Hodnota v našich šatnících

Zdroj: Depositphotos

Začátek nového roku je tradičně časem vyhazování nechtěných dárků a zbavování se loňského nepořádku. Než však sáhnete po odpadkovém koši, nabízí se stále více alternativních možností.

Čas na čistku

Mnozí z nás už někdy v životě obdrželi nechtěné dárky nebo mají doma věci, které nepotřebují a zabírají místo. Tyto přebytečné věci jsou často vyřazovány jako odpad, ačkoliv mohou mít stále zpeněžitelnou hodnotu. Vzniká stále více podniků, které umožňují opětovné použití věcí, prodlužují životnost výrobků a pomáhají tak životnímu prostředí. Toto odvětví dalšího prodeje přináší finanční i ekologické výhody, protože umožňuje prodejcům vydělat peníze, kupujícím snížit náklady a celkově snížit uhlíkovou stopu.

Oděvní průmysl je hlavním kandidátem na zvýšení aktivity v oblasti přeprodeje a snížení dopadu na životní prostředí. Podle společnosti McKinsey se v roce 2018 oděvní průmysl podílel 4 % na celosvětovém objemu skleníkových plynů. To odpovídalo produkci skleníkových plynů ve Spojeném království, Francii a Německu dohromady.

Použité oblečení je podstatně šetrnější k životnímu prostředí než nové a snižuje uhlíkovou stopu oproti novému oblečení o 82 %. Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) odhaduje, že 95 % z 36 miliard kusů oblečení, které se v USA každoročně vyhodí, by mohlo být recyklováno nebo znovu použito. „Pokud chceme dosáhnout cíle 1,5 stupně celsia v oblasti změny klimatu do roku 2050, musí se oděvní průmysl stát více cirkulárním,“ vysvětluje Velislava Dimitrova, vedoucí Portfolio Manager – Sustainable Climate Solutions, Fidelity International.

Zdroj: Green Story Inc Environmental Study, vytvořená ThredUP, 2021.
Zdroj: Green Story Inc Environmental Study, vytvořená ThredUP, 2021.

Zrod online trhů

„Před eBayem, nepočítáme-li aukční síně, které se zabývají prodejem cenného zboží, byly inzeráty nejlepším řešením, které jsme měli k dispozici pro další prodej zboží. Jejich funkce byla jednoduchá: umožnit lidem zpeněžit nechtěné zboží tím, že je spojí s těmi, co hledají výhodné nabídky. Ale tento proces byl těžkopádný a časově náročný. Transakce mohla z různých důvodů selhat, a i když byla dokončena, kterákoli ze stran mohla být nakonec nespokojená,“ popisuje Velislava Dimitrova.

S příchodem internetu vznikl online trh eBay, který mnohé problémy na trhu s použitým zbožím vyřešil. Okruh kupujících a prodávajících byl mnohem větší, což zvýšilo šance na úspěšné transakce, aukční proces usnadnil zjišťování cen, podrobné popisy a obrázky výrobků pomohly sladit očekávání a platební funkce snížila počet podvodů a vybudovala důvěru.

Specializované trhy s použitým zbožím

V posledních letech vznikla řada tržišť s použitým zbožím, která slouží specifickým potřebám spotřebitelů a stále více zefektivňují transakční proces. Mezi prodávané zboží patří oblečení, šperky, doplňky a luxusní zboží.

Mercari je online tržiště s působností v Japonsku a USA. Prodává vše od ozdobných držáků na toaletní papír až po telefony iPhone a každý měsíc realizuje transakce v hodnotě více než 10 miliard JPY. Jeho přehledná aplikace usnadňuje nákup a prodej zboží, má pevný poplatek, který se účtuje pouze v případě uskutečnění prodeje, a jeho dohody s poskytovateli logistických služeb umožňují prodejcům anonymně odesílat zboží z místních obchodů. Platforma Mercari se sice překrývá s platformou eBay, ale díky snadnému používání velmi účinně přitahuje a udržuje začínající kupující a prodejce.

Depop je specializovanější a sociálně vedená platforma. Kupující a prodávající obchodují převážně s vintage, použitým nebo repasovaným oblečením a uživatelé za paušální poplatek vypisují, oceňují a odesílají zboží. V čem Depop vyniká, je stírání rozdílu mezi sociálními médii a elektronickým obchodem a platforma se podobá spíše Instagramu než tržišti a zapojuje miliony uživatelů, z nichž téměř všichni jsou mladší 26 let. Tato demografická skupina (generace Z a mileniálové) je klíčová, protože bude určovat budoucí trendy spotřeby. Proto není překvapením, že Depop v červnu 2021 koupila platforma Etsy založená na řemeslných výrobcích za 1,6 miliardy dolarů.

Generace Z a někteří mileniálové jsou prvními generacemi, které se narodily v online světě. Jsou to technicky zdatní a nároční maloobchodní zákazníci. Vyznají se ve značkách, které chtějí, a v nejnovějších stylech. Jsou klimaticky uvědomělí a mají jiný postoj k přeprodeji a opětovnému použití než starší ročníky. Podle průzkumu spotřebitelů GlobalData z dubna 2021 je u generace Z o 83 % pravděpodobnější než u boomers, že budou považovat vlastnictví oděvů za dočasné, a o 33 % pravděpodobnější, že oděvy znovu prodají. Je také o 165 % pravděpodobnější, že před nákupem oblečení zváží jeho hodnotu pro další prodej, což svědčí o obchodní mentalitě při pořizování oblečení.

Zdroj: Global Data Consumer Survey, April 2021.
Zdroj: Global Data Consumer Survey, April 2021.

Mladší generace jsou hnací silou odvětví dalšího prodeje

Vliv generace Z a mileniálů přispěje k expanzi následného trhu s oděvy, který podle prognóz poroste více než desetkrát rychleji než širší maloobchodní sektor a do roku 2025 se stane trhem s hodnotou 77 miliard dolarů, čímž překoná očekávanou velikost „fast fashion“ průmyslu, která má být ve výši 40 miliard dolarů.

Zdroj: GlobalData - velikost trhu a odhady růstu, 2021.
Zdroj: GlobalData – velikost trhu a odhady růstu, 2021.

Menší třecí plochy

Jestliže Depop a Mercari jsou trhy, The RealReal a ThredUP jsou burzy. Stejně jako se z původních obyčejných trhů vyvinuly burzy cenných papírů, které fungují jako protistrany ke kupujícím a prodávajícím finančních nástrojů, objevily se i burzy s použitými věcmi. Jejich funkce je podobná jako u burz cenných papírů – zvyšovat likviditu trhu. Tím, že vstupují mezi kupujícího a prodávajícího, budují důvěru, standardizují zkušenosti spotřebitelů a odstraňují třecí plochy.

RealReal je zprostředkovatelskou společností v oblasti luxusního a špičkového zboží. Můžete jí poslat zboží, nebo si ho od vás vyzvedne, pak ho zařadí do seznamu, nacení, zabalí a doručí koncovému kupujícímu. Jako zprostředkovatel si RealReal účtuje proměnlivou provizi v závislosti na položce.

ThredUP se řídí podobným modelem, ale zaměřuje se na masovější zboží. Hraje důležitou roli při ověřování pravosti a kontroly kvality výrobků. RealReal i ThredUP používají chytré marketingové techniky, aby oslovily širší publikum. Společnost RealReal se spojila s členy rodiny influencerů Kardashianových a prodává stovky luxusních kousků. Společnost ThredUP uzavřela partnerství s populárním televizním pořadem Sex ve městě, aby replikovala ikonické módní kombinace z tohoto pořadu za nižší cenu. Obě společnosti mají tržní kapitalizaci přes 1 miliardu dolarů.

Technologie následného prodeje kompenzují změnu klimatu

Klíčovým faktorem úspěchu těchto platforem je využití technologií. Tyto přeprodejní platformy jsou sofistikované technologické společnosti s neustále se vyvíjejícími algoritmy, které zlepšují uživatelský zážitek. Sbírají také data a v reálném čase shromažďují poznatky o tom, jaké zboží se prodává, komu a jaké trendy mají dlouhou životnost. Tato data se časem stanou sama o sobě stále cennějším aktivem.

„Zaznamenáváme pozitivní trend, kdy se technologická řešení a snadnost používání platforem pro další prodej zlepšují, což na oplátku podporuje větší počet spotřebitelů na těchto platformách. To je vítaná zpráva pro kupující a prodávající spotřebitele i pro životní prostředí, protože to pomáhá světu zprostředkovat hodnotu uvězněnou ve skříních,“ uzavírá Velislava Dimitrova.

 

Zdroj: Fidelity International

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter