Koruna se během ranního obchodování dostává pod hranici 27 korun za euro a na páru s dolarem pod 23 USDCZK

Indikátory bohatství? Výzkum ukázal na produkty Applu

Zda má někdo vysoký příjem, se jistě dá odhadnout pomocí různých indicií. Podle výzkumu z Chicagské univerzity je v současnosti nejlepším indikátorem vlastnictví Apple iPhone nebo iPad. Pokud máte jedno z těchto dvou zařízení, patříte s více než 60procentní pravděpodobností do horní čtvrtiny příjmových skupin, ukázala studie.

Ekonomové z University of Chicago Emir Kamenica a Marienne Bertrandová provedli průzkum spotřebitelského chování a příjmových skupin na vzorku 6394 Američanů. Výzkum zaštítěný výzkumným ústavem NBER byl zaměřen na data z let 1992, 2004 a 2016, přičemž výsledky byly v mnoha případech velmi konkrétní.

Autoři se snažili určit, která spotřební položka v domácnostech je nejpřesnějším indikátorem, zda má člověk roční příjem v nejvyšším kvartilu populace. Například v letech 1992 jste ve Spojených státech vysoko příjmového člověka poznali tak, že doma používal hořčici značky Grey Poupon. V roce 2004 pak touto položkou byla japonská sójová omáčka Kikkoman.

V roce 2016 bylo s předstihem před ostatními spotřebními položkami vlastnictví smartphonu Apple iPhone, kde jste s 69procentní pravděpodobností patřili do nejvyšší příjmové čtvrtiny. Pokud někdo vlastnil Apple iPad, dosahovala pravděpodobnost bezmála 67 procent. A třetím nejlepším indikátorem bylo využívání služeb mobilního operátora Verizon.

„Průřezem všech let v našich datech neexistuje jiná značka, podle které jednodušeji poznáme, že má daný člověk vysoký příjem, tak jako tomu je u Apple iPhone,“ stojí ve výzkumu Chicagské univerzity.

Hodinky švýcarské, anebo chytré? Apple Watch likviduje klasiku

Jedná se přirozeně o nedávný trend. Smartphone iPhone byl totiž představen teprve v roce 2007, tablet iPad pak v roce 2010. U obou zařízení se ale jedná v porovnání s konkurencí o relativně luxusní produkty, které mají i přes podobné technické parametry často vyšší ceny než produkty z Číny nebo Jižní Koreji jako Huawei, Samsung či LG. 

Paper Bertrandové a Kamenici se také snažil ze spotřebitelského chování a demografických znaků vyvodit další závěry. Ekonomové například přišli na to, že v letech 1965 až 1995 se genderová mezera snížila, ale od roku 1995 zůstala už konstantní. Spotřební chování se pak dle výzkumu mezi jinými sociálními, etnickými a demografickými skupinami přibližuje. Tento závěr tak hovoří proti častým medializovaným prohlášením, že sociální skupiny v USA v současnosti dále divergují.

Deset let po krizi. Jak se změnilo světové bohatství?

Newsletter