své ženské rysy, aby zvýšily své šance na získání finančních prostředků. Tato rada se však nejen zdá být dogmatickou, ale naše data ukazují, že to je prostě špatná rada pro podnikatelky, které získávají finanční prostředky prostřednictvím platformy pro crowdfunding,“ uzavírá profesor managementu a podnikání. 

Brexit nutí Evropu k akci. Chce crowdfundingové pasy

 

Newsletter