Nad očekávání nižší americké HDP a vyšší inflace podpořila dolar pod 1,0700 za euro. Měny regionu po amerických datech umazávají část dnešních zisků.

Investory carsharing táhne, AJO.cz chce další miliony

Online platforma pro sdílení aut AJO.cz úspěšně vstoupila na Fundlift. Od investorů za 11 dní získala výměnou za podíl ve firmě tři miliony korun a pro velký zájem navýšila cílovou částku na pět milionů korun. Peníze z Fundliftu firma použije na významné rozšíření flotily aut, posílení týmu a expanzi carsharingu do dalších měst včetně Prahy a Ostravy. Další dva miliony korun pak AJO.cz získá od Jihomoravského inovačního centra.

Při maximálním úpisu investoři získají podíl na základním kapitálu 16,36 procenta. Nejvyšší investice byla zatím 300 tisíc korun.

„Carsharing má v Česku velkou budoucnost. Naši službu provozujeme již přes dva roky v Brně, kde dnes máme flotilu 11 aut, zhruba 200 klientů a vidíme skutečný zájem zákazníků, kteří se opakovaně vrací. Velikost českého trhu, měřeno budoucím obratem, vidíme ve stovkách miliónů korun při ziskovosti 25 až 35 procent,“ říká Jaromír Klimek, zakladatel společnosti.

AJO.cz nabízí službu od února 2014 a postupně se rozrůstá. Flotilu tvoří Dacia Logan kombi, Hyundai i10 a Opel Meriva.

„Ajo.cz je nepochybně inovační společnost, která přináší do sdílené ekonomiky nové myšlenky. Základem je jednoduchost služby. Na webu se registrujete, zaplatíte poplatek a můžete si jít vyzvednout auto. Žádné papírování, žádné předávání klíčů, prakticky se jedná o několikaminutovou záležitost,“ ukázala analýza Finlord.cz.

AJO.cz na Fundlift: Prohlédněte si podrobnosti o projektu

Analytická společnost Frost & Sullivan vidí jako dlouhodobě udržitelný poměr mezi zákazníky a sdílenými auty 50:1. To by v ČR dávalo potenciál 80 a více tisíc zákazníků. Světové průzkumy obvykle hovoří o blízkém růstu trhu o zhruba 40 % ročně.

Carsharing je ve velkých městech výhodnější než vlastní auto, tvrdí světové studie. Česko stojí na prahu tohoto boomu. Podle německé společnosti Statista.com funguje už dnes jedno sdílené auto na tisíc obyvatel v Berlíně, Hamburgu, Mnichově či Frankfurtu. Pro Prahu by totéž znamenalo 1000 až 1500 sdílených aut, pro Brno 300 až 450 aut, pro Ostravu 240 až 350 aut.

„Carsharing je atraktivní pro mnohé obyvatele měst, kteří auto mít nechtějí ať kvůli nákladům na jeho pořízení a provoz, nebo kvůli starostem spojeným s parkováním či starosti o životní prostředí. Jako carsharingový provider může AJO.cz získat také skvělou pozici pro budoucnost v podobě provozování autonomních aut bez řidiče,“ říká Andrea Lauren, šéfka Fundliftu.

 

Newsletter