Holubičí komentář šéfa Fedu k rizikům nové mutace a slova CEO Moderny ohledně méně efektivních vakcín přiživily rizikově averzní náladu. Futures evropských i amerických akcií padají. US výnosy klesají ve středních a delších splatnostech. Dolar oslabuje, stejně tak procyklické měny a měny regionu.

Internetový a zásilkový prodej v květnu táhl český maloobchod

AKTUALIZOVÁNO – Maloobchodní tržby bez očištění se v květnu meziročně zvýšily o 5,7 procenta, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 9,4 procenta, za pohonné hmoty o 5,8 procenta a za potraviny o 0,7 procenta. Uvedl to dnes Český statistický úřad (ČSÚ).

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,9 procenta, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 11,2 procenta, za pohonné hmoty o 7,2 procenta a za potraviny o 1,1 procenta. V květnu 2017 bylo o jeden pracovní den méně než v květnu 2016.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy zvýšily v květnu reálně o 1,2 %. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 2,8 %, za nepotravinářské zboží o 1,8 %, naopak za potraviny klesly o 1,2 %.

„Silná maloobchodní statistika za květen potvrzuje dobré postavení domácností, které těží z růstu ekonomiky a vyšších mezd. Statistici tradičně zaznamenali silný nárůst internetového prodeje. V běžných cenách rostly v květnu meziročně i tržby v ubytování a pohostinství,“ uvedl ekonom skupiny Roklen Michal Šoltés. Dodal, že podobně silným tempem roste i prodej počítačů a komunikačních zařízení. Zdá se tedy, že s rostoucí kupní silou a vysokou důvěrou se domácnosti více orientují na spotřebu volnočasového zboží a služeb.

„Je patrné, že spotřebitelé utrácejí jak za nezbytné věci, tak i za ty, které by v horších časech oželeli. Tradičně vysoké tempo růstu, tentokrát meziročně téměř o čtvrtinu, hlásí internetoví prodejci. Jejich růst očekávám i po zbytek roku,“ uvedl Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit. Dodal, že trendem je letos zejména prodej potravin po internetu, neboť se prodejcům daří postupně řešit obslužnost i těch zákazníků, kteří nežijí v největších městech. Dalším výrazným trendem je nové nebo rozšiřující se využívání on-line prodejních kanálů i tradičními kamennými prodejci a naopak zájem o kamenné prodejny u těch hráčů, kteří původně začínali jako čistě internetoví prodejci.

Nejvíce (o 24,1 %) vzrostly tržby internetového a zásilkového prodeje, růst zaznamenaly také všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením se zvýšily o 17,6 %, s oděvy a obuví o 9,8 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,4 %, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 6,1 % a s výrobky pro domácnost o 5,9 %. Tržby nespecializovaných prodejen s převahou potravin byly vyšší o 0,7 %, specializovaných prodejen potravin o 0,5 %.

Newsletter