Hlasová biometrie – revoluce virtuální bezpečnosti

Používání hesel je v dnešní době věc naprosto normální a to zejména v případě, pokud se jedná o naši online aktivitu. Od psaní emailu, přes online nakupování, po online dating a bankovnictví – potřebujeme je prostě všude. Čím dál častěji jsme však nuceni svá hesla měnit a to hlavně z důvodů hrozeb pro naši virtuální bezpečnost.

Možná víc než jakékoliv jiné odvětví je vůči tomuto trendu náchylné bankovnictví. Dlouhá PIN čísla, otázky týkající se vašeho prvního domácího mazlíčka, rodného příjmení matky nebo barvy vašeho auta, jsou běžné při pokusech o přístup k údajům vašeho účtu. Co kdybyste však mohli všechnu tuto přítěž jednoduše hodit za hlavu a místo toho používat svůj hlas? Massachusettská firma Nuance Communications (NUAN) se o to snaží, respektive je známa jako průkopník odvětví takzvané hlasové biometrie. Její technologie na rozpoznávání hlasu byla přijata finančními institucemi po celém světě, včetně takových jako Barclays, ING nebo Banco Santander México.

„Je to způsob, jakým technologie identifikuje osoby podle jejich hlasu,“ říká Robert Weideman, výkonný viceprezident a generální ředitel divize Enterprise Nuance. „Na rozdíl od otisků prstů, sítnic a dalších typů biometrie, se v tomto případě jedná o neinvazivní formu biometrických údajů,“ dodal Weideman. „Můžete si vytvořit hlasové heslo jen tím, že systém poslouchá osobu stejným způsobem, jakým je člověk schopen rozpoznat hlas, avšak s tím rozdílem, že toto je mnohem přesnější.“

Technologie Nuance lze v bankovnictví použít několika způsoby. Zákazníci, kteří využívají telefonní bankovnictví nebo aplikace mobilního bankovnictví, mohou přistupovat ke svému účtu vyřčením specifických frází nebo tím, že nechají systém poslouchat asi třicet vteřin běžného rozhovoru.

Nabízí se však otázka, jak moc je tento systém bezpečný? Mohl by být zákazník jednoduše nucen proti své vůli k přístupu ke svému účtu pomocí hlasové biometrie? „Na rozdíl od jiných biometrických technologií, my jdeme nad rámec fyzična“ řekl Brett Beránek, Senior Manager společnosti Enterprise Nuance. „Odhalili jsme řadu vlastností, které jsou na jedné straně fyzické, ale na druhou stranu se dotýkají chování. Vlastnosti chování jsou věci jako váš přízvuk, rytmus vaší řeči, rozestup mezi slabikami, mezi slovy, a seznam by mohl pokračovat dál,“ dodal. „V případě, že se někdo pod nátlakem snaží o přístup k účtu, by byla řada těchto behaviorálních charakteristik dané osoby ovlivněna.“

Je možné, že v budoucnu budeme provádět transakce s pomocí autentifikace hlasu? „Určitě je to myslitelné, ale co se týče bankovnictví, tak tam bude s velkou pravděpodobností v budoucnu využívána takzvaná multifaktoriální autentizace,“ řekl Weideman. „Hlasová biometrie nabízí bezpečí, ale pokud přidáte k hlasové biometrii například kartu, máte rázem dvě úrovně zabezpečení, což vaši bezpečnost zintenzivní,“ dodal.

Aplikace i v rozvojových zemích

V Nigérii – africké nejlidnatější zemi a největší ekonomice, jejíž HDP pro rok 2013 dosahoval 509 miliard dolarů – je hotovost stále zcela určitě králem. Pouze 20 procent tamních obyvatel disponuje bankovním účtem. Kombinaci technologií a ambice podnikat lze vidět u startupů jako je Paga, který se pomalu stává bankou pro nebankovní zemi.

„Naší vizí je vést elektronické transakce a řídit finanční začlenění obyvatel v rámci celé Afriky,“ řekl Tayo Oviosu, zakladatel a generální ředitel společnosti Paga. „S Pagou dnes můžete posílat peníze komukoliv v Nigérii, kdo má mobilní telefonní číslo,“ dodal. Paga má v současné době zhruba 1,4 milionu uživatelů a zpracovává 15 transakcí za minutu, které v roce 2013 dosahovaly objemu 300.000.000 dolarů.

Právě Paga se chce ubírat směrem autentifikace pomocí hlasové biometrie. To značí, že tato technologie není pouze výdobytkem nejvyspělejších zemí světa, ale že se pomalu začíná dostávat i tam, kde by to pravděpodobně málokdo čekal. Tak či onak, bude nesmírně zajímavé pozorovat, jak se bude trend hlasové biometrie vyvíjet. Jen čas ukáže, zda se opravdu jedná o průkopnickou technologii, či zda je to pouze jedna z dalších nafouklých bublin. Odvážnější z nás by však mohly využít nabízené šance a zainvestovat do firem působících v tomto odvětví, dokud se o nich ještě tolik neví. 

Newsletter