IPO Pivovarů Lobkowicz: Jen nové akcie, jen za 160. Neúspěch, zní od analytiků

(Rozšířeno 17:06) Pivovary Lobkowicz Group v rámci veřejné nabídky umístí celkem 2,53 milionu akcií včetně nadlimitní opce na ceně 160 korun za akcii, oznámila dnes firma. Stávající akcionáři se rozhodli si své podíly ponechat.

Všem po 160 Kč. Stávající podíly neprodáme

Pivovary Lobkowicz stanovili nabídkovou cenu pro institucionální a retailové investory na 160 Kč za akcii. „V rámci nabídky bylo prodáno celkem 2.300.000 akcií společnosti, dalších 230.000 akcií je předmětem nadlimitní opce,“ uvedla dne firma. Nabídka je tedy realizována na nominální ceně akcie a to jak pro institucionální tak i pro drobné investory. V původním záměru byla nabídka drobným investorům shora omezena cenou 175 korun za akcii.

Při stanovené nabídkové ceně tak činí celkový objem nabídky včetně akcií, které byly předmětem nadlimitní opce, 404.800.000 Kč, což odpovídá tržní kapitalizaci PLG ve výši 1.870.000.160 Kč (1,87 miliardy korun).

Stávající akcionáři se rozhodli si své akcie, které chtěli původně prodat v rámci veřejné nabídky k úpisu akcií, ponechat. Původně oznámeným rámcem pro nabídku přitom bylo nejvýše 2,3 milionu nově vydávaných akcií a nejvýše 3,4 milionu akcií uvolňovaných nynějšími akcionáři. Na druhou část tedy nedošlo, prvá byla využita v plné výši.

Analýza: Pivovary Lobkowicz míří na burzu. Svěží vítr nebo spadne pěna?

V souvislosti s nabídkou akcionáři kapitalizovali veškeré akcionářské půjčky a navýšili kapitál PLG o cca 1,758 miliardy korun. Předseda představenstva PLG Zdeněk Radil nabude 349.502 akcií společnosti.

Oficiální začátek obchodování na Burze cenných papírů Praha se očekává 28. května 2014. „Kromě investorů z České republiky projevili o akcie PLG zájem rovněž institucionální investoři z Rakouska, Polska, Maďarska a Slovenska,“ dodala firma k úpisu akcií.

Analytik: Prodáno minimum na nízké ceně. Neúspěch

Výsledky dnešního úpisu jsou zklamáním podle názoru analytika Komerční banky Miroslava Frayera. „Prodáno bylo minimální množství za nejnižší cenu. To představuje i určité riziko pro další vývoj společnosti, která tak nemusí mít dostatečné finanční prostředky na svoje další akvizice restaurací, podporu prodejů přes obchodní řetězce a export. Spatřoval bych tři faktory, které mohly mít vliv na tento neúspěšný úpis: (1) nízká likvidita na sekundárním trhu, (2) dosavadní ztrátové hospodaření společnosti a (3) dividendová politika, která počítala s výplatou dividendy až od roku 2017 ze zisku 2016,“ shrnuje své mínění o úspěchu IPO i dopadech do budoucna Frayer.

„Krok (Pivovarů Lobkowicz) indikuje, že zájem o IPO nebyl příliš velký, což podle našeho názoru není důsledek nedůvěry investorů ve společnost, ale spíše absencí větších institucionálních hráčů vzhledem k relativně malé velikosti společnosti. Zájem mezi retailovými klienty byl údajně poměrně velký. Z pohledu budoucích minoritních akcionářů považujeme konečný způsob provedení IPO za příznivý jak z pohledu stanovené ceny, tak z pohledu toho, že neochota majoritních akcionářů prodat část svých podílů za tuto cenu svědčí o jejich důvěře v budoucí hospodaření,“ komentoval výsledek IPO a rozhodnutí stávajících investorů neprodat své akcie analytik J&T Banky Milan Lávička.

Ohlas investorů skutečně pozitivní, říká firma

„V posledních dnech jsme uskutečnili desítky prezentací a obdrželi jsme skutečně pozitivní ohlas od institucionálních investorů k principům, ke kterým se naše společnost hrdě hlásí. Tedy k vaření piva pouze z přírodních surovin a s využitím tradičních technologických postupů, které jak se zdá, hrají velkou roli v tom, jakým směrem by se mohlo toto odvětví do budoucna vyvíjet. Neméně pozitivní byla odezva u retailových investorů, kteří nám fandí a přihlásili se se zájmem o investici do naší společnosti. Uvedení akcií na trh nám přinese kapitál pro další rozvoj společnosti a to jak v České republice, tak na exportních trzích. Rád bych všechny naše nové akcionáře ujistil, že jsme připraveni v nadcházejících letech učinit maximum pro zhodnocení jejich investice, a nepochybně jim představíme již brzy další naše nové výrobky“, uvedl Zdeněk Radil, předseda představenstva.

Restaurace, akvizice, export

Společnost spolu s výsledkem veřejné nabídky zopakovala (podrobně rozebráno v článku pod odkazem výše), že zhruba 200 milionů korun hodlá použít na získání nových odběratelů z řad gastronomických zařízení (tedy restaurací, hospod,..), kde zaznamenává vysokou poptávku po značkách firmy. Vedle toho zvažuje akvizici středně velkého pivovaru s ročním výstavem 80-100 tisíc hektolitrů piva a hodlá investovat do dalšího zvýšení exportu svých produktů na klíčových exportních trzích, který jsou Rusko a Slovensko.

Newsletter