Hra s čísly i ekonomickým myšlením. Ekonomická olympiáda expanduje

Na středních školách se mohou žáci zúčastnit biologických, matematických či fyzikálních olympiád. Nápad té ekonomické tudíž není úplně revoluční, ale slouží velmi dobře k tomu, jak dostat do škol ekonomii a finanční gramotnost. Ekonomická olympiáda má již třetí ročník, kterého se letos účastní více než 300 českých a 180 slovenských škol. Pilotní projekt se navíc rozjíždí i v Maďarsku. „Testy koncipujeme tak, aby to studenty bavilo. Aby to bylo něco, o čem si řeknou, že je to zajímavé. Chceme v nich vzbudit zájem o ekonomii a finance,“ řekla v rozhovoru pro server Roklen24 zakladatelka projektu Ekonomické olympiády Martina Bacíková.

Koho napadlo založit INEV?

Napadlo mě to před třemi lety, nicméně nepovažuji ten nápad zorganizovat ekonomickou olympiádu za nějaký úplně revoluční, realizace projektu je těžší. Už tady máme biologické olympiády, matematické olympiády, fyzikální olympiády. Udělali jsme soutěž podobně, ale trochu jiným způsobem. Neradi říkáme, že Ekonomická olympiáda je talentová soutěž. Soutěž je spíše nástrojem, jak ekonomii a finanční gramotnost dostat na střední školy. V ostatních talentových soutěžích se obvykle účastní jen několik málo studentů ze školy. Ekonomické olympiády se v průměru účastní 46 studentů na jednu školu. Testy koncipujeme tak, aby to studenty bavilo. Aby to bylo něco, o čem si řeknou, že je to zajímavé. Chceme v nich vzbudit zájem o ekonomii a finance.

Mladí znají výši kurzu a inflace, méně již ovládají teorii a úrokové počty

Kolik škol se účastnilo 3. ročníku olympiády?

Letos je to 337 českých škol a na Slovensku 180 škol. Tam to organizuje jejich nejcitovanější think tank Inštitút ekonomických a společenských analýz (INESS). Zorganizovali jsme v Česku první ročník, získali zpětné vazby, poučili se a projekt jsme na základě nabytých zkušeností připravili na mezinárodní expanzi. Na Slovensku to tak mohli udělat podle připravené koncepce a poučit se z našich úspěchů i chyb.

Plánujete olympiádu v dalších zemích?

Už nyní je pilot v Maďarsku a příští rok to, doufáme, vyjde i v dalších zemích. Výhodou je, že díky našemu online systému můžeme velmi jednoduše sbírat data o úspěšnosti studentů a na základě toho dělat docela rozsáhlé analýzy. Jsme schopni sbírat data ve velkém detailu. Například jak si vedli studenti maturitních ročníků z Prahy ve srovnání s Brnem třeba v konkrétní oblasti finanční gramotnosti. Nebo jak si vedli Slováci ve srovnání s Čechy v oblasti monetární politiky.

Jak velký je nyní tým, který připravuje Ekonomickou olympiádu?

Jako nezisková organizace máme spoustu dobrovolníků. Řekla bych, že jich je okolo stovky. Pomáhají nám, občas udělají třeba přednášku pro učitele. Ten „core“ team tvoří zhruba 14 lidí. Zaměstnáno je u nás 9.

Co přesně má hlavní tým na starost?

Největší část našeho týmu tvoří projektový tým, který vede Pája Olšáková, je s námi už skoro dva roky a je to nejlepší vedoucí projektů, kterou jsme si mohli přát. Zároveň s spolu probíráme strategii, nabíráme nové kolegy, nastavujeme procesy atd.

Výzkumný tým má na starosti Pavel Potužák z katedry ekonomie Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Pod jeho vedením jsou tvořeny všechny otázky do Ekonomické olympiády, opravovány testy, analyzována a zpracovávána data a tak obecně hlídá odbornou správnost všeho, co děláme. Spolu s bývalým viceguvernérem České národní banky Mojmírem Hamplem nám také odborně garantuje kurzy pro pedagogy.

Další členové týmu se starají o naše PR a o naše partnery, díky kterým můžeme vše, co děláme, realizovat a taky platit. Jsou to hlavně firmy a individuální dárci, kterým záleží na budoucnosti naší demokratické společnosti. V tom je klíčový Vašek Syruček, který se probojoval v prvním ročníku Ekonomické olympiády do finále, nastoupil k nám na stáž a nyní organizuje celé letošní finále a zajišťuje plnění všem partnerům.

Můžete partnery jmenovat?

Ráda. Je to Komerční banka, PwC, Česká asociace pojišťoven, Vysoká škola finanční a správní, Ekonomicko-správní fakulta Masarykovi univerzity, AB-InBev a další. Už od prvního ročníku soutěže Česká národní banka, která má letos poprvé titul spolupořadatele finále Ekonomické olympiády. Máme také záštitu Ministerstva školství a na mezinárodní Ekonomickou olympiádu jsme dostali grant Visegrad Fundu. Oficiálními mediálními partnery je mimo Roklen24 např. Forbes a Česká tisková kancelář (ČTK). ČTK je v dnešní době velmi důležitý zdroj ověřených informací a ne všichni mladí lidé o tom bohužel ví.

Naše kurzy pro pedagogy jsou nyní akreditované Ministerstvem školství, což je důležité pro učitele – je pro ně mnohem jednodušší se kurzů účastnit.

INEV i Ekonomická olympiáda jsou financovány čistě ze soukromých zdrojů a nejsme příjemcem žádných dotací.

Ve vašem týmu je také bývalý mluvčí České národní banky Marek Petruš. Jaká je jeho role?

Marek je náš PR ředitel. Pracuje s námi od června minulého roku, bude to tedy už téměř rok. 

Patronem olympiády byl bývalý viceguvernér ČNB Mojmír Hampl…

On je také spoluzakladatelem INEV a členem správní rady. Je u projektu úplně od počátku.

V bankovní radě ČNB skončil loni v listopadu. Co dělá pro INEV nyní? 

Nyní za INEV docela často vystupuje v médiích a podílí se na odborné stránce INEV, Ekonomické olympiády a kurzů pro pedagogy.

Nově Mojmíra Hampla tedy vystřídal viceguvernér bankovní rady ČNB Tomáš Nidetzký. Jakou má roli?

Role pana viceguvernéra Nidetzkého je v Ekonomické olympiádě již od počátku důležitá a tvarovala projekt jako takový. Zasadil se o podporu Ekonomické olympiády už v prvním ročníku ze strany ČNB. Jen podotýkám, že v té době byl projekt ve fázi nápadu dost tvrdohlavé a odhodlané 21leté studentky, která Ekonomickou olympiádu prostě zorganizuje, ať se to někomu líbí nebo ne (nějak tak bych popsala sebe v té době). I přesto, že jsme za sebou neměli historii několika úspěšně zorganizovaných ročníků, Tomáš Nidetzký v projekt od začátku věřil (asi stejně jako my) a ČNB nás nakonec podpořila už v prvním roce, což bylo úžasné a hodně nám to pomohlo při zapojování škol. Po odchodu Mojmíra Hampla z ČNB Ekonomickou olympiádu tedy přirozeně vzal pod sebe.

Můžete popsat, co všechno musí absolvovat budoucí vítěz olympiády? Kolik je kol?

Máme tři kola. Školní, krajské a květnové finále je to třetí. Ve školních kolech je to masová záležitost. Jenom letos se v Česku zúčastnilo 15 tisíc studentů. Testuje se převážně online. Převážně zde měříme výsledky úrovně českého vzdělání v ekonomii a financích na středních školách. Ti, kteří se umístili dobře v rámci školy, postupují do krajských kol, která se konají na našich partnerských vysokých školách a krajských úřadech. 

Studenti tedy musí dosáhnout určitého počtu bodů? 

Požadavků je víc. Je stanovena minimální hranice postupu a dále je postup do krajských kol omezen maximálně pěti studenty na školu. Potom je to dané kapacitou krajských kol. Letos to bylo něco mezi 40 až 100 studenty, protože kraje se hodně liší, i co se týče počtu škol a studentů. Třeba Praha má čtyřnásobně víc studentů než Karlovarský kraj.

A když se tedy student dostane až do finále v ČNB. Co ho poslední den soutěže čeká?

Finále je krásná akce. Je to vyvrcholení celého ročníku olympiády, kde se potkají všichni. Ti nejlepší studenti z celé České republiky, jejich učitelé s našimi partnery, s námi, s významnými osobnostmi české ekonomie a byznysu. Prostředí ČNB tomu dává krásnou atmosféru. V rámci finále studenti dopoledne absolvují písemný test, na základě něhož je potom deset z nich vybráno k postupu do užšího výběru. Tyto studenty pak zkouší odborná porota, před níž musí prokázat ekonomické myšlení i ústně a odvozovat závěry na základě svých znalostí a vědomostí. 

Jaké bylo loni složení poroty a jaké je letos?

Letos je skoro stejné jako loni. Mojmír Hampl, Pavel Potužák, Petr Jedlička z České asociace pojišťoven. Do poroty se letos nově přidá profesor Martin Mandel. 

Letos je tedy 3. ročník. Ty první dva ale mají stejného vítěze. Jak se to stalo?

Ta pravděpodobnost je strašně malá, ale stalo se. Soutěž dvakrát vyhrál Jakub Groman, naprosto prvotřídní mladý ekonom. Zajímavé je, že poprvé uspěl v konkurenci 4000 studentů. A ve druhém ročníku soutěžilo 10 tisíc studentů. A jemu se s jeho schopnostmi, a možná trochou štěstí, znovu podařilo vyhrát. Je to opravdu unikátní. Nečekali jsme, že by se to mohlo stát. 

Co další finalisté? Co vítězové získají?

Vítězové získají spoustu zajímavých cen. Jsou tam letní školy v Česku i v zahraničí, jazykový kurz na Maltě. Různé věcné ceny jako knihy, flashky, roční předplatné časopisu Forbes, 10 000 Kč v hotovosti atd.

Máte nějakou vizi jak dál růst? Plánujete expanzi?

Chceme růst v Česku i v zahraničí. Doma jsme ve fázi, kde je zapojena skoro třetina českých středních škol. To vytváří velký prostor pro iniciativu změny k lepšímu ve vzdělávání v ekonomii a financích. Teď se budeme soustředit na to, abychom s olympiádou udrželi současný standard v ČR a rozšířili ji dále do zahraničí. 

A zároveň na to, abychom něco opravdu změnili. Abychom vzdělávali učitele, kteří jsou klíčem ke zlepšení ekonomického a finančního vzdělávání ve školách, a tedy pak i ve společnosti. V Česku máme 10 procent lidí v exekuci. Vzděláváním můžeme přispět k tomu, aby už nepřibývali další nebo aby přibývali pomaleji. Nově s námi spolupracuje i Štěpán Záškolný, který byl dva roky po sobě finalistou Ekonomické olympiády a nyní nám pomáhá právě s mezinárodní expanzí.

INEV v čele s Martinou Bacíkovou pomáhá vytvářet zázemí pro stadium a výuku ekonomie a financí na středních školách. Organizují také Ekonomickou olympiádu pro středoškoláky.

Newsletter