Hledáte práci? A víte, jak efektivně využít LinkedIn?

Sociální sít LinkedIn využívají hlavně personalisté, lidé z marketingu a obchodu. LinkedIn je pro každého uchazeče o zaměstnání velmi efektivním nástrojem. Je proto dobré zaměřit se na to, aby byl profil vždy kompletní a aktualizovaný. V Česku je oficiálně je 1,1 až 1,4 milionu účtů na LinkedIn, přičemž poměr mužů oproti ženám je zhruba 60:40. Aktivních účtů je ale jen asi polovina. Jak tedy účet efektivně využívat? Máme pár tipů.

„Osobní značka – brand, je to, co nás odlišuje od ostatních. Měla by reflektovat hodnoty, schopnosti a zkušenosti. CV, vystupování a osobní síť kontaktů – to vše je součástí naší značky. Jak se na sociálních sítích prezentujeme, a jak vystupujeme, v mnoha případech vejde do povědomí potenciálním zaměstnavatelům,“ říká ředitel personálně poradenské společnosti Hays Ladislav Kučera. Podle něj je dobré se ujistit, údaje ve Vašem LinkedIn profilu a CV souhlasí. Vyhnete se tak všetečným otázkám recruiterů při osobním či telefonickém pohovoru.

Lukáš Kakrda, senior online marketing specialist firmy Manpower podotýká, že mnoho uživatelů, ačkoliv profil má, nevyužívá jeho plný potenciál. Stále totiž převládá názor, že LinkedIn je síť určená pracovníkům v oblasti IT a vysokého managementu. Přitom vytvoření takového profilu slouží jako vizitka každému, a to bez ohledu na obor, ve kterém pracuje. „Rád bych povzbudil všechny, kteří se poohlížejí po nové práci (jakékoliv!) nebo je pro ně důležité navazovat kontakt s potenciálními obchodními partnery či zaměstnavateli, ať si profil vytvoří,“ říká Kakrda. 

LinkedIn se rozhodl emitovat akcie ve jmenovité výši 45 amerických dolarů, které se 19. května 2011 začaly obchodovat na americké burze NYSE

 

Marketingová manažerka personálně poradenské společnosti Randstad Alžběta Honsová dodává, že LinkedIn je samozřejmě možné využít i pasivně – tj. nechat se „ulovit“ nějakým náborářem. V tom případě je dobré zapnout si v nastavení status „otevřen novým nabídkám“. Viditelné to bude pouze recruiterům, kteří Linkedin prohledávají z hlediska vhodných kandidátů pro otevřené pozice.

Podle Honsové mají největší šanci ulovení profíci z oblasti IT, inženýringu a technických profesí obecně. Ti ani nemusejí svůj profil nijak zvlášť vyšperkovat, stačí, že tam mají několik klíčových slov, které se v souvislosti s jejich profesí a zaměřením používají. Všichni ostatní by měli svůj profil udržovat aktuální a zajímavý, a pokud si chtějí budovat na LinkedInu i svůj osobní  brand, tak produkovat zajímavý obsah v podobě příspěvků a blogu (posts).

Dobrá fotka je důležitá

Honsová upozorňuje na to, že nejdůležitější je úvodní informace, tzv. „introduction card“ – to je příležitost poutavě a srozumitelně popsat, kdo jste, co umíte, co vás baví a co hledáte. Nepatří sem výčet dovedností v odrážkách apod., toto je vaše prvotní vizitka a měl by to být tedy souvislý text (minimálně 40 slov) o vás. „Sociální sítě jsou založeny na vizuálnu – dobrá fotka je proto důležitá. Nemusí to být oficiální strnulé foto v obleku – mělo by spíš vyjadřovat vaši osobnost, ale také DNA vaší společnosti. (samozřejmě sem nepatří fotky v plavkách, z baru/diskotéky nebo ty, které vás zachycují při nějaké aktivitě, u které byste nechtěli být zachyceni. Vždycky si představte, jestli byste takovou fotku snesli, pokud by visela na billboardu:-)

LinkedIn je profesní sociální síť, na které se setkávají profesionálové a diskutují o svých pracovních zájmech. Mezi uživatele patří manažeři, konzultanti a odborníci z nejrůznějších oborů. Také firmy mají své účty na LinkedIn.

 

Předchozí praxe a srozumitelně napsaná pracovní náplň. To je podle Kakrdy rozhodně základ, na kterém by měl každý profil stát. Ono to funguje stejně jako při psaní profesního CV. „Nesmíte se bát ukázat lidskou stránku, trochu se pochválit za dosažené úspěchy a celou dobu zůstat relevantní vůči oboru, kterému se věnujete nebo chcete věnovat. A tipy bych měl dva. Nebojte se navazovat kontakty a přispívat do diskuzí, protože i taková aktivita vám dopomůže k tomu, že vás personalisté snáze najdou. A druhý tip – nebojte se požádat kolegy (ideálně i zaměstnavatele) o to, aby vám do profilu připsali „recenzi“ na vás coby zaměstnance a přidali hodnocení k vašim schopnostem. To je totiž něco, čím personalisty zaujmete – zkrátka ukázaná platí,“ radí Kakrda.  

Honsová dále zmiňuje, že profil na LinkedIn je „živý obsah“. Neměli byste si tedy představovat, že ho vyplníte jednou a pak už na něj nebudete muset sáhnout – pravidelná aktualizace a úpravy jsou jeho nedílnou součástí. „Pište srozumitelně, nevymýšlejte si a samozřejmě buďte stále profesionální – na LinkedInu platí stejná pravidla jako na jiných sociálních sítích. Počítejte s tím, že vaše digitální stopa zůstane dlouho, každý si vás může vygooglit a mějte tedy pod kontrolou, co mu v souvislosti s vámi na internetu vyskočí. (tj. žádný obsah, který je v rozporu se zákony či dobrými mravy – a se zdravým rozumem),“ konstatuje Honsová.

Na co si dát pozor

Špatný nebo neaktualizovaný profil vám ale může také uškodit. „Často se setkáváme s tím, že si uživatelé svůj profil neaktualizují a zaměstnavatelé pak mohou nabýt dojmu, že už dva roky brigádně pracují u stánku se zmrzlinou, ale ve skutečnosti mají za sebou praxi a hezké výsledky. Stejně tak se mění i názorová vyspělost a vyjadřovací schopnosti,“ říká Kakrda. 

Simona Stasová z Experis pak upozornila na to, že byste se měli vyvarovat uvádění titulků u jména. Mnohem víc záleží na zkušenostech a znalostech, které jsou v profilu uvedené. Titul sám o sobě v podstatě nic neříká, lepší je uvést u vzdělání detaily. Chybou je také spamování. Na profil je nesmyslné dávat 20 fotek dětí, 500 fotek z dovolené nebo 350 fotek ze soukromí. A chybou je podle Stasové také žádná aktivita. „Když přidáváme příspěvky, lajkujeme, komentujeme atd, jsme samozřejmě víc vidět,“ dodala.

Honsová doporučuje si nevymýšlet a samozřejmě být stále profesionální. Na LinkedInu platí stejná pravidla jako na jiných sociálních sítích. Počítejte s tím, že vaše digitální stopa zůstane dlouho, každý si vás může vygooglovat a mějte tedy pod kontrolou, co mu v souvislosti s vámi na internetu vyskočí. Tedy žádný obsah, který je v rozporu se zákony či dobrými mravy a se zdravým rozumem. Jak dodává Kakrda, je rozdíl říct nevhodný vtip v hospodě kamarádům a sdílet to tisícům lidem, u kterých nelze odhadnout reakci. Párkrát se stalo, kdy to lidi semlelo. O těchto případech čtěte zde.

Užitečné tipy pro správný profil na LinkedIn:
Fotografie
Pokud zvažujete, zda fotografii do profilu vložit či nikoliv, můžeme Vám potvrdit, že profily s fotografií působí výrazně důvěryhodněji a několikanásobně zvyšují šanci na to, že Vás bude potenciální zaměstnavatel kontaktovat. Fotografie by však měla být v dostatečné kvalitě, spíše neutrální a profesionální. Fotografie z večírků, sportovních akcí či rodinného charakteru nejsou vhodné.
Motto
Motto je jedním z povinných polí, které při zařizování profilu budete muset vyplnit. Vždy si proto pamatujte, že Mottem v tomto případě není myšlen Váš osobní postoj k různým životním situacím, ale Vaše aktuální pracovní pozice a název společnosti, pro kterou pracujete. Proto se vyhněte sdělením typu „Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se“ nebo „Kdo uteče, vyhraje“, místo toho uveďte Vaši profesi a společnost, například „Obchodní manažer ve společnosti ABCDE“. Je to informace, kterou Váš potenciální zaměstnavatel ocení více. Pokud nejste aktuálně zaměstnáni, název společnosti vynechte.
Souhrn
Jak název napovídá, zde máte možnost shrnout Vaše nejzásadnější schopnosti, zodpovědnosti a úspěchy. Jste-li aktuálně na pracovním trhu volní, můžete doplnit, jaké pozice Vás zajímají. Nerozepisujte se příliš rozvláčně, zůstaňte struční a věcní.
Do souhrnu můžete také přidat referenční videa či prezentace, pokud jsou relevantní.
Vzdělání a zaměstnání
Údaje o Vašem vzdělání a předchozích zaměstnavatelích jsou automaticky seřazeny chronologicky od nejaktuálnějších. Vždy proto musí obsahovat, časový údaj (od-do), název vzdělávací instituce či zaměstnavatele, zaměření studií a stručný přehled pracovní náplně na jednotlivých pozicích. Umožníte tak potenciálním zaměstnavatelům rychleji zjistit, na jakou pozici ve společnosti byste mohli být vhodnými uchazeči. „Ujistěte se, že údaje ve Vašem LinkedIn profilu a CV souhlasí. Vyhnete se tak všetečným otázkám recruiterů při osobním či telefonickém pohovoru,“ dodává Ladislav Kučera z Hays.
Vytvářejte si spojení
Jedním z nejdůležitějších aspektů LinkedIn je možnost vytvářet spojení s lidmi. Nepřehánějte to s počtem, i zde platí, že kvalita je důležitější než kvantita, proto navazujte spojení pouze s těmi, o kterých se domníváte, že jsou pro Vás relevantní.
Zapojte se do profesních skupin
Profesní skupiny nabízí možnost, jak se dozvědět více informací z Vašeho oboru. Můžete klást otázky, diskutovat s ostatními členy. Většina skupin je zájmově či profesně zaměřena, můžete tedy vyhledávat jak dle relevance obsahu, tak třeba i podle lokality.
Sledujte společnosti
LinkedIn primárně slouží k tomu, aby pomohl lidem najít odpovídající pracovní místa. „Pokud  si vyhledáte společnosti a lidi, kteří v nich pracují na obdobné roli, kterou zastáváte i vy, můžete si porovnat jejich profil spolu s jejich zodpovědnostmi. Tím získáte přehled o tom, co byste měli splňovat, pokud budete pro tuto společnost chtít někdy v budoucnu pracovat“, říká Kučera.
Dovednosti a jejich potvrzení
Vyplňte si své dovednosti a umožněte ostatním profesionálům z Vaší sítě, aby Vám je potvrdili. To dává každé takové dovednosti váhu získanou na základě zpětné vazby ostatních uživatelů a je to možnost, jak ukázat potenciálním zaměstnavatelům nejen seznam dovedností, ale také výhody, které tyto dovednosti přinesly Vašim předchozím zaměstnavatelům.

Newsletter