Komentář Wallera z Fedu podpořil růst amerických výnosů a dolar. Kurz zpevnil pod 1,0800 za euro. Rostoucí evropské i americké výnosy negativem pro měny regionu. Koruna ve ztrátě nad 25,30 za euro.

Indikátory bohatství? Výzkum ukázal na produkty Applu

Zda má někdo vysoký příjem, se jistě dá odhadnout pomocí různých indicií. Podle výzkumu z Chicagské univerzity je v současnosti nejlepším indikátorem vlastnictví Apple iPhone nebo iPad. Pokud máte jedno z těchto dvou zařízení, patříte s více než 60procentní pravděpodobností do horní čtvrtiny příjmových skupin, ukázala studie.

Ekonomové z University of Chicago Emir Kamenica a Marienne Bertrandová provedli průzkum spotřebitelského chování a příjmových skupin na vzorku 6394 Američanů. Výzkum zaštítěný výzkumným ústavem NBER byl zaměřen na data z let 1992, 2004 a 2016, přičemž výsledky byly v mnoha případech velmi konkrétní.

Autoři se snažili určit, která spotřební položka v domácnostech je nejpřesnějším indikátorem, zda má člověk roční příjem v nejvyšším kvartilu populace. Například v letech 1992 jste ve Spojených státech vysoko příjmového člověka poznali tak, že doma používal hořčici značky Grey Poupon. V roce 2004 pak touto položkou byla japonská sójová omáčka Kikkoman.

V roce 2016 bylo s předstihem před ostatními spotřebními položkami vlastnictví smartphonu Apple iPhone, kde jste s 69procentní pravděpodobností patřili do nejvyšší příjmové čtvrtiny. Pokud někdo vlastnil Apple iPad, dosahovala pravděpodobnost bezmála 67 procent. A třetím nejlepším indikátorem bylo využívání služeb mobilního operátora Verizon.

„Průřezem všech let v našich datech neexistuje jiná značka, podle které jednodušeji poznáme, že má daný člověk vysoký příjem, tak jako tomu je u Apple iPhone,“ stojí ve výzkumu Chicagské univerzity.

Hodinky švýcarské, anebo chytré? Apple Watch likviduje klasiku

Jedná se přirozeně o nedávný trend. Smartphone iPhone byl totiž představen teprve v roce 2007, tablet iPad pak v roce 2010. U obou zařízení se ale jedná v porovnání s konkurencí o relativně luxusní produkty, které mají i přes podobné technické parametry často vyšší ceny než produkty z Číny nebo Jižní Koreji jako Huawei, Samsung či LG. 

Paper Bertrandové a Kamenici se také snažil ze spotřebitelského chování a demografických znaků vyvodit další závěry. Ekonomové například přišli na to, že v letech 1965 až 1995 se genderová mezera snížila, ale od roku 1995 zůstala už konstantní. Spotřební chování se pak dle výzkumu mezi jinými sociálními, etnickými a demografickými skupinami přibližuje. Tento závěr tak hovoří proti častým medializovaným prohlášením, že sociální skupiny v USA v současnosti dále divergují.

Deset let po krizi. Jak se změnilo světové bohatství?

Newsletter