Historie nás naučila improvizaci. A co startupy?

V Česku existuje dost projektů, které stojí na výborném nápadu. Mají třeba i šikovný tým, ale nejsou schopni připravit použitelný business plán a přinést investorovi projekt v uvozovkách na zlatém podnose. Český národ je díky typické nedostupnosti zboží a služeb za minulého režimu schopný rafinované improvizace, a když problém člověka nevyřeší nějaký produkt na trhu, obvykle si pomůže sám. V rozhovoru pro Roklen24 to řekl Marek Habrnal, který bude v kurzu Angel Academy vysvětlovat, jak ocenit startup. 

Co si jako první vybavíte, když se řekne startup? 

 Odvahu, nadšení, probdělé noci, inovace technologií, globální ambice, ale někdy také nezdravě vysokou sebejistotu ve vlastní „dokonalý“ produkt.

Jaký je Váš názor na české startupy?

Mám pocit, že náš národ je díky typické nedostupnosti zboží a služeb za minulého režimu schopný rafinované improvizace, a když problém člověka nevyřeší nějaký produkt na trhu, obvykle si pomůže sám. Možná i díky tomu jsou dnes lidé obecně podnikaví. Máme zde hodně živnostníků, realitních kanceláří, benzínových stanic, slevových portálů, virtuálních operátorů, výživových poradců,… a startupů. Když se objeví příležitost, rychle po ní skočí více firem. Z velké konkurence nakonec bude profitovat zákazník, protože to nutí startupy tvrdě pracovat. Na druhou stranu to však znamená, že investoři se musí velmi obezřetně rozhodovat, na kterého „koně“ vsadí. A vím, že mnoho z nich investiční analýzu, nebo chcete-li due diligence, zatraceně podceňuje, nebo se naopak utápí v detailech, které nejsou pro úspěch startupu vůbec relevantní.

Máte nějaké favority, firmy s potenciálem prorazit v zahraničí?

Rozhodně i u nás máme startupy s globálním potenciálem. Vybavím si například startup IP Fabric. Pánové zakladatelé jsou opravdu špičky ve svém oboru. Jejich produkt automatizuje procesy mapování a správy počítačových sítí, což je business case uplatnitelný kdekoli po světě. Nebo slovenský startup Pygmalios. Je fascinující, jak jejich řešení dokáže přesně analyzovat chování lidí v kamenných obchodech nebo obchodních centrech. Pokud vezmeme v potaz rychle rostoucí podíl výdajů domácností přes různé online kanály, právě kamenné řetězce nesmí zaspat dobu a musí více investovat do poznání svých zákazníků.

 

 

Jaké jsou podle Vás v Česku podmínky pro investice do startupů?

Dle mého názoru je v ČR dostatek kapitálu připraveného pro investice a i relativně slušně fungující „zázemí” v podobě akcelerátorů, inkubátorů a mentorů. Problematické jsou dvě oblasti. Zaprvé, nezkušenost některých investorů v oblasti andělského nebo venture kapitálového investování. Jak se dívat na podnikatelský plán? Co v něm vůbec hledat? Jak revidovat valuaci? Jaké investiční podmínky jsou adekvátní a férové? To jsou otázky, na které mnoho z nich stále nezná odpověď. A tím mám na mysli jak soukromé investory, tak ty korporátní.

Zadruhé, existuje dost projektů, které stojí na výborném nápadu, mají třeba i šikovný tým, ale nejsou schopni připravit použitelný business plán a přinést investorovi projekt v uvozovkách na zlatém podnose, aby se mohl investor seriózně rozhodovat o investici. Investor za vás nebude připravovat strategii nebo propočítávat marži na produktu. Startupy sní o vysoké valuaci, ale položme si otázku, dělají pro to ni správné kroky?

V ProfiPodnikatelskyPlan.cz se setkáváme s oběma skupinami klientů a mohu tvrdit, že kdo si nechá v tomto poradit, zvýší svou šanci na úspěch.

Na svém webu uvádíte, že pomůžete vydělat peníze a ušetřit čas. Můžete jen krátce naznačit jak?

To jsem vlastně naznačil v předchozí odpovědi. Je to poměrně jednoduché – špatně připravené základy projektu, jako nefungující business model, podceněná rizika, nedostatečně podložené základní předpoklady business plánu tvrdými daty apod. se dříve nebo později projeví a firmu buď zcela zničí, nebo zbrzdí její růst. A o čem je valuace startupu například v investičním kole Serie A? O důvodně očekávaném růstu v budoucnu. V ProfiPodnikatelskyPlan.cz se startupy pracujeme tak, že jejich podnikatelský nápad rozebereme pokud možno do šroubků a následně složíme znovu, ovšem už s tím, že víme, proč business plán vypadá, tak jak vypadá, jaké argumenty stojí za valuací, kolik kapitálu je skutečně potřeba apod.

A investorům umíme pomoci vyhodnotit, jestli do projektu investovat, za jakých podmínek, jak strukturovat celou transakci apod.

 

 

Jedna z klíčových otázek investičního světa zní: „Jak ocenit startup?“ Máte na ni vlastní odpověď?

Jednoznačná odpověď nikdy nebude existovat. Umění je vybrat tu správnou metodiku a vhodně ji aplikovat s ohledem na odvětví, životní fázi produktu apod. U startupu se vždy budete metodicky pohybovat někde mezi nejlehčí, ale současné nejméně přesnou metodou – tzn. násobek EBITDA a nějakého koeficientu, a tou nejpreciznější, ale nejvíce náročnou valuační metodou, a to modelováním veškerých možných scénářů metodou Monte Carlo.

Pár cenných rad k ocenění startupu prozradím na mém workshopu Angel Academy 23. května.

Doplňující otázka. Proč bychom se měli hodnotou startupu zabývat?

Dobrá otázka. U startupu samozřejmě platí, že by se jeho tým měl zabývat především tím, jak dostat na trh produkt, který zákazník chce, a jak ho tam dostat rychle. Chápu, že příprava business plánu není spásná. Já tu však nehovořím o podnikatelském plánu třeba na 30 stran. Opravdu ale doporučuji se věnovat, precizně pochopit a umět vysvětlit, jak bude celý business model fungovat, jaké faktory budou úspěch nejvíce ovlivňovat, a pak si to celé hoďte aspoň do jednoduchého modelu v Excelu.

Význam hodnoty startupu ale zásadně roste v okamžiku zvažování investice. Pro investora jde o jednu z klíčových položek při investičním rozhodování. Jaká částka a za jaký podíl je adekvátní? Odpovídá potenciálu i současné situaci startupu? Jaká rizika mohou způsobit, že valuace klesne a investor ztratí peníze? Když kupujete byt, taky se podíváte na ceny bytů nebo potenciál výnosů z nájmu v okolí. Tak „nekupujte“ startup za cenu, kterou vám někdo maluje, ale neumí vysvětlit.

Kurzy Angel Academy jsou koncipovány tak, aby pokrývaly všechna důležitá témata spojená s investováním do startupů – od obecného úvodu až po podrobnosti spojené s právními otázkami či správou vašeho investičního portfolia. Kurzy na sebe volně navazují, ale každý si může sám zvolit oblasti, které ho zajímají nejvíce a věnovat se pouze jim.

Proč podle vás klasické metody valuací firem u startupů nefungují?

Klasické metody se hodně soustředí na historický a plánovaný vývoj ekonomických ukazatelů, případně ocenění duševních práv. U startupů je však problém, že jsou v prvních letech ve ztrátě, pálí peníze a ocenění například metodou DCF je takřka nemožné. Investoři jsou ale na tuto metodu zvyklí a někdy vyžadují finanční plán, na kterém si metodu mohou spočítat. To pak ale může vést startupy k malování Excelových modelů, které jsou mimo realitu, ale hodnota firmy podle nich vychází úžasně.

Musí se na to jít jinak. Vězte, že je naprosto v pořádku investovat do firmy, která vám slibuje jen ztráty v prvních letech. A investor proto musí být schopen ohodnotit potenciál, který v nápadu a týmu leží, což není vůbec jednoduché.

Co byste startupistům doporučil, aby se zavděčili investorům?

Určitě mít „drive”, tah na branku, zdravou a argumenty podloženou víru ve svůj produkt a vybrat si k sobě správné lidi, a to nejen spoluzakladatele, ale i mentory, poradce a koneckonců i ty správné investory. Precizně chápejte čísla za vaším podnikatelským záměrem. Investor musí z projektu cítit, že pokud nyní vloží do projektu své peníze, kontakty a zkušenosti, tak je startup smysluplně využije a jeho investici zhodnotí. 

Jaký je Váš názor na investiční crowdfunding, konkrétně Fundlift?

Je fajn, že takové platformy existují a přinášejí možnost investice do inovativních nápadů široké veřejnosti. Osobně jsem v tomto případě příznivcem spíše investice formou dluhopisů nebo konvertibilních certifikátů. Neklade to žádné speciální nároky na investory ani na firmu. Investice do podílů ve společnosti bych doporučil pouze zkušeným investorům a po důkladném osobním seznámení obou stran. Jako mnoho věcí v životě, je to totiž o lidech.

Marek Habrnal se více jak sedm let pod značkou ProfiPodnikatelskyPlan.cz zabývá přípravou a vyhodnocováním business plánů, analýzami návratnosti investičních záměrů nebo i náročnými finančními modely. V investičním fondu a akcelerátoru BOLT měl v kompetenci vyhledávání startupů, jejich valuace i následný transakční proces. Věnuje se také mentoringu startupů nebo konzultacím pro investory. Je expertem na užití metody Monte Carlo v plánování a hodnocení investičních projektů.

Newsletter