Jak správně na crowdfunding?

Finanční svět prochází revoluční dobou. Otěže přebírá svěží a dynamická oblast finančních technologií. Kombinace alternativních forem financování s nejnovějšími technologiemi je tak hudbou budoucnosti a jednou z jejích nejvýraznějších podob je crowdfunding. Server CNBC připravil několik zásadních bodů, kterých by se měl držet každý subjekt uvažující o získání financí pro svůj nápad právě prostřednictvím crowdfundingu.

Zaplatí #crowdfunding i nové srdce Gondoru? – Roklen24.cz http://t.co/Z74yafT6oQ prostřednictvím @roklen24 #Fundlift #LordOfTheRings

Crowdfunding je jednou z možností alternativního získávání zdrojů, kdy lze prostřednictvím online platformy představit svůj vlastní projekt a začít od „davu“, resp. investorů, sbírat potřebné finance. Potenciál této metody je neomezený. Peníze je možné sehnat nejen na vydání vlastní kuchařky, ale dokonce i na vybudování kopie fantasy města v „životní“ velikosti. Je však potřeba vědět, jak na to. Jak?

Pečlivá příprava je základ

Úspěšná crowdfundingová kampaň nevznikne jen tak z ničeho. Nelze jen zveřejnit žádost a čekat, kdy se na účet přiřítí miliony. Za úspěchem stojí vždy spousta úsilí a práce, kterou je nutné vynaložit před samotným spuštěním celého projektu.

Potvrzuje to i Claire Merquitová, hlavní manažerka australské crowdfundingové platformy Pozible. Ta doporučuje začít nejprve vytvořením co nejvíce promyšlené strategie.

„Autoři by měli rozhodit sítě ještě před zahájením svého projektu. Nejefektivnější je prezentovat se na patřičných akcích a budovat si jméno na sociálních sítích ještě před samotným začátkem kampaně,“ řekla pro CNBC Merquitová. „Taková příprava je pak zárukou silného startu, nikoliv zmateného tápání, co a jak dále udělat.“

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

Poznej svůj dav

Dav je základem crowdfundingu, a proto by rozhodně neměl být přehlížen.

Tania Burstinová, ředitelka crowdfundingové společnost mycause, upozorňuje na tři základní skupiny potenciálních investorů. První z nich jsou ti nejbližší. V rodinných kruzích a mezi přáteli se finance hledají nejsnáze. Poté je potřeba expandovat a oslovit přátele přátel. Třetí a zároveň nejobtížněji oslovitelnou skupinou je veřejnost. Získat si na svou stranu zcela cizí investory je dle Burstinové velice těžké a podaří se to pouze některým startupům.

Představivosti se meze nekladou

Důležitou roli při oslovování potenciálních investorů hraje design projektu. V rámci interaktivního zapojení je vždy dobré dodat kvalitní fotky a videa, na kterých si zájemci mohou samotný projekt prohlédnout. Gró všeho však spočívá hlavně v samotném nápadu a příběhu, kterým za ním stojí.

„Fanoušci crowdfundingu hledají především zajímavý příběh. Něco, co zaměstná jejich představivost a zároveň se s tím dokáží ztotožnit,“ je přesvědčená Merquitová. Jako příklad uvádí vlastního klienta z malého australského města Buchan, kde se místní rozhodli obnovit svou jedinou, tehdy vyhořelou hospodu. Díky platformě Pozible a poutavému příběhu se obyvatelům města nakonec podařilo vybrat více jak 427 tisíc dolarů.

„I přesto, že většina přispívajících nepocházela ze zmiňovaného města a ani nikdy zachraňovanou hospodu nenavštívila a nenavštíví, zaujal především příběh, který stál v pozadí, a zapálení tamních občanů. Ostatní se pak jednoduše chtěli stát součástí,“ popsala situaci ředitelka.

Jasná fakta bez zamlžování

Crowdfundingové platformy berou ověřování informací o projektech opravdu vážně už jen proto, aby si udržely vlastní kredibilitu. V tomto směru je tato metoda podobná běžnému bankovnictví, v jehož rámci si věřitelé vždy pečlivě prověří každého žadatele o půjčku.

Vybírejte pečlivě

Pokud hodláte získat finance prostřednictvím crowdfundingu, výběr té správné platformy je naprosto klíčový. Vždy záleží, jaká bude povaha celé kampaně a jakou podporu platforma nabízí. Ideální jsou takoví zprostředkovatelé, kteří automaticky vytipují, jakou skupinu potenciálních investorů by daný nápad mohl zaujmout. Ve většině případů platformy samy uvádějí, na jaké projekty se zaměřují, ať už jde o charitu, neziskové projekty či o nové nápady.

Stejně tak je důležité vybrat takovou platformu, jejíž model financování danému projektu vyhovuje co nejvíce. V tomto směru rozlišujeme formu darovací a investiční. První zmíněná funguje na základě poskytnutí určité fyzické protihodnoty. Dárce za poskytnuté finance obdrží určitý hmotný předmět, který je s daným projektem svázán. Investiční forma je naopak založena na získání určitého majetkové podílu ve společnosti, ať už formou dluhu či akcie.

Cowdfunding v Čechách

V České republice je možné využít například služeb tzv. equity crowdfundingu, který je zaměřen výhradně na podnikatele. Finanční skupina Roklen ve spolupráci s investiční společností Rockaway již brzy spustí první českou equity crowdfundingovou platformu Fundlift, prostřednictvím které bude možné zhodnotit své prostředky investicí do vybrané firmy či projektu výměnou za přímý podíl ve společnosti.

Newsletter